Full version: Jordleverantör
Don Thomaso
Hej,

Tack alla för alla tipsen jag fått gällande att få till min köksträdgård på en vår. Det verkar som jag kommer att behöva en hel massa jord och kompost och sånt. Några tips på var man bäst får tag på det i större mängder? Torpet ligger i Katrineholm/Finspång/Vingåker-trakten.

mvh/
Helena
Ingrid på Västkusten
Givetvis ett stall!

Inte skall Du köpa jord!

hör med ett stall -d et är oftast helt gratis att hämta bara släpkärra och handakraft krävs. Hur mycket som helst!

Elelr om Du går vägen jag tipsade om - Nils Åkerstedt - då är det 0-8 mm sand Du behöver!

Ingetdera involverar köp av jord som oftast är av dubiös kvalisort - antingen rotogräs eller så är det bara torv Du köper inte jord.

Hälsar ingrid
Don Thomaso
Hehe.....

lite ny på det här. Stadsbo egentligen tongue.gif

Då är det ju hur lugnt som helst ju. Det finns massor hästgårdar och bönder dit vi ska flytta. ....å släpkärra har jag.

Det här blir ju bara bättre och bättre. För nån dag sen trodde jag att jag skulle behöva gräva en jäkla massa och så köpa massor med jord. Ingendera blir det! biggrin.gif

Jag tänkte nyttja sandtekniken för potatis och lite squash. Har beställt boken idag.

Tackar för alla tips...jag är såååå ivrig att planera/
Helena
Ingrid på Västkusten
Jag tillhör sjävl dem som har ont i rygger å försöker undvika grävning så mkt det går. När jag gick trädgårdskurs på Gunnebo slott fick vi praktisera dubbelgrävning - jestanes min rygg var körd i en vecka efetråt! så glad man blir när man tar av täckelset på en bädd som 'bott' med masonittäcknng en hel vinte rå ser den fina myllan - luckert å härligt allting.

Och så mkt hästdynga man bara orkar - den lägger jag på i ett ca 10 cm tjockt lager ovanpå.
När vi anlade bäddar för antal år sedn , första köksträdgården, köpte vi jord - suck. Nu vet vi bättre ;-)

Glada hälsningar ifårn ingrid
kerstin z5-6
och har du sådana tillgångar kan du ju göra 100 kbm jord på 9 månader -under vintern smile.gif Om du får lust

Jordlimpa smile.gif Så här gör man en sådan smile.gif
jåj
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 06-11-2005, 22:24)
så glad man blir när man tar av täckelset på en bädd som 'bott' med masonittäcknng en hel vinte rå ser den fina myllan - luckert å härligt allting.

Oj lite nytt för mig, låter intresant. ohmy.gif
Berätta mer vil lära huh.gif

JÅJ
Ingrid på Västkusten
Men det är inte så våldsamt märkvärdigt. Jag tillhör inte grävningsfantasterna alls utan tillför istället 'godis' och kör en del med lasagna gardeningprincip istället. D v s olika lager med olika ting såsom löv, kompost, gräsklipp mm mm. På hösten läger jag på en laddning och täcker så jobbar maskarna febrilt innan tjälen och kylan kommer. Då jag skyddar bäddarna för väta så fpår jag inte dne klassiska frys blöttid frys - blöttidsvcykeln som så ofta förstör all struktur på bädden man har fixat till via höstgrävningen. Just avsaknad av hällregn & snö i kombination med kyla gör en mkt torrare övervintringsjord i bädden som när våren kommer värms upp snababre blir planteringsbar snabbare - och p g a att masken härjat vilt också bra struktur och välgödslad av amskarna. Som minikomposter kombinerat med att hålla bort fukten kan man säga. Nu har jag rik lerig jord, men principen torde gälla även på sandjord och istället behålla all god mylla istället för att låta det lakas ur på hösten med allt regnande.

Läste om detta i en bok - som sade låt aldrig odlingsjorden vara bar över vintern plus moderna böcker som koncentrerar sig på odling utan grävning då grävnng ofta förstör strukturen i jorde. Jordfräsning skall vi inte ens prata om :-((

Tänk - de som glömt t ex en planka på gräsmatan och man lyfter den. masken trivs under, det är massor med fin lucker jord där. Det fungerar precis på samma sätt förutom att jag ger masken mer å äta ;-) genom mina lager med 'godis' - gav dem igår massor med grönt och halvruttet trädgårdsavfall :-) det blir nog bra det här til våren!
jåj
Det käns helt rätt det du beskriver, skal nog pröva ett land i vinter.

Om det nu blir någon vinter men ösrengnen lär väl fortsätta som vanligt ...

JÅJ
Susanne i Linköping
Ingrid, hur gör du med de bäddar där du satt t ex vitlök eller jordärtskockor? Jag brukar lägga "skräp" (div komposterbart) på dem, men törs man täcka med masonit på dem?
Ingrid på Västkusten
Jag ahr masonit på dem med :-)

Faktiskt.

I fjol upptäckte jag at det kommit upp ett par cm i alla fast det var ingen fara - det var på våren - det blir ju snabbt lite varmare där - då kan nog löven vara bra till hands :-)

Skockorna - jag har int etagit upp mina men jag har lagt masonit omlott om 'stjälken/stjälkarna'......så en liten glipa precis där. Om man nu har dme på rad elelr en och en d v s ;-)

Hälsar Ingrid
Casimir
Annars kan du köpa jord för typ 300-400 kr släpkärran på hos Econova garden, Braviken i norrköping om du vill göra det lite lättare
Ingrid på Västkusten
Casimir - på vilket sätt skulle det vara lättare? Bara nyfiken......
Mia, zon 3
Det kan vara så att man kan få nalla från komposthögarna på kyrkogårdarna vid små bykyrkor. Vår kyrkogård producerar en massa gräsklipp, vissna buketter, lite ris mm, som samlas i en jättehög som ingen (utom jag smile.gif ) nyttjar. Kanonjord, och oftast gratis. Skadar inte att höra sig för med de som står för skötseln.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon