Full version: Rododenron
Lena
En rododenron som planterades i fjol vår har slokande blad, beror det på uttorkning , jag vattnade den inför vintern, hur kan detta hända?

Lena
Åsa, mälardalen zon 2
Det kan nog vara uttorkning som är orsaken till varför bladen hänger. Det var ganska varmt och soligt i mars medans marken fortfarande var frusen. Det avdunstar en hel del vatten från bladen när solen gassar och marken är frusen och rötterna inte kan suga upp något vatten. Mot vårsolen hjälper inte vattning på senhösten, vill man undvika torkskador är det bättre att täcka växten med ex. säckväv som skuggar mot solen.
Cilla
Det är varmt i landet och det blåser på dagarna. Detta torkar ut jordarna snabbt. Dessutom sjunker grundvattennivåerna på våren. Rhododendron avdunstar vatten genom sina blad.

Dags att vattna!
e_sedell
På vintern kan den inte ta upp vatten tongue.gif , men det kan ju va tort nu när den börja kräva mera vatten. Annars kan det ha varit någon kall natt som den har reagerat så på. Har den sätt ut så ända sedan den tinat upp?
Almdalen
Har börjat vattna mina rhododendron, visserligen var det bara en som börjat sloka men allla ser lite torra ut. Det har ju inte kommit något regn att tala om. så det var till att vattna allt. Tur att man har egen brunn.
biggrin.gif
Ingegerd
Lena
CITAT (e_sedell @ 20-04-2003, 22:03)
På vintern kan den inte ta upp vatten tongue.gif , men det kan ju va tort nu när den börja kräva mera vatten. Annars kan det ha varit någon kall natt som den har reagerat så på. Har den sätt ut så ända sedan den tinat upp?

Ja, den har sett sån ut länge, det är ju ingen ide att vattna eftersom jorden är frusen, detta är ju zon 4, i Sundsvallstrakten, jag har vattnat nu, men vet inte om det hjälper

Lena
e_sedell
testa med att skugga dem.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon