|
maimiti
05-11-2005, 00:37
Jamen, katten var ju fin den med Tänk vilka fynd man kan göra om man har tur
Ja den såg inte så mycket ut för världen när jag köpte den förra hösten.... men för en tia så tänkte jag att varför inte... kul att testa om jag kan få den att blomma.
Linda_A
05-11-2005, 10:00
Söt kisse med ju. Vad duktig du är. Den var ju helläcker.
Zarah P
05-11-2005, 10:01
De är jättefina, bägge två!
den här hade slagit ut i morse när jag vaknade.
vilken gullig kisse yenny, orkiden var vacker den med vilken häftig pejori  är det en burrageara? mvh zazu
CITAT (Zazu @ 06-11-2005, 14:54) vilken gullig kisse yenny, orkiden var vacker den med vilken häftig pejori  är det en burrageara? mvh zazu NEJ...DET ÄR EN CAMBRIA
va snygg din är pejori
Inga från Närke
06-11-2005, 17:17
Vad fina orkideer ni har. Hur gör ni för att få dem så fina?  Ska de ha mycket ljus nu denna årstid, ser att ni har dem i svarta krukor. Enligt vissa så ska de vara planterade i genomskinliga krukor så att ljuset kommer på rötterna men det verkar inte ha så stor betydelse eller? Har ni speciell jord och gödning? Har 2 st, en som har blommat över och är 1 år ca, men ser inga nya stänglar och sedan den jag fick när jag fyllde 60 som nu håller på att tappa blommorna. (Se mitt 60-års album vilken sort) Har ni bra tips hur jag skall sköta dem. Doppar krukorna ungefär 1 ggr/vecka m. gödning för orkideer och låter dem sedan rinna av ordenligt innan jag placerar dem i fönstret, har kvar den jord eller vad det heter (barkbitar) som var när jag fick dem. Har inte planterat om
det där med genomskinliga krukor är inte helt sant. orkideer med tunna rötter, tar inte vara på fotosyntesen och behöver därför inga genomskinliga krukor. däremot dom med grovt rotsystem behöver solljuset. jag använder vanlig orkideekompost och orkidee näring till mina. jag doppar dom när dom är torra.(känner i bottenhålet) och då får dom stå en tio min. sen när dom runnit av, så ställer jag tillbaka dom i fönstret igen. dom står i norrfönster planterar bara om dom när komposten bryts ner. den luktar blomjord då.
Inga från Närke
06-11-2005, 19:34
Tack för svar pejori.
Tyvärr har jag inget norrfönster men öster och väster vilket tror du är bäst där?
Bra då ska jag inte plantera om ännu för det finns kvar i krukorna och vad bra att jag kan ha ytterkrukor för dessa genomskinliga plastkrukorna er inte roliga ut.
jag gör ungefär som pejori gör med sin... fast min står i ett österfönster.
Inga: ett tips, en väldigt bra sida att gå in på är www.neovita.com/orkideer Där finns många artiklar om olika arter och du kan också läsa intressant fakta om orkidéer och odling i allmänhet. Snygga orkidéer, helt klart.
Ingrid på Västkusten
07-11-2005, 09:30
Är det inte en Burrageara Nelly Isler Du har Pejori? Även kallad Cambria - har sett båda två?
Orkideer är KUL! Jag tror man kan bli galen i dem med ;-)
Hälsar Ingrid
nej. det är en cambria dom hade båda två i affären, men burragearan luktade inte speciellt gott och denna är doftlös så det blev den.
foolishRice
07-11-2005, 12:20
En annan bra sida är DENNA!
Ingrid på Västkusten
07-11-2005, 12:32
CITAT (pejori @ 07-11-2005, 12:03) nej. det är en cambria dom hade båda två i affären, men burragearan luktade inte speciellt gott och denna är doftlös så det blev den.  Hmmm; http://www.orchidehuset.se/klubben/nyhetsb...brev%200212.htmJag tror den har båda namnen faktiskt. Ljuvlig är den! Svagt doftar den hos mig? Hälsar Ingrid
foolishRice
07-11-2005, 13:05
Skillnaderna är hårfina. Det är generna det handlar om, cambira/vulstekeara är mängder av hybrider med långa hybridiseringslinjer. (Det är inga arter...)
Ingrid på Västkusten
07-11-2005, 13:40
Jag önska rjag kunde få min å blomma om lika fint som när man ser dem i butiken!
Antar det ärgödning och bra ljus?
Hälsar Ingrid
min står i ett dragigt fönster året om. det kanske är så den vill ha det lite OT. är det någon som vet vad denna heter? köpt som miniväxt och nu blommar eländet också.
Min Cambria får ingen speciell skötsel mer än sommarbete ute, och gödning!  Två stänglar blommar nu och fem till kommer, underbart! Den kommer nog att blomma fram till jul
Många här som har fina orkideer.  Så här ser min oncidium ut. Blommorna blev tyvärr lite bleka på kortet. Skyller på blixten.
CITAT (Mattis @ 07-11-2005, 19:41) Många här som har fina orkideer.  Så här ser min oncidium ut. Blommorna blev tyvärr lite bleka på kortet. Skyller på blixten.  min envisas med att låta en blomma i taget slå ut den ser skitfånig ut. välkommen hit till odla mattis
Ljusalfheim
08-11-2005, 00:29
Den röde ni talar om är en intergenisk hybrid som i grund och botten tillhör oncidiumindelningen av orkidéer. Den uppkommer då korsning sker mellan Oncidium, Miltoniopsis och Vuylstekeara och kallas Burrageara Nelly Isler (Burr. Stefan Isler x Milt. Kensington). Den har stora likheter med Vuylstekeara Cambria 'Plush' som uppkallats efter den belgiske botanisten C Vuylsteke.
Släkten som ingår i Vuylstekeara är: Odontoglossum, Cochlioda och Miltonia.
Tyvärr har Cambria råkat bli ett slags samlingsnamn på hybrider som framtagits hos stora slitochslängorkidé-odlare i Europa. Detta orsakar i kombination med allmän okunskap bland försäljare en hel del missförstånd..
CITAT (pejori @ 07-11-2005, 14:43) min står i ett dragigt fönster året om. det kanske är så den vill ha det lite OT. är det någon som vet vad denna heter? köpt som miniväxt och nu blommar eländet också.  det är en aucuba japonica, tror den heter guldapelsin på svenska, går bra som zonknäckarväxt eftersom den växer nere i holland mvh zazu
CITAT (Ljusalfheim @ 08-11-2005, 01:29) Den röde ni talar om är en intergenisk hybrid som i grund och botten tillhör oncidiumindelningen av orkidéer. Den uppkommer då korsning sker mellan Oncidium, Miltoniopsis och Vuylstekeara och kallas Burrageara Nelly Isler (Burr. Stefan Isler x Milt. Kensington). Den har stora likheter med Vuylstekeara Cambria 'Plush' som uppkallats efter den belgiske botanisten C Vuylsteke.
Släkten som ingår i Vuylstekeara är: Odontoglossum, Cochlioda och Miltonia.
Tyvärr har Cambria råkat bli ett slags samlingsnamn på hybrider som framtagits hos stora slitochslängorkidé-odlare i Europa. Detta orsakar i kombination med allmän okunskap bland försäljare en hel del missförstånd.. SLIT OCH SLÄNG!!!!! det var det fräckaste......(skojar bara) jag tillber min "röda" varje gång jag ser en knopp på den tycker den är så vacker. tack zasu då vet jag det
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|