|
Ingrid på Västkusten
06-11-2005, 21:00
Kika i mitt album - Krukväxter!
Hälsar ingrid
Lady Hamilton
06-11-2005, 21:23
 Tjusigt! Och Grapen den kan du gärna få skicka till mig! Är väldigt avundsjuk på den
Ingrid på Västkusten
06-11-2005, 21:28
Tackar!
Den är helt sned just nu stackars trädet, tänkte att nåttmåste ha hänt då det helt plötsligt fick nästan slagsida, men så upptäcke jag att den har satt ELVA grapefrukter! Som just nu är i tennisbollsstorlek! Gissa vem som tog fram gödningsburken?
Trädet i albumet med frukter är en mandarin :-) glömde skriva i .....
Hälsar Ingrid
Lady Hamilton
06-11-2005, 21:51
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 06-11-2005, 22:28) ....men så upptäcke jag att den har satt ELVA grapefrukter! Som just nu är i tennisbollsstorlek!.....  Ursäkta men......Hur ofta "kollar" du till dina citrusar? Jag menar, det tar ju sin tid innan de har hunnit växa till sig så pass mycket. P.S. Mandarinen kan du få behålla  för en sådan har jag redan!
Ingrid på Västkusten
06-11-2005, 21:54
På sommaren inte så ofta :-) och det är då det hände ;-)) sedanhar den ganska såmkt blad och när de är små kikar jag inte å mkt då citrusar ofta släpper frukt de inte orkar bära - jag visste den hade frukt men inte så mycket!!!!
Uff!
Hälsar ingrid glatt
Alexander-VG-zon3
06-11-2005, 22:11
den lilla bladlusen
06-11-2005, 22:12
Tack Ingrid! Hmm, det bådar gott iaf... kanske jag har en egen grape  Men det är svårt att se... jag blir hellre överaskad. Citronen krånglar fortfarande.... vet ju inte vad den vill Hamilton: Det är du inte ensam om
Ingrid på Västkusten
06-11-2005, 22:19
Hej hopp,
Mandarinen kommer ursprungligen ifårn Global orange groves i England å var en present till bättre hälftens jämna fördelsedag tillsammans med ett citronträd somjag hade ihjäl pronto en vinter ;-) så det är först nu det börjar arta sig!
Grapen är köpt av Bernhard i Buxtehude - rek visit hos honom vekreligen om man är citrusfanatst- han har ett citrusgardencenter! Övriga jag har är en del frösådda ( thai-limen) - en del är köpta hos Ruhlemanns i Tyskland. Och Bauhaus här i Gbg som emellanåt har himla fina citrusar!
Citron tycker jag krånglar mest av allt - Ponderosa här vekrar vara lite mindre känslig tack och lov! Men köpa små citursar är int eenkelt NU börjar det bli bättre och i ett par fall är det både två och tre år senare! Jag bruakr säga / tycka att det tar så lång tid innan citrusarna vant sig vid sitt nya hem.
Övriga vi har är limequat, Chinotto - jag tror vi har en skum en man kanderar också nånstans. Jag ahr flera gånger avstått å köpa Buddha's hand faktiskt. Skulle hellre vilja ha den citrusen man odlar för dess goda blomdoft !
Hälsar Ingrid som drömmer om orangeriet med citrusar somär lite störreän två tvärhänder ;-)
den lilla bladlusen
07-11-2005, 13:18
Ingrid jag vill inte tjata på dig för jag vet att du har varit väldigt duktig och fotat i helgen.... men med alla din citrusar så vill jag (säker på att jag inte är ensam) se BILDER och mycket bilder på alla dina citrusar Jag är nyfiken och jag har fortfarande inte fått mina frön, 15 dagar nu... stackars mig
Ingrid på Västkusten
07-11-2005, 13:45
Suck! Det är inte enkelt å fota nu när allting är på övervintring ihopträngt!
Men det doftar så ljuvligt av citrusblom nu när man skyndar iväg till jobbet :-) kunde tro det är Februari!
den lilla bladlusen
07-11-2005, 13:51
ok då, ta det till våren
Lassila
07-11-2005, 14:06
Är det någon här som vet om det är normalt för ett mandarinträd på ca 2 meter att tappa ganska mycket med löv under vintern, för mitt som är ca 6 år och är frösått har nu för första gången fått spatt och tappat 30-40 löv på ca 1,5 vecka. Börjar bli lite orolig, är det någon som har lite tipps om dessa får ni gärna maila mig anders_lassila@hotmail.com
Ingrid på Västkusten
07-11-2005, 14:23
Tjaa-a det är jusä här att citrus byte rju också blad nån gåpng per år - fast inte gärna nu men det kan vara detta. Kolla på Dina blad - är bladskaftet kvar på trädet? Eller lossnar bladet skaft och allt?
Läs här taget ifrån www.citrus-online.de fortfarande en av de bästa citrusresurserna; Winter Leaf Drop (WLD) occuring at container grown Citrus trees
Many people seem to have problems during the winter with their citrus trees, which are not present in the greenhouses of the suppliers, but are often hardly present in the customers locations. So here is a preview to an upcoming article in the California Rare Fruit Growers Magazine 'Fruit Gardener' about this problem. The article will be printer not before August, so this is just a preview from their container gardening specialist and his suggestion is equal to mine. I share his guess, so read it and maybe you might have a solution for you problem:
There is a phenomenon that affects citrus grown in containers known as Winter Leaf Drop (WLD), which is what happens to the trees during storage in winter quarters. Before cold weather, most citrus trees are placed outside where they can enjoy the summer sun and heat. With the appearance of fall and a decrease in temperatures, the trees are brought indoors to protect them from freezes and frost damage. The most common recommendation for storing the trees indoors is as follows:
Give the tree as much light as possible, keep the compost moist, but never over water. Let the compost dry out more than in summer. Hold the tree at temperatures around 5-10 C (41-50 F). If you have followed this advice and have had no problems, you are lucky because most people who did so had problems. The trees start to shed leaves, leaf after leaf drops and in spring, after the last frosts, when the trees are placed outside again, many trees have no leaves remaining on the limbs, twigs and branches. The cleavage is often between the leaf stalk and the leaf blade, the stalk remaining on the tree. Often the dropped leaf shows no chlorotic patterns or any other discoloration. Our first thought was that Winter Leaf Drop was influenced by low-light conditions during winter times in Europe. But even with extra illumination Winter Leaf Drop continued. Often, after bright, sunny mid-winter days, more leaves are shed than after longer periods of less bright light. So we tried to find out what might be the cause of Winter Leaf Drop. We chose five "primofiorre"" lemon seedlings, all about one foot high. Those seedlings were placed in different locations with different conditions:
1. The first seedling was placed in a cool and bright location at a south-facing window, at temperatures around 6-10 C (43-50 F).
2. The second seedling was placed in the same room, but at a north-facing window.
3. For the third plant, we chose a temperate room with temperatures around 15 C (59 F).
4. The fourth seedling was placed at the same temperatures but on a south-facing window.
5. The last plant was placed in a warm room of 21 C (70 F) at a south-facing window with extra illumination.
All trees were irrigated as needed, just to keep the root ball moist, but not wet and not allowed to dry out. Only #5 was irrigated more regularly and fed evenly. After winter we found that #1 shed nearly all its leaves, #2 dropped some leaves only, and the others had only lost some (fewer than five) or no leaves. We found light may not be the factor causing WLD, so we thought about temperature.
After a long discussion with citrus experts in Florida and Israel we found that temperature will cause WLD. The temperature tables from the book Biology of Citrus (Cambridge Press) show that citrus seems to stop root growth and root function if the soil temperature drops below 12.5 C (54.5 F). Leaf activity will be reduced if the temperatures drop below 18 C (64 F). Leaf activity means the full process of water evaporation for leaf surface cooling, energy transformation (photosynthesis) and starch reduction for building amino acids and other compounds for forcing plant growth and cell development. Citrus controls its leaf temperature by evaporating water from the leaf blade. This reduces the temperature even during hot periods and will maintain the leaf temperature at the optimum levels between 25 C (77 F) and 35 C (95 F). But even on cold days the sunlight can heat up the leaf surface quite quickly to levels beyond the critical temperature of 12.5 C (54.5 F). Photosynthesis itself works better in cooler conditions with high light radiation than in the warmer periods of the day, so most of the photosynthetic starch production is done in the morning before noon and less water is evaporated than during the afternoon. Optimum leaf temperature for photosynthetic activity for most plants ranges from 10 C (50 F) up to 32 C (90 F). Photosynthesis itself needs carbon dioxide, light and water to transform the carbon dioxide into starch and oxygen. During the night the starch will be oxidized to provide energy needed for plant growth and development. The whole process is called breathing. Water and nutrients for the breathing process must be taken up by the roots. Oxygen and carbon dioxide will be delivered from the air around the plant, taken up by the leaf surface (and to some extent by other green parts of the plant) so leaf and root activity must run in a balance to provide the best plant performance for growth, flowering and fruit development. If a citrus tree is stored at temperatures below 12 C (54 F) but gathers enough light for photosynthesis, this balance is broken. The leaf activity requires water, which the roots cannot deliver. The plants stop evaporation and water will be unavailable for cooling the leaf surface on bright days, so the plant reduces active leaf area by leaf abscission. This seems to be the best theory about what causes WLD.
Partial or complete defoliation was never critical if the root ball was kept more on the dry side, but if it was too wet, a quick root decline developed even if Poncirus trifoliata was used as a root stock. Most of the trees recovered quite well in spring (if the roots stayed healthy and a heavy bloom was set). But in recovering the whole canopy, often the trees used up much of their starch reserves in the stock, which did not fully refill during the short summer times. After some years, many trees suffered, growth was stopped and the trees died because all of the starch had been depleted.
So what to do about WLD? Irrigation during wintertime seems to be a recommended practice to slow down WLD. Irrigation with warm water 25-32 C (77-90 F) supports the root function, even the water uptake, so WLD will slow down. Irrigation reduces the plant stress during cold winter time and is therefore recommended.
Keeping the trees in a room with high humidity seems also to slow down WLD
but cannot prevent it. Also a place more in the shade, to minimize leaf activity, slows down WLD. Keeping the root temperature below 18 C (64 F) but at or above 15 C (59 F) seems to work best for stopping WLD. The plant functions are minimized, but water and nutrient uptake for leaf activity is high enough to support the breathing process and leaf surface cooling by water evaporation.
A mild winter chlorosis (yellow veins, dull-green leaves and sometimes weaker growth) may develop, but this will disappear in spring with rising temperatures. If WLD persist, you may force the root temperature is little bit higher, around 21 °C (70 F) Sometimes during the winter, fruits dry out on the tree and drop if the tree is stressed too much. So for fruit development and fruit maturity, higher temperatures and good leaf activity should be maintained. Irrigation with a nutrient solution should be done even in winter.
But never forget: The best care for your plant is what your trees tolerate without critical losses of leaves and fruits. If trees look quite good in conditions different from those mentioned here, do not change your care. But if your trees suffer, check your conditions and your care schedule and change cautiously. Avoid fast environmental and care changes. Greater changes should be spread over a longer time period to give the tree a chance to adapt.
Johann Chr. Volkamer, writing in 1714, recommended keeping the roots warmer. Volkamer, who lived before modern conservatories, set his trees in glass houses where the pots were surrounded by horse and cow manure. This manure, if kept moist, started to rot and this rotting process set free some heat, which kept the roots warm, beside also feeding the trees even in winter. So Winter Leaf Drop was avoided during the 18th century by manure packs around the container and a more shaded location (because the glass was not as transparent as it commonly is today). Volkamer has even written of heavy fruit wilting that can be avoided by the manure packs, which illustrates what cold stress does to a citrus plant. Cold-sensitive varieties like citrons, limes and some lemon varieties are more prone to WLD than sour orange, oranges and mandarin-type trees.
vilka fina bilder, Ingrid! Är så avundsjuk på din citrussamling :-) Måste bara få visa mitt kalamondinträd :-)
Lassila
07-11-2005, 14:29
Tack för tippsen och ja den tappar löv och de små bladfästena också. men jag ska kolla upp denna sida och prova mig fram, man vill ju inte att något som har tagit 6 år att driva upp ska dö.
Ingrid på Västkusten
07-11-2005, 14:30
Jaaa! Urfin!
Och Du har också en sådan däringa bevattningsmancik fast en annen modell än mig :-)
Hälsar Ingrid
Ingrid, det är ingen bevattningsmanick om det var till mig du sa det ;-)
Det är en flytljushållare som jag fyller med vatten (väldigt manuellt) då och då för att öka luftfuktigheten i mitt sooooliga söderfönster :-D
Ingrid, det är ingen bevattningsmanick om det var till mig du sa det ;-)
Det är en flytljushållare som jag fyller med vatten (väldigt manuellt) då och då för att öka luftfuktigheten i mitt sooooliga söderfönster :-D
den lilla bladlusen
07-11-2005, 15:33
Ingrid hur fick du texten på engelska? Hittar inte engelska nånstans på sidan
Ingrid på Västkusten
08-11-2005, 07:16
Bladlus,
Jag scrollade bara ner - artikeln är på engelska ganska så långt ner...
Linh - det var smart gjort!
Hälsar Ingrid
Alexander-VG-zon3
08-11-2005, 08:16
Ingrid på Västkusten
08-11-2005, 09:33
Ja - men Du är inte ute å reser runt någe i Europa? Rekommenderar visit på Bauhaus annars (Gbg) de brukar emallanåt ha bra citrusar så här års. Vi fyndade urfina limequat & Chinotto samma dag Gudrun drabbade oss i fjol ........ oich de kom hem ok också! Thai-lime kan Du ju så - det är en egen art :-) och man har den ju för bladen. Jag försöker kika in i butiken här i Gbg som har frukterna emellanåt förra året fyndade jag tre styckna ;-) de äs smockfulla med kärnor! Du kan ju också så Seville orange - pomerans - också en egen art fast de blir peststora. Man kan emellanåt köpa frukten i butikerna. Ruhlemanns i Tyskland skickar på postorder. Dyyyyyyrt säger de som provat (jag åker förbi ibland)!Fast de ha rmycket man kan få habegär utav ;-) bla arabisk jasmin. De har emellanåt thailime, citrus Ponderosa och så - den man gör suckat på. Citrus medica! www.ruhelmanns.de Bernhard tror jag itne skickar på postorder, honom måste man besöka. http://members.aol.com/agrumivoss/citrus.htmDet finns två citrusplantskolor i England - Global Orange Groves och - ja nu hittade jag en till! http://www.davids-exoticplants.co.uk/Men han tar snuskigt betalt! Limequat för 35 pund - vi har 250 kr tror jag på Bauhaus för - samma size - lite större. Thailimen också bra betalt! http://www.citruscentre.co.uk/ detta är no 2 då som jag tänkte på. Här är dem jag ahr köpt trän av på postorder och som gör sketabra gödning; http://www.globalorangegroves.co.uk/De har star ruby grapefruit - den jag ahr  Och de har Bouquet de Fleurs - den skulle jag vilja ha ! Och satsuma Owari -suck. Det finns också Reads nursery men vad de har hemma vet jag inte misstänker det varierar. Ja - det var lite tips - mesta är dyrt - tycker citrusarna ahr gått upp ordentligt - det ahr transporter med, men man kan fortfarande fynda i butikerna. Plantagen hade lime för ett par år sedan :-) och Meyer's Lemon så det lönar sig å hålla koll :-) Hälsar Ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|