Don Thomaso
Hej,

Jag är i färd med att skaffa ett torp med stor lite ängslik trädgård. Till grönsakerna har jag fått tips om upphöjda bäddar, men vad gör jag med jorden för att kunna plantera bärbuskar och syrenbuskar? Och hur skapar jag bäst rabatter för både perenner och ettåriga blommor?

Ny på det här, men drömmer om en riktig praktträdgård redan första året!! biggrin.gif

/Helena
kerstin z5-6
Vänd bort åkertorvorna -och anlägg perennrabatterna ovan marknivå -geoduk under ger mindre ogräs -Åkermark brukar innehålla mkt rotogräs .
Om du vill gräva ur dessa, kommer det att ta en hel säsong innan du kan plantera något i bädden -och du verkar sugen att komma igång nu smile.gif
För buskar o träd gräver du vida gropar fyller på bra jord och planterar -tänk på att hålla jorden öppen närmast det nyplanterade, första året i alla fall -marktäckande växter kan vara bra
Gör rejäla kanter på dina perennrabatter
Glöm inte torprosorna ! smile.gif
Lycka till
Gåsis
Vad fint du kommer att få det och vad gott du kommer att äta kom ivern står sig och orken laugh.gif Ett tips är att planera rabatterna redan i vinter och kanske så lite perennfröer så det inte blir så dyrt. Kanske ska du också leta efter en bra jordleverantör, det låter som om du skulle behöva mycket jord smile.gif eftersom allt tips vi ger dig kräver ny jord. Köp ett lastbilslass, det går fort åt.

/Åsa
Ophelia
Skrev en sväng i "Jord och kompost" och gav lite tips om detta.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon