Full version: KUPA ROSOR ?
nice
Hur gör ni med rosorna i höst - ska man kupa upp jord nu trots att det är så varmt? Eller ska man vänta?
Risken är ju att det plötsligt drösar ner en massa snö och då står man där med sina okupade rosor. Fast - å andra sidan - kupar man nu så kanske det blir för "tätt" runt stammen ?
Mycket tacksam för kunniga synpunkter!
Caprice
Vänta med att kupa till kylan kommit på riktigt...

Om du skulle kupa någon dag försent är det inte hela världen, det är nog faktiskt värre att kupa för tidigt...
nice
Tack Caprice!
Jag tänkte nog åt det hållet - gott att veta att det var riktigt!
fruberglund
CITAT (Caprice @ 05-11-2005, 21:24)
det är nog faktiskt värre att kupa för tidigt...

Vad kan hända då egentligen? Enligt rosexperten Kerstin så ruttnar ju inte rosor eftersom man kan gräva ner dem djupt (i alla fall vid plantering).

Jag måste kupa mina nu, varmt eller inte. Har bara 10 dagar kvar till den lille är beräknad att kika ut och har ingen större lust att hålla på med sånt när jag har en nyfödd att ta hand om smile.gif

Idag kupar jag och rosorna får helt enkelt finna sig i det biggrin.gif
stina
Jag kupar alltid mina rosor väldigt tidigt. Måste det eftersom vi from mitten av oktober bara åker ut till landet väldigt sporadiskt - då stängs vattnet av....

Det har aldrig hänt något med mina rosor trots att jag alltså kupar extremt tidigt.

/Stina
Ewa L
CITAT (fruberglund @ 08-11-2005, 09:19)
Har bara 10 dagar kvar till den lille är beräknad att kika ut och har ingen större lust att hålla på med sånt när jag har en nyfödd att ta hand om smile.gif

När jag tänker tillbaka på hur jag såg ut/kände mig när jag var i dina mammakläder, hade jag nog hellre jobbat med det när "barlasten" var utanför kroppen än i. laugh.gif biggrin.gif
fruberglund
CITAT (Ewa L @ 08-11-2005, 10:27)
CITAT (fruberglund @ 08-11-2005, 09:19)
Har bara 10 dagar kvar till den lille är beräknad att kika ut och har ingen större lust att hålla på med sånt när jag har en nyfödd att ta hand om smile.gif

När jag tänker tillbaka på hur jag såg ut/kände mig när jag var i dina mammakläder, hade jag nog hellre jobbat med det när "barlasten" var utanför kroppen än i. laugh.gif biggrin.gif

Men jag har så mycket ork än...är hur pigg som helst. Känner att det nog kommer vara tvärtom när nattvak osv. börjar tongue.gif
Kajsa
Brukar kupa alla ömtåliga rosor sent på hösten, men oftast innan den riktiga kylan kommit, när jag slutkrattar och " vinterstänger "
vilket brukar vara här i mellan sverige i början av november,
har aldrig sett att mina rosor möglat, eller smådjur boat in sig.
Anki V
Här var det olika bud!

Jag är lika intresserad som fruberglund av att veta vad som ev. händer om man kupar rosorna för tidigt.

Jag är i samma situation som Stina. Mina rosor kommer att finnas 15 mil bort, i sommarstugan och vi stänger också i mitten av oktober.

Mvh/Anki
kerstin z5-6
Nu är väl perfekt smile.gif Även om vi vill ha en kortare vinter kommer jorden att vrida sig mot mörker och kyla snart .

Det kan inte hända så mycket med tidigt kupade rosor , förutsatt att de kupas på ett bra sätt -
Torr bra jord utan för mkt torvinnehåll , rabattjord -påsjord -som förvisso innehåller en del torv , duger ,de överlever
Det som Kan -hända men sällan gör det är mögel angrepp rödpricig vedsjuka och därefter murknar grenarna ..
Kupa jord är ok -säckväv skulle jag om möjligt vänta med

Om man som jag har obegränsade tillgångar på kodynga, mindre på jord-kupar man först när man är säker på tjäle -Här fryser kodyngan sist , marken runt rosen är tjälad när jag lägger på den -visst kväve lakas ur , men inte så mkt ..-de ska ju inte ha kväve nu-men i vår

Får du ett matvrak till frösådd -som jag fick Berglund -så ut o kupa nu -du tänker rätt ... ska man amma var 20 minut så pallar man inte med rosskötsel däremmellan smile.gif
Tänk på att snart är han /hon 18 o flyttar -buhu ...

laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif biggrin.gif
Anki V
Tack för ett klart och tydligt svar.

Precis det svar jag ville ha (även Stina misstänker jag) smile.gif

/Anki V
stina
CITAT (Anki V @ 08-11-2005, 18:34)
Tack för ett klart och tydligt svar.

Precis det svar jag ville ha (även Stina misstänker jag) smile.gif

/Anki V

Ja tack!!! Nu är jag lugn och glad! rolleyes.gif
fruberglund
CITAT (kerstin z5-6 @ 08-11-2005, 18:28)
Får du ett matvrak till frösådd -som jag fick Berglund -så ut o kupa nu -du tänker rätt ... ska man amma var 20 minut så pallar man inte med rosskötsel däremmellan smile.gif
Tänk på att snart är han /hon 18 o flyttar -buhu ...

laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif biggrin.gif

Haha, ja man vet ju aldrig. Hoppas på en lugn en eftersom h*n är så lugn i magen men hungrig kan h*n ju vara för det biggrin.gif

Tackar även jag för svar, ska försöka ta mig ut idag och fixa det sista!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon