Jag gillar att skylta upp lite i rabatten, mest för egen del men även för ev. besökare. Är det ngn som har ngt bra tips var man kan köpa beständiga skyltar av något slag eller hur man kan göra själv. Har testa lite Ohpenna på köpta plastskyltar men de bleks, testar nu inoljade träskyltar, men det är ett väldans jobb att bränna in namnen (man har ju ngr olika plantor)
Jag kan göra graverade skyltar i plastlaminat. Jag har gjort sådana skyltar till mina grönsaker och de har varit ute i två säsonger och ser fortfarande bra ut. Jag har en mängd olika färger att välja på. Texten har en färg och bakgrunden en annan. Jag har utformat mina som en pil med texten längs med. Maila mig för prov och prisuppgift.
e_sedell
20-04-2003, 21:59
Gör du dem själv? Det låter intressant. Dyra?
Jag är medlem i Bokklubben Hem och Trädgård som det finns en länk till på föstasidan på Odla.nu. Har köpt jättefina skyltar i emaljerad plåt från dem. Kostar 30 eller 35 kr styck. Men ska man ha många kan ju Nettes skyltar vara ett bra alt. Kan du inte visa en bild av dem?
Kaja Lund
21-04-2003, 09:39
Jag använder avkapade persiennlameller, dom tigger jag av persiennförsäljaren i byn. Dom finns i olika färger och går bra att skriva på med en fin permanentpenna.
Neeeeeedrans! Jag har precis slängt en gammal persienn!!! Hädanefter skall jag alltid samla på all gammal skit - man vet aldrig när den kommer till nytta!!!
Gunvor Nilsson
21-04-2003, 10:38
Det finns billiga persienner att köpa på Jysk (smala lameller) och dom är utmärkta att skriva på!
Ja, jag gör dem själv. Här är en bild på 3 av mina grönsaksskyltar. Texten går att göra mindre och i ett snirkligare typsnitt. Färger som jag har hemma: Mellanblå, Marinblå, Klarröd, Vinröd, Gräsgrön, Mörkgrön, Svart = Vit text. Gul, Vit, Guld, Silver = Svart text. Maila för prisuppgift. Bild finns i mitt album.
Ser ingen bild...
Ahh! Där kom den!

Det tog lite tid innan jag lyckades skapa album och sedan få kameraikonen.
Ett annat tips är att skriva med permanent penna på stenar!
Jag har gjort det med mina pelargonkrukor och det blev riktigt snyggt. Jag köper de där stenarna man köper i påse i blomaffären. Ska man ha stenarna ute kan man kanske använda "riktiga" stenar, dvs lite större och naturligare.
Vad använder ni för penna, vanlig OH-penna bleknar så
Kristina zon 3
22-04-2003, 07:23
Hej
Jag har figursågat ovala träskyltar, cirka 3 x 8 cm. Målat dem kromoxidgröna, och därefter målat på namnet med vitt. Använde datorn för att få ut snygga bokstäver. Därefter flera lager lack. Borrat hål och använt mej av svetstråd som pinnar. Kul att ha något att fixa med på vintern, de blev jättesnygga i kryddlandet, ser lite gammaldags ut.
Kristina
e_sedell
22-04-2003, 21:22
De där var ju riktigt läckra. Jag har inga pengar nu, men du ska få en beställning i framtiden, jag låvar =)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.