Full version: Bra trädbok?
Digger
Hej, finns det någon bra bok om träd som rekommenderas? Det bör vara en bok som beskriver massor av träd med färgbilder och text. Det ska vara både svenska och kanske lite mer exotiska träd i den och gärna lite vetenskaplig så man kan identifiera okända träd med den!
BLÅKORN
Det låter som om du söker ett lexikon av något slag, där har jag inga tipps.
Men annars så kan du vända dig till ditt bibliotek och fråga efter Roy Landcasters bok om träd för trädgården.
Den är rätt gammal men inehåller en del intressanta zon 1 träd.
För du sökte ju lite mer exotiska träd.
Biblioteket kan ta hem den gratis till dig på sk fjärrlån om dom inte skulle ha den.[U]
Big Gardener
Jag har ett antal jag kan rekommendera´.

Rune Bengtssons "Stadstræd A-Z" ær helt OK. Det finns också en dansk bok som heter "Træer i farver" (træd i færger). En mycket bra bok. Om våra svenska træd har Ingemar Holmåsen skrivit ett antal bøcker om. Bl.a. en som heter "Våra svenska skogstræd" (tror jag). Jag har æven en engelsk bok som heter "The garden tree" och 'ær utgiven av Timber press. Den har också mycket matnyttigt innehåll. Hittar du en trædbok av Tor Nitzelius antikvariskt under 500 kronor så ær den værd det priset.
UglyCute
Jag har läst en bok som heter "Träd och buskar i trädgården" av Inger Palmstierna. Är man nybörjare som jag så finns det mycket information att hämta här. Innehåller massor av bilder. Hoppas den kan vara till någon hjälp.
Digger
Tack för tipsen! Jag har beställt ett par nu på nätet!
woodcreature
Field guide to Trees
of Britain, Europe and nouth America

Andrew Cleave

en mycket bra bok med fint illustrerade bilder. Går dock över våra zoner, men intressant är den smile.gif
Digger
Tjosan, idag låg mina böcker i brevlådan, det gick ju fort! Jag köpte "Träd, buskar och häckar i trädgården" (120:-) samt en annan som jag hittade under surfningen: "Skogens träd och buskar" (168:-). Den första är mer som en vanlig trädgårdsbok men för träd och buskar. Den andra är en behändig sak nästan A5-format på 235 sidor med tjocka pärmar som innehåller alla vanliga svenska buskar och träd ungefär som en flora fast för träd. Det finns bestämningsnycklar för bladformer osv. Den verkar väldigt snygg med tecknade bilder på arterna och mycket text för varje art.

Det har ju tipsats om mer avancerade böcker här i forumet men de får vänta tills jag har läst dom här och har lärt mig mer!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon