Caprice
Frågan är om det är bra eller dåligt...?

Hur kommer det gå för våra svenska tandläkare med sådan konkurrens?
Skulle du "våga" gå till en polsk tandläkare..?

Att tandvårdspriserna gått upp med 60% sedan -99 verkar helt sanslöst..?? wacko.gif

Vad tycker ni..?

Läs mer här...
Åsa, mälardalen zon 2
Enligt expressens artikel om detta så står det att de tandläkare det handlar om redan har legitimation från socialstyrelsen så de borde vara i klass med våra inhemska tandläkare. Så jag skulle definitivt kunna tänka mig att gå till lågpristandläkaren, fast varför lägga kliniken centralt i stockholm nära rosenbad, han hade väl kunnat få ner priserna ännu mer ifall han satsat på billigare lokaler.

Såg ett program på tv för några månader sedan som handlade om att svenskar åkte till estland, polen etc. och lagade sina tänder för en bråkdel av vad det kostade i sverige och det ironiska var att tandläkarna de gick hos hade fått sin utbildning i sverige och det på klinikerna var vanligt att åtminstone någon kunde svenska.
LadyG
Jag törs inte ens gå till en vanlig tandläkare, så hur skulle jag våga gå till en lågpristandläkare frågar jag mig själv...

Efter lång eftertanke har jag kommit fram till att jag inte skulle våga. Ens om jag hade mycket mycket ont.
Eva i Skåne
Skulle jag få gjort något stort arbete hade jag nog valt lågpristandläkaren just av ekonomiska skäl. Jag skulle inte vara orolig för att de skulle göra ett sämre arbete MEN
jag är ju lite rädd för tandläkare så helst vill jag fortsätta hos min välkände.

Jag tänker att detta med lågpriskliniker kanske kan pressa ner priserna så att våra "vanliga" tandläkare får lite humanare priser.
*Felix matte*
Absolut skulle jag våga biggrin.gif frågar mej varför man inte skulle?
Jag har flera ggr gått till "utländska" tandläkare.. både färgade och vita och alla har de kunnat sitt jobb biggrin.gif wub.gif
De är välkomna att starta tandläkeri här uppe i norr... det skulle säkert bli fullbokat ganska snabbt. smile.gif
Gillan
jag har tandläkarskräck. Och tycker det är fruktansvärt dyrt att
gå till tandläkaren.Tom skandalöst dyrt.
Och om jag då ändå är tvungen att utsätta mig för denna
tortyr, kan jag ju åtminstonde se till att göra det för halva
priset om det är möjligt wub.gif laugh.gif biggrin.gif
/Gillan
Anki på Öland
Ftv i Mörbylånga har haft 1 tandläkare de senaste åren och bara akutfall har kunnat få tid. Nu har vi fått ett antal Polska tandläkare. Jag var hos en av dom för ett par veckor sedan. En urgullig grabb med ett mycket trevligt sätt och minst lika duktig som någon annan tandläkare jag varit hos. (och jag har varit hos många......) Lite svårt för svenskan ibland, men med lite god vilja var det inga som helst problem.
Vi här ute på bonnlandet får vara glada att några tandläkare vill jobba här!!
Anki
*Felix matte*
CITAT (Anki på Öland @ 05-11-2005, 23:14)
Ftv i Mörbylånga har haft 1 tandläkare de senaste åren och bara akutfall har kunnat få tid. Nu har vi fått ett antal Polska tandläkare. Jag var hos en av dom för ett par veckor sedan. En urgullig grabb med ett mycket trevligt sätt och minst lika duktig som någon annan tandläkare jag varit hos. (och jag har varit hos många......) Lite svårt för svenskan ibland, men med lite god vilja var det inga som helst problem.
Vi här ute på bonnlandet får vara glada att några tandläkare vill jobba här!!
Anki

Är ju också vi som bor i stan... och förresten så har jag aldrig förstått varför folk i andra länder skulle vara sämre än vi unsure.gif blink.gif wacko.gif
Till syvende och sist så handlar det väl om utbildning...och varför skulle vi vara i besittning av bättre än de :unsure
Kathy
Jag tycker det är bra med konkurrens.
Som det är idag, så har tandstatusen blivit en klassfråga, och så ska det inte vara. sad.gif

Själv så har jag en tandläkarskräck som utvecklats under åren före skolåldern av en opedagogisk tandläkare... sad.gif

Men idag går jag till en otroligt duktig privattandläkare. wub.gif Även om det är dyrt, dyrt, dyrt så vågar jag inte byta, nu, när jag "kört in mig" på henne.
Hannele
CITAT (Caprice @ 05-11-2005, 20:10)
Skulle du "våga" gå till en polsk tandläkare..?

Ja, absolut, läkare och tandläkare utomlands får minst lika bra utbildning som i Sverige.
Tandläkare vet jag inte, men alternatimedicin är också mycket mer utbredd och accepterad i Polen, i Tyskland..
pejori
självklart smile.gif
skulle inte ha några som helst problem med att gå till en polsk tandläkare.
bara jag förstår vad han säger så är det inga problem.
annars kanske jag ger ett godkännande att dra ut alla och sätta in proteser, och det vill man ju inte laugh.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
Väntar att dom kommer till göteborg. Är dom seriös så har dom i alla fall mig som kund.
Inga från Närke
Hoppas det kommer till mina trakter snart.
Står på kö för att göra implantat i överkäken hos folktandvården, det kan bli en dyr historia och lång väntan. Har hört att det tar 1-2 år innan man får komma på fråga. Det skall göras utredningar m.m. om jag är en lämplig kandidat för impantat o.s.v. sedan en massa prover.

Har faktiskt tänkt på att åka till Polen eftersom jag har en bekant där jag bor som har en släkting som är tandläkare där och pratar svenska men det känns lite långt bort, eftersom det inte går att göra över några dagar utan tar lite tid med implantatet med titanskruv m.m.

Det är bra med konkurrens tycker jag också.
LadyG
Alla ni som inte är rädda, ni anar inte hur lyckligt lottade ni är. Varenda gång jag går till tandhygienisten måste jag se till att vara utsövd och ha med mig maken, annars orkar jag inte. Jag darrar som en nyskrämd valp, ofrivilligt. Det känns som om någon drar åt ett järnband runt lungorna. Pulsen rusar okontrollerbart och svetten sprutar ur porerna som om jag vore den senaste modellen av Bosch sprinklersystem för små trädgårdar.

Det är fasansfullt helt enkelt. Efteråt, en halvtimma trekvart senare är jag så mentalt slut att jag nästan gråter. Det tar nästan ett helt dygn innan jag är i sådan kondition att jag orkar göra något igen efter en sådan pärs.

Det är något folktandvården blivit mycket bättre på (ta hand om tandvårdsrädda) de senaste åren. Eller om det bara är henne jag går till som blivit bättre?
SOLVEIG
Tandläkarskräck jag? OM!

Vid ett tillfälle var jag på alternativsjukhus i Polen! Mycket kontroller och behandlingar ingick!

En morgon skulle det mätas amalgam! Oj, tandläkare brr.Men det kunde ju vara bra att få kollat så jag följde med.

Men det fanns ju hål att laga också. En helt underbar kvinnlig tandläkare behandlade mig på ett otroligt proffsigt och vänligt sätt. Detta var för många år sedan och jag har ofta önskat att få behandling av henne igen. T.o.m. har jag funderat på att åka dit igen bara för det.

Så jag har mycket goda erfarenheter och ser positivt på detta spörsmål!
*Felix matte*
CITAT (LadyG @ 06-11-2005, 20:49)
Alla ni som inte är rädda, ni anar inte hur lyckligt lottade ni är. Varenda gång jag går till tandhygienisten måste jag se till att vara utsövd och ha med mig maken, annars orkar jag inte. Jag darrar som en nyskrämd valp, ofrivilligt. Det känns som om någon drar åt ett järnband runt lungorna. Pulsen rusar okontrollerbart och svetten sprutar ur porerna som om jag vore den senaste modellen av Bosch sprinklersystem för små trädgårdar.

Det är fasansfullt helt enkelt. Efteråt, en halvtimma trekvart senare är jag så mentalt slut att jag nästan gråter. Det tar nästan ett helt dygn innan jag är i sådan kondition att jag orkar göra något igen efter en sådan pärs.

Det är något folktandvården blivit mycket bättre på (ta hand om tandvårdsrädda) de senaste åren. Eller om det bara är henne jag går till som blivit bättre?

Men usch så hemskt sad.gif så har jag känt förr om åren... fram till att jag 1984 gjorde större grejs och hade turen att få tre stycken jättefina tandläkare .. anledning till att de var tre .. det var att de två första var gravida och sedan blev barnlediga biggrin.gif
Sedan dess är jag bara rädd för räkningen tongue.gif
Anki på Öland

Vet inte om jag inte hellre skulle ha din tandläkarskräck än alla dom problem jag haft med mina tänder........
Anki
AndreasBlomquist
Absolut, visst skulle jag gladeligen gå till en utländsk tandläkare, oavsett om han är från Polen eller något annat land. Varför skulle de vara sämre?

Jag har i och för sig samma åsikt när det gäller t.ex. kött. Varför skulle något kött från Europa vara sämre än svenskt kött? Det är det ju inte utan att vi rekommenderas handla svenskt kött är ju för att gynna de svenska köttproducenterna, inte för att köttet smakar sämre.

// Andreas
karjo
CITAT (AndreasBlomquist @ 07-11-2005, 00:06)
Absolut, visst skulle jag gladeligen gå till en utländsk tandläkare, oavsett om han är från Polen eller något annat land. Varför skulle de vara sämre?

Jag har i och för sig samma åsikt när det gäller t.ex. kött. Varför skulle något kött från Europa vara sämre än svenskt kött? Det är det ju inte utan att vi rekommenderas handla svenskt kött är ju för att gynna de svenska köttproducenterna, inte för att köttet smakar sämre.

// Andreas

(OT: Kan inte låta bli att kommentera det där med köttet! Det är ju en helt annan sak tycker jag! Svenskt kött köper iaf inte jag bara pga kvalitet utan pga flera andra orsaker, tex transporter, djurens villkor odyl)

Håller med om det där med tandläkare! Skulle gärna gå till en utländsk tandläkare med gott rykte, samma sak gäller för svenska tandläkare.
Ewa L
Jag överlade detta med polsk/estnisk tandläkare i våras när jag fick besked om att två tänder måste dras = titanskruvar = jättedyrt.
Det var t.o.m. min privattandläkare sedan 21 år som föreslog det. Han tyckte det var ett bättre alternativ än att inte göra något. Han framhöll att de var välutbildade etc.

Funderade länge och kollade, men bestämde mig att göra det i hos honom, i Sverige. Dyrare, javisst, men tryggare.
Lite knöligt med alla resor etc.

Idag är jag mitt uppe i behandligen, och har behövt komma akut två gånger till tandläkaren.
Bägge gångerna har han mött upp på sin praktik under helgen. Utan extra betalning! Vågar inte tänka på vad som hade hänt om jag hade haft en lång resa att göra eller väntetid. sad.gif

Det kommer att kosta mig mer, i pengar, men jag värdesätter också min sinnesro.
Yin o Yang
Önskar verkligen att det kom tandläkaren (svenska eller utländska) till vår folktandvård. Sedan min tandläkare blev sjukskriven för 7-8 år sedan har jag inte blivit kallad någon gång mad.gif . Som väl är har jag gått hos tandhygienist, men skulle inte ha något emot att få göra något besök även hos en tandläkare. I dagsläget går det bara att få akuttider eller kallelse om tandhygienisten hittat något hål mad.gif och då kan man få vänta 5-6 månader. Troligen har väl hålet då blivit större wink.gif och dyrare att laga.
netaave
Jag har inte haft råd att gå till tandläkaren på många år, tandläkarskräck har jag också.
Vet inte om jag skulle gå om det var gratis en gång
karjo
Sist jag var hos tandläkaren såg jag en sammanställning som handlade om detta att folk tycker att det är så dyrt att gå till tandläkaren. Den visade att medelsvensson lägger mer pengar på bla blommor, systemet, godis och andra "onyttiga" saker än vad han/hon lägger på sina tänder! "Oj, tänkte jag, då ska man kanske inte klaga mer..."
Jag tycker att man ska vara rädd om sina tänder och investera lite i dem, de ska ju helst räcka hela livet och om man tittar till dem med jämna mellanrum behöver det kanske inte bli så stora belopp på en gång. Men visst är tandvården dyr, det tycker jag med. Men sedan jag läste den där sammanställningen klagar jag inte över de kanske 700 kronorna om året som jag lägger på produkter och tandläkarbesök. Jag tror att de flesta har råd med det... (slå mig inte nu, jag pratar i allmänna ordalag, visst finns det de som är fattiga och de som har stora problem så att årskostnaden kanske hamnar på det tiodubbla eller mer, men det är inte dem jag pratar om...)

För många kanske en billigare taxa kan leda till fler besök och en bättre tandhälsa? Och då är det väl bra! Sen kan man ju dissktuera rättvisan i att polska tandläkare får sämre betalt... Men konkurrens behövs nog! Det kanske kan leda till billigare svensk tandvård och så småningom till bra löner även för polska tandläkare.

(Med detta menar jag inget illa mot dig Netaave. Jag vet inte hur din situation ser ut. Kom bara att tänka på detta när du skrev om att du inte hade råd.)
netaave
CITAT (karjo @ 07-11-2005, 12:21)
(Med detta menar jag inget illa mot dig Netaave. Jag vet inte hur din situation ser ut. Kom bara att tänka på detta när du skrev om att du inte hade råd.)

För mig handlar det snarare om 70 än 7 000.
Farbror Blå
Gör som jag, skicka helt enkelt tänderna till Polen med post, mycket enklare.
Kör just nu bara färdigtuggat hemma, soppa, potatismos och banan.
Kan bli lite enformigt, men kan inte handla annat, eftersom min höftled är i Litauen, ett ledband i Rumänien och större delen av min rygg just nu behandlas i Taiwan...
wink.gif

framtidens melodi?
Caprice
CITAT (Farbror Blå @ 07-11-2005, 13:31)
Kan bli lite enformigt, men kan inte handla annat, eftersom min höftled är i Litauen, ett ledband i Rumänien och större delen av min rygg just nu behandlas i Taiwan...
wink.gif

framtidens melodi?

ohmy.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Caprice
Vill bara tillägga att med "vågar" menar jag att det kan kännas lite oroligt att gå till en tandläkare om man inte känner att dessa tandläkare förstår en till 100 % pga språket...
Lite fånigt kanske, men om man inte tycker det är världens roligaste att gå till tandis har man nog såna tankar...

Är övertygad om att dessa tandläkare har tillfredsställande utbildning...

Förresten, visst pratar dessa tandläkare svenska...? ohmy.gif
Nog för att man kan engelska, men att förklara att den tredje tanden bakifrån i underkäken gör ont, och att det kom lite var ur tandköttet i tisdags, och att min gamle tandläkare sa att den kanske behöver rotfyllas för två år sedan... Det gör en lite nervös...
GoSatta
nu förtiden lagar jag mina tänder i Thailand, OTROLIGT mycket billigare, samma utbildning alltid trevlig personal. Att man sen kanske har svårt att förstå varandra spelar mindre roll när det bara handlar om vanliga lagningar etc.

men hade jag itne varit där varje år hade jag direkt gått till den nya lågpris kliniken.
kristerh
Jag skulle utan tvekan kunna tänka mig att gå till en sådan tandläkare wink.gif
Funderar på att byta min tandläkare som jag gått till i måånga år, hon har för nåt år sedan flyttat sin praktik till en posh adress på östermalm, och därmed har priserna blivit därefter wink.gif
krister
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (karjo @ 07-11-2005, 12:21)
Men sedan jag läste den där sammanställningen klagar jag inte över de kanske 700 kronorna om året som jag lägger på produkter och tandläkarbesök. Jag tror att de flesta har råd med det... (slå mig inte nu, jag pratar i allmänna ordalag, visst finns det de som är fattiga och de som har stora problem så att årskostnaden kanske hamnar på det tiodubbla eller mer, men det är inte dem jag pratar om...)

Om man "bara hade 700 kronor om året" att betala då skulle jag inte ens fundera på att byta.

Med inte mer än 700 kronor vet du nog inte vad tandproblem är. Alla dessa tusenlappar jag har lämnat hos tandläkaren gör att man funderar på att åka till utlandet.

Edelweiss
Eva i Skåne
Visst finns det många med problemtänder och många som någon gång råkar ut för ett större, kostsamt arbete, men Karjo nämner ju ett problemfritt exempel och när jag läser att vi lägger mer pengar på blommor, godis etc så känner jag mig mycket träffad sleep.gif . Det är väl så att det som är roligt/ gott tänker man inte lika mycket på vad det kostar, men tandläkarbesök vill de flesta slippa av obehagskänsla och då svider utgiften också extra.

Angående de polska tandläkarnas löner så tror jag det stod i någon tidning att de tjänade bra jämfört med i hemlandet och inte alls var missnöjda med betalningen.
Berith
Tandläkarskräck ja... huuuh! sad.gif Att gå till tandläkaren blir ju aldrig så roligt som man tänkt sej. Jag hade tandläkarskräck i många många år men så för ett par år sen hamnade jag i stolen hos en människa som är rena anti-skräckexemplet. Visst, det är väl inte roligare att gå till honom men det är betydligt lugnare för hjärtat. Han är väldigt noga med att det inte ska göra ont - och då gör det inte det heller!
Eva i Skåne
Det verkar som väldigt många av oss i den gyllene medelåldern biggrin.gif har eller har haft tandläkarskräck.

Tur att det finns så många underbara tandläkare idag wub.gif i motsats till vår barndoms skoltandläkare mad.gif
*Felix matte*
Numera skrämmer notan mer än behandlingen tongue.gif sad.gif
pejori
CITAT (Farbror Blå @ 07-11-2005, 13:31)
wink.gif

framtidens melodi?

laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif du är ju bara sååå galen laugh.gif laugh.gif laugh.gif
tur att du finns farbror blå smile.gif
Snöflinga
Visst är det hutlösa priser och som grädde på moset har en väns tandläkare deklarerat att från årsskiftet tar han 100:- extra om man betalar med kort ohmy.gif

Är det någon som vet var man kan gå in och få jämförelsepris på tandbehandling på just den ort man bor på ? Eller måste man kontakta varje enskild tandläkare huh.gif
LadyG
CITAT (Felix matte @ 06-11-2005, 23:07)

Men usch så hemskt sad.gif så har jag känt förr om åren... fram till att jag 1984 gjorde större grejs och hade turen att få tre stycken jättefina tandläkare .. anledning till att de var tre .. det var att de två första var gravida och sedan blev barnlediga biggrin.gif
Sedan dess är jag bara rädd för räkningen tongue.gif

Det kanske finns hopp för mig också en dag isf smile.gif

Om jag alls törs gå till en tandläkare blir det ju naturligtvis den billigare av dem, men som det ser ut nu törs jag inte gå alls.
vilda-tomten
Tandläkare är läskiga men jag tror att de också har fått en annan människosyn än de hade för inte så länge sedan ändå, så de är nog trevligare att gå till men fortfarande lika läskiga. sad.gif

En polsk tandläkare skull jag våga gå till. För att få kalla sig tandläkare i Sverige måste man ha legitimation. Språket skulle kunna vara ett problem kanske, men för att få legitimation så tror jag (i alla fall är det så med vanliga läkare) att man måste kunna en del svenska så man ska inte behöva halta fram på engelska eller ryska.

Priserna kan gärna få gå ner en hel del (konstigt att när prissättningen släpps fri så gör inte konkurrensen - icke-konkurrensen? - att priset stiger?) men jag brukar fundera på det där med utländska byggare kontra tandläkare. Tandläkarna får lön så de klarar sig bra men vad innebär det för svenska tandläkare? Visserligen är det bristvara med tandläkare men om de svenska förväntas gå ner i lön och väljer att hellre arbeta utomlands? Då blir det kanske ännu färre som vill bli tandläkare och behovet av utländska tandläkare här ökar o.s.v.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon