yenny
Jo... jag vet... jag kunde ha ställt frågan i recept i stället.. men jag väljer att ställa den här...

Jag har nu flera gånger sett: du är vad du äter (på tv) och börjar fundera över vad man äter egentligen... jag äter nog hyffsat rätt men skulle definitivt behöva lite fler goda recept på nyttig mat.
(och skulle behöva hjälpa killen min som väger en hel del mer än han borde)

Så... det jag undrar är, finns det någon som har bra recept? eller kanske tipps på någon bra sida... eller kanske bok?

edit:rättat lite stavfel...
LadyG
Jag skulle nog vilja rekommendera http://www.halsomalet.se/default.aspx?id=192 som en av de säkraste källorna till näringsriktig, nyttig mat. Drivas i Landstingets regi, så man får väl hoppas att de vet vad de talar om tongue.gif
violina
Toppforms sida. Jag lagar själv deras musli eftersom jag aldrig hittade någon god i affären. Kolla bibliotekets böcker angående GI-kost. Har flera bekanta som rasar i vikt med den taktiken och ska själv testa att bli av med ett par envisa trivselkilo. Mycket ägg, bacon, bönor och linser och inget vitt bröd, klibbigt ris eller potatis. Lätt som en plätt.tongue.gif Begriper inte hur jag ska klara mig utan min chipspåse på lördagen bara.sad.gif

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=15931
Björken
Mitt tips är att gå över till GI-mat, enkelt att leva efter, god mat och man mår bra av att äta den.
Zarah P
Testa Tasteline...
Det finns både nya roliga recept, och smalare versioner av "gammal vanlig mat". Annars har jag en drös sidor med roliga viktväktarrecept - de passar ju även om man inte är viktväktare, så jag började plocka på mig lite recept... Säg till om du vill ha länkarna. smile.gif
Ophelia
Jag är rädd att jag inte förstår din fråga.

Nyttig mat synonymt med minimalt med bekämpningsmedel, nyttig mat för vikten eller båda delarna?

Kanske nyttig mat som även är nyttig för ställningstagande mot människors lika berättigande och miljön?
yenny
CITAT (Ophelia @ 05-11-2005, 11:32)

Nyttig mat synonymt med minimalt med bekämpningsmedel, nyttig mat för vikten eller båda delarna?

Kanske nyttig mat som även är nyttig för ställningstagande mot människors lika berättigande och miljön?

Jag menar nyttig mat för att må bra... för att vara pigg o glad... för att gå ner i vikt (inte för min del,men för killen) o samtidigt vara god mat smile.gif
yenny
CITAT (Zarah P @ 05-11-2005, 10:38)
Testa Tasteline...
Det finns både nya roliga recept, och smalare versioner av "gammal vanlig mat". Annars har jag en drös sidor med roliga viktväktarrecept - de passar ju även om man inte är viktväktare, så jag började plocka på mig lite recept... Säg till om du vill ha länkarna. smile.gif

Ja jag vill gärna ha länkar till sidor med roliga viktväktarrecept smile.gif
Zarah P
CITAT (yenny @ 05-11-2005, 13:23)
Testa Tasteline...

Ja jag vill gärna ha länkar till sidor med roliga viktväktarrecept smile.gif

Låter bra - för man blir pigg och glad av dem också (framför allt, faktiskt.)

Jag skickar på mailen. smile.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
Testa Tasteline...

Jag skulle också gärna vilja ha länkarna till roliga och bra viktväktarrecept.

GI är inget för mig, har tillräcklig problem med mage och tarmar. Livsmedelverket varnar också för det.

Elisabeth
Zarah P
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 05-11-2005, 14:18)
Testa Tasteline...

Jag skulle också gärna vilja ha länkarna till roliga och bra viktväktarrecept.

GI är inget för mig, har tillräcklig problem med mage och tarmar. Livsmedelverket varnar också för det.

Elisabeth

Jag skickar ett meddelande till dig också. smile.gif
Ska bara samla ihop länkarna, så kommer de sen!
Elisabeth-Västkustkolonisten
Tack Zarah
Björken
Vet inte vad det skulle vara för fel att äta enligt GI-metoden. Det gäller bara att undvika socker, vetemjöl, vitt ris och vit pasta samt potatis i allt för stor mängd. Att man om man har problem med mage och tarmar inte kan äta bönor och linser i stora mängder kan jag förstå men det är inget som säger att man måste göra det. Att man sedan använder sig av fullkornsprodukter är ju bara bra för magen och tarmarna det gäller bara att vänja sig försiktigt vid det.
Jag har i varje fall lyckats att bli av med mitt begär efter söta grejor tack vare denna metod och det är jag glad för.
Orkar mera också och mår jättebra tack vare att jag håller blodsockret på en jämn balans.
Men det är ju så att det som passar den ena passar inte den andra och vise versa.
Zarah P
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 05-11-2005, 14:32)
Tack Zarah

Så lite så! Lycka till! smile.gif
Ophelia
CITAT (yenny @ 05-11-2005, 13:21)
CITAT (Ophelia @ 05-11-2005, 11:32)

Jag menar nyttig mat för att må bra... för att vara pigg o glad... för att gå ner i vikt (inte för min del,men för killen) o samtidigt vara god mat smile.gif

Tja...förrutom att byta ut grädde (eller använda mindre), snåla in med fett till stekning m.m så finns ju en bra modell via tallriksmodellen. Alltid bra att börja måltiderna med en rejäl tallrik sallad innan maten. Äta ofta. Alltid mellanmål (med exempelvis frukt). Jag tycker man kan använda i stort sett alla recept men vara lite uppmärksam med grädden, smöret och socker.

Personligen så skiter jag i "smalmat". Äter vanlig mat (enligt tallriksmodellen) och motionerar. Jag har gått ner massor med kilo. Äter 5 ggr/dag, steker i mindre fett (men steker hellre i ugn eller grillar), äter alltid mellanmål (frukt) och äter alltid en rejäl salladstallrik innan maten.

Motionen får jag genom att hoppa av några hållplatser före och går resterande väg hem. Jag går till mötena som är inom en rimlig radie till min arbetsplats annars så cyklar jag.

Annars finns här lite tips:
http://www.smalmat.se/
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon