Lady Hamilton
Jag är ingen älskare av Halloween men jag har hittat en krukväxt som jag ändå tycker "passar in". Köpte även i fjol men ville ha fler........
På plantagen tog de 179:- Och jag betalade idag på Coop 39:-

*Felix matte*
Namn?
Lady Hamilton
Green Orange eller Fire Flash
Släkt med ampellilja
*Felix matte*
Tack wub.gif den var fin
Alexander-VG-zon3
nu blev jag sugen på en sån väldig fin växt du har ska någ köpa en sån rolleyes.gif rolleyes.gif
zaaritha
Har kollat på en så´n på Blomsterlandet flera gånger, men inte köpt--eftersom det är fullt överallt m växter!!
igl
CITAT (Hamilton @ 05-11-2005, 21:32)
Jag är ingen älskare av Halloween men jag har hittat en krukväxt som jag ändå tycker "passar in". Köpte även i fjol men ville ha fler........
På plantagen tog de 179:- Och jag betalade idag på Coop 39:-

Chlorophytom orchidanteroides 'Fire Flash'
heter den tydligen, häftig sak
mvh
inger
Lady Hamilton
CITAT (igl @ 05-11-2005, 23:54)
......Chlorophytom orchidanteroides 'Fire Flash'
heter den tydligen, häftig sak
mvh
inger

Tack inger, smile.gif Kände igen namnet me´samma,( hade glömt bort det)
Zazu
riktigt snygg växt, jag köpte en i holland i somras och den har gett massvis med frö, hoppas de blir lika som moderplantan smile.gif

mvh zazu
Lady Hamilton
CITAT (Zazu @ 06-11-2005, 13:09)
...den har gett massvis med frö, hoppas de blir lika som moderplantan smile.gif

mvh zazu

Är det så den förökas? För den bildar ju inga "stänglar" som vanlig ampellilja. Min har blommat med små oansenliga blommor, men inte tänkte jag på om det bildades några frön wacko.gif
Zazu
CITAT (Hamilton @ 06-11-2005, 13:54)
CITAT (Zazu @ 06-11-2005, 13:09)
...den har gett massvis med frö, hoppas de blir lika som moderplantan smile.gif

mvh zazu

Är det så den förökas? För den bildar ju inga "stänglar" som vanlig ampellilja. Min har blommat med små oansenliga blommor, men inte tänkte jag på om det bildades några frön wacko.gif

den kan nog delas också, men den bildar inga småplantor på stänglarna.
fröerna bildas i trekantiga "saker" som kommer efter blommorna.

mvh zazu
Lady Hamilton
CITAT (Zazu @ 06-11-2005, 14:28)
..den kan nog delas också, men den bildar inga småplantor på stänglarna.
fröerna bildas i trekantiga "saker" som kommer efter blommorna.

mvh zazu

Jag delade mina 2 plantor ifjol så att det blev 7st sedan gav jag bort 5st
Så nu har jag 2 mindre plantor från i fjol och 3st ganska stora som jag INTE tänker dela sad.gif Det verkar som att de växer ganska låååångsamt.
Men vid nästa blomning skall jag hålla utkik efter frön smile.gif
Lady Hamilton
Zazu! Eller någon annan som vet...........
Jag har nu hittat frön, men de är ff gröna unsure.gif Skall jag vänta med att ta och plantera dem tills de är svarta? Eller kan jag pröva nu? wink.gif
Lady Hamilton
Nu har de gröna trekantiga sakerna torkat. Och jag har fått ut många små svarta frön smile.gif Tänker pröva att så dem nu. Så håll tummarna att det går bra laugh.gif
mammafia
en sån har jag med..hur ska dom stå? ljust eller?? mycket eller normal vattning?? Tacksam för skötselråd rolleyes.gif
Lady Hamilton
Jag tycker att de blir finast när de står ljust men ej direkt i sol. Och de är ganska törstiga har jag upplevt = vattna, låt översta jordlagret torka upp innan du vattnar igen. Sedan har de väldigt lätt att få bruna bladkanter om de står över ett varmt element. De är mycket känsligare än sina "släktingar" Ampellilja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon