Full version: Fler som
*Felix matte*
Nu är jag riktigt rejält förb...
barnbarnet Emelie 2år 8 mån ringde vid niotiden ikväll...hon var ledsen och grät stundvis... sa att det kommit äckliga och skrämt henne.
Det hade ringt på dörren och pappan öppnade..Emelie hade också sprungit till dörren och möttes där av flera barn klädda i "skelettdräkter" och otäcka masker för ansiktet.
Emelie blev jätterädd och sprang gallskrikande tillbaka till köket, hoppade upp på en stol, grabbade tag i pappershållare som hon viftade med... för att skydda sig mot dom äckliga.
Nu hoppas vi efter långt samtal att hon litar på att mormor och morfar kört ut "äckliga" från stan och att hon kan sova inatt. wub.gif

Undrar också hur många gamla sjuka som fått sig en rejäl "skräcksmäll"
yenny
Stackars liten wub.gif
Jag har än så länge sluppit att bli skrämd.... däremot får jag sitta och lyssna på grannarnas musik... de har nog halloween fest...
Hannele
Våra barn har blivit oftare skrämda av lösa hundar, som "bara" vill leka, enligt ägaren. mad.gif
En 2-3 åring ska nog själv få ta initiativ för "leken" och inte bli påhoppad av någon, som är flera gånger större. Vissa blir hundrädda för hela livet, inte alla förstås.
yenny
CITAT (Hannele @ 04-11-2005, 23:07)
Våra barn har blivit oftare skrämda av lösa hundar, som "bara" vill leka, enligt ägaren. mad.gif
En 2-3 åring ska nog själv få ta initiativ för "leken" och inte bli påhoppad av någon, som är flera gånger större. Vissa blir hundrädda för hela livet, inte alla förstås.

Ja det där är inte speciellt kul... jag tillhör en av dom som varit hundrädd större delen av mitt liv... tack o lov har det börjat släppa efter att jag lärt känna några hundar.
*Felix matte*
CITAT (Hannele @ 04-11-2005, 23:07)

Nämen nu förstår jag ingenting blink.gif
Vad har hundrädda att göra med utklädda halloweenspöken som kommer och ringer på i ens hem och skrämmer vettet ur småbarn?????

Emelie är liten... 32 månader ung och ska absolut inte behöva bli skrämd ur vettet i sitt eget hem mad.gif mad.gif mad.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Fast vi har väl också liknande traditioner som USA ex. påskkärringar och bor man runt Gimo har man ju knutsmasso också där man spökar ut sig och inte är det några vacka saker ungarna klär ut sig till i våra traditioner heller så man kanske ska prata med små barn inför denna typ av helger och visa att det bara är vanliga barn bakom maskerna.

Här glömdes Halloween bort 31 okt, när ungarna kom så var det bara att tala om sanningen = det enda godiset som fanns hemma var hundgodis, som tur var var det små ungar och de var glada ändå (men gladast var nog hunden hon älskar när ungar kommer på besök oavsett vad de har på sig) så det blev inget bus.
Hannele
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,04-11-2005, 23:26)
man kanske ska prata med små barn inför denna typ av helger och visa att det bara är vanliga barn bakom maskerna.

Hur många småbarn har inte blivit skrämda av jultomten? unsure.gif
Maria i Helsingborg
CITAT (Felix matte @ 04-11-2005, 23:17)
Nämen nu förstår jag ingenting blink.gif
Vad har hundrädda att göra med utklädda halloweenspöken som kommer och ringer på i ens hem och skrämmer vettet ur småbarn?????

Emelie är liten... 32 månader ung och ska absolut inte behöva bli skrämd ur vettet i sitt eget hem mad.gif mad.gif mad.gif

Med saken att göra har väl det faktum att vi blir rädda för allt möjligt här i världen från sniglar till atombomber. Somliga saker lär man sig sedan är "faktiskt" livsfarligt och annat blir man tvungen att förhålla sig mer eller mindre neutral/skräckslagen/neurotisk inför.

Vi läser in olika saker, alltefter upplevelsenivå, helt enkelt. Själv läste jag mest in "Vad gör en 2 år och 8 månaders gammalt barn uppe kl. 21 på kvällen?"

Nu kanske detta inte är rätt ställe att penetrera detta med "skräck och skrämmande" och definitivt inte efter mina rader ovan *tänker att de inte faller i god jord*........men jag lägger iaf ut med;

Har inte människan " i alla tider" just velat bli skrämda?
Har inte graden av tillåten skräck stått i proportion till hur trygg man känner sig - d.v.s. ju tryggare man är ju mer kan man ösa på?

Svara om ni vill och vågar - buuuuuu ;-)
Maria i Helsingborg
CITAT (Hannele @ 04-11-2005, 23:28)

Till exempel!
*Felix matte*
CITAT (Hannele @ 04-11-2005, 23:28)
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,04-11-2005, 23:26)
man kanske ska prata med små barn inför denna typ av helger och visa att det bara är vanliga barn bakom maskerna.

och du väljer som vanligt att inte svara direkt på min fråga sad.gif

javisst har väl många barn blivit skrämda av jultomten... men det handlar väl ändå om helg och besök som vi alla pratar om..julen alltså.
Tomten känner alla barn till men säg mig... Hur ofta kommer tomten oanmäld en mörk höstkväll... klädd i skelettdräkt och otäck mask för ansiktet, kniv i handen ohmy.gif unsure.gif
*Felix matte*
CITAT (Maria i Helsingborg @ 04-11-2005, 23:33)
"Vad gör en 2 år och 8 månaders gammalt barn uppe kl. 21 på kvällen?"

Jo det kan jag svara dig... hon hade inte så långt innan åkt hem härifrån oss med mamma och pappa.
Och varför skulle inte hon få vara uppe i sitt eget hem klockan nio och vara glad liten flicka som fått en påse helggodis att mumsa på ???

Ska nu andra få bestämma vad och hur vi gör i vårt eget hem?
Maria i Helsingborg
CITAT (Felix matte @ 04-11-2005, 23:43)

Jo det kan jag svara dig... hon hade inte så långt innan åkt hem härifrån oss med mamma och pappa.
Och varför skulle inte hon få vara uppe i sitt eget hem klockan nio och vara glad liten flicka som fått en påse helggodis att mumsa på ???

Nämen nu är det jag som inte fattar någonting.....
Jag trodde barnet varit hemma och blev skrämt inte gick och mös med en godispåse. Var det alltså hos er som det ringde på, vid denna tiden??? Men då visste kanske inte de skrämmande barnen att ni hade besök av små barn.

Det är det där med fakta - har man inte hela bilden klart för sig så blir det lätt fel wink.gif
Reserv
Jag håller med Felix matte, det är förjävligt att småbarnen ska behöva bli rädda i sitt eget hem. Det här är årets mest romantiska vecka, endast levande ljus på kvällarna, för här öppnas jävlar i mig ingen dörr, jag fick tag på en slyngel förra året som jag skrämde skiten ur. Det visade sig vara en klasskamrat till dottern på gymnasiet, dom hade kastat X antal ägg runt hela huset så sinnet rann på till slut. Jag hade förklarat för slynglarna att vi inte firar att släkten är död, vi går till gravarna med en krans och tänder ljus till minne av dom, och var det så att dom var godissugna så fick dom väl åka in till byn då. Sånt tål inte vissa av dagens ungdomar.
*Felix matte*
CITAT (Maria i Helsingborg @ 04-11-2005, 23:49)
CITAT (Felix matte @ 04-11-2005, 23:43)

Nämen nu är det jag som inte fattar någonting.....
Jag trodde barnet varit hemma och blev skrämt inte gick och mös med en godispåse. Var det alltså hos er som det ringde på, vid denna tiden??? Men då visste kanske inte de skrämmande barnen att ni hade besök av små barn.

Det är det där med fakta - har man inte hela bilden klart för sig så blir det lätt fel wink.gif

Som jag sa... de hade strax innan åkt hem härifrån...och visst håller du väl med om att små barn...oavsett ålder... har rätt att slippa bli skrämda av skelettklädda, otäckt maskförsedda.. eller?
Reserv
Det är det där med fakta - har man inte hela bilden klart för sig så blir det lätt fel  ;)

Det måste ha blitt både tilt och fel hos mig här då blink.gif wacko.gif Som jag uppfattade Felix matte så ringde barnbarnet till henne och va´skärrad för att hon vart skrämd av dom utspökade barnen, inte att hon var hemma hos Felix matte då det hände. wink.gif Jaa, se så tokigt man kan uppfatta saker och ting, om man bara läste innantill innan man sa nåt rolleyes.gif

Oj, ursäkta såg inte att Felix matte skrev också, vi skrev nog samtidigt wub.gif
*Felix matte*
CITAT (Reserv @ 04-11-2005, 23:58)

Det är det där med fakta - har man inte hela bilden klart för sig så blir det lätt fel  ;)

Det måste ha blitt både tilt och fel hos mig här då blink.gif wacko.gif Som jag uppfattade Felix matte så ringde barnbarnet till henne och va´skärrad för att hon vart skrämd av dom utspökade barnen, inte att hon var hemma hos Felix matte då det hände. wink.gif Jaa, se så tokigt man kan uppfatta saker och ting, om man bara läste innantill innan man sa nåt rolleyes.gif

Javisst har du uppfattat det rätt Reserv.. Emelie ringde hit (med föräldrarnas hjälp).. hon berättade vilka som ringt på och grät sååå hjärtskärande emellanåt... både jag och morfar försökte trösta henne och som sagt... vi hoppas innerligt att hon kan sova inatt och också att hon inte börjar "kissa på sig"... vilket är ganska vanligt när barn blir skrämda. sad.gif wub.gif
Pirum
Det är ett ofog att ringa på sent hos okända människor. Oavsett om det är utklädda spöken eller mattförsäljare. Ska man tvunget tigga godis så bör man ju gå till folk man känner, och då på dagtid. Och gärna efter att föräldrarna frågat om det är ok.

Sen är det ju skillnad på om det är Lisa 7 år som knackar på, eller Fulle Efraim 17 år och med lien i högsta hugg.

Konstigt att de kastar ägg på hus etc, det trodde jag bara hände i undantagsfall. Slödderfasoner, det kan ju bli mycket extrajobb och kostnader att fixa sådant. Lika vandalskt som att slå en hammare i huven på en bil, ungefär.
Snöflinga
Självklart sätter sädana här upplevelser spår hos en liten unge.
Hon kan ju inte förstå, hon ser vad hon ser och blir rädd unsure.gif

Hoppas ni kan förklara vad halloween är och varför barn går omkring och spökar, kanske leka lite runt det, med tittut-masker, så kanske hon förstår att det kanske inte är så farligt ändå ........

För övrigt tycker jag att man, på samma sätt som man inte önskar reklam, kunde sätta ut lapp om att inte spöken och påskkärringar är välkomna och att det respekterades ......
Magdis
Stackars lilla barn! sad.gif Min dotter blev också skrämd förra lördagen då det kom spöken och monster och ringde på. Hon trodde att det var mormor som kom och vi väntade oss naturligtvis inte nåt Halloween-spektakel den 29 oktober blink.gif så det var hon som öppnade dörren. Nu är hon 4 år så det gick ganska bra att förklara för henne men förra året blev hon skräckslagen och förtvivlad.

Det spelar ingen roll vad folk säger om att det finns allt möjligt annat som skrämmer barnen, jag tycker detta är för bedrövligt. Makabert dessutom att blanda ihop det med Allhelgona då människor sörjer sina döda, ska man göra spektakel av sånt?! mad.gif

Buset i vårt kvarter förra året bestod bl.a av att spränga brevlådor och stänga av strömmen till folks hus. Rena turen att det inte frös sönder nån ledning eller tinades upp hela frysboxen hos någon som råkade vara bortrest. mad.gif mad.gif
Hannele
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 05-11-2005, 02:44)
Buset i vårt kvarter förra året bestod bl.a av att spränga brevlådor och stänga av strömmen till folks hus. Rena turen att det inte frös sönder nån ledning eller tinades upp hela frysboxen hos någon som råkade vara bortrest. mad.gif mad.gif

Det där är ju sabotage av äldre ungdomar, som inte har något firande att göra och
ska polisanmälas. Vissa vill bara bråka och hittar på olika ursäkter, om det nu är halloween, gå på fotbolsmatch och slå på folk eller vad de nu väljer. mad.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Det ringde precis på dörren och några småungar stod där i spökmasker, jag sade bara att Halloween var i måndags så här finns inget godis annat än hundgodis, och det ville de inte ha.

Kan inte föräldrarna till små barn se till så att de går på rätt dag åtminstone? För Halloween är ju inte samma sak som Alla helgona.
LadyG
Det enda skrämmande idag är okunnigheten...
Hannele
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,05-11-2005, 18:40)
Kan inte föräldrarna till små barn se till så att de går på rätt dag åtminstone?
För Halloween är ju inte samma sak som Alla helgona.

I storstäder firar man denna helg, inte samma som i USA..
Många fester igår och affärsbiträderna utkädda och bjuder barnen på godis.
*Felix matte*
Emelies natt blev lite orolig... hon kände sig otrygg...var vaken mitt i natten och ville sova med mamma o pappa
Idag har hon pratat om spöken och föräldrarna har fått henne att tycka det inte är nåt farligt. Men... så var de hos farmor och farfar tidigare ikväll och där ringde på dörren... de öppnade inte för farfar såg "spökklädda" utanför... Emelie blev rädd men det ser ut som hon ändå inte är lika skärrad som igår... lilltösen wub.gif
Gillan
Ja, stackars liten säger jag bara. Ni får väl vara glada om
hon går ur detta utan några men.
Det är inte lätt att vara liten och försvarslös i alla
situatoner. Det kan ju tom vara så att ett barn som blir så skrämt,
får fobi för något hon/han inte har en aning om vad det beror på.
Och tom söker hjälp senare i livet. Ganska kusligt, tycker jag huh.gif

Jag är glad att vi bor så långt från alla andra som vi gör. Hit
är det i alla fall ingen som kommer och tigger wub.gif
/Gillan
*Felix matte*
Jag har funderat lite på hur jag själv skulle reagerat om det ringde på... jag öppnade och där stod en maskerad man med kniv i handen .. vi vuxna tar ofta alltför lätt på barns rädsla sad.gif
Små barn har inte förmåga att förstå vad som är "på riktigt" och vad som är sant.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon