noora
Det ska dräneras kring huset under vintern, så till våren har jag tre tomma rabatter (en i sydläge och två mot öster) och en perfekt plats för ett sluttande stenparti på norra sidan. Jag har även sex stycken sandlådor som ska bli "pallkrageland" så småningom och dessutom har vi planer på en helt ny grävd rabatt mitt i en av gräsmattorna... Så nu har jag börjat bläddra i böcker, tidningar och frökataloger smile.gif Men det finns ju så mycket! Hur ska man kunna välja i detta överflöd av sorter? Hur gör ni andra?
kerstin z5-6
Välj ut några "måste ha " Växter "och efterlys bra sällskap till dem här smile.gif-Eller håll dej till ett par -tre färger o välj efter det , eller gör en rabatt ton i ton
eller....

laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
noora
Så då ska man först välja metod för att välja... wacko.gif biggrin.gif
Ingrid på Västkusten
När vi blev med hus å trädgård gick jag med kompass -väderstreck samt kikade hur solen föll. Norr - söder - sol - skugga - fuktigt torrt.

Sedan - jag är ju rosfanstast så gammeldags rosor vart stommen i mina rabatter.
Man kan vara fantast på mycket - men välj gärna nånting 'större' - det kan vara rosor, det kan vara dagliljor, det kanske är gräs - nånting som känns speciellt åsså komponera runt detta. Kanske ett tema per rabatt?

Funderar ingrid
KURT
Man kan ju försöka hålla sig till något visst tema. Någon viss färg, någon växtfamilj eller något ätbart.
Ingrid på Västkusten
Sedan - man fååår lov å ändra sig :-)) inget är ristat i sten :-)

Hälsar Ingrid
noora
Min originaltanke var ätbara växter och medicinalväxter av alla slag, men det visar sig vara ett ganska brett sortiment. Dessutom finns det en del trevliga växter som aldrig verkar ha använts till något annat än prydnad men som väcker lite ha-begär i alla fall rolleyes.gif

Det rekommenderas ju att man väljer ett färgtema för att det ser bäst ut så, men jag vill inte behöva avstå från en växt för att den har "fel färg". Hur ser det ut om man har olika färgtema i olika rabatter? Blir det fortfarande för brokigt? Silver och rödbladigt i stenpartiet i norr, gult-orange-rött i österrabatterna, grågrönt med blå-lila-rosa-vita blommor (klassiska örter med andra ord) i sydrabatten osv?
noora
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 07-11-2005, 15:29)
Sedan - man fååår lov å ändra sig :-)) inget är ristat i sten :-)

Fast en runsten i trädgården skulle inte vara helt fel smile.gif Eller kanske en hällristning laugh.gif Synd att vi inte har några större stenar eller klipphällar...
Ewa L
CITAT (noora @ 07-11-2005, 15:45)
Hur ser det ut om man har olika färgtema i olika rabatter? Blir det fortfarande för brokigt? Silver och rödbladigt i stenpartiet i norr, gult-orange-rött i österrabatterna, grågrönt med blå-lila-rosa-vita blommor (klassiska örter med andra ord) i sydrabatten osv?

Jag har definitivt olika färgtema i de olika rabatterna!

I månskensrabatten = endast vita/silvriga, men med mycket grönt förstås.
En blå/rosa med ngt inslag av vitt
En blå/gul (min enda torra rabatt)
En helt rosa, men med många olika nyanser av rosa i blåton.
En i terracotta/vitt.

Etc, etc. Mina rabatter är generellt ganska stora, och tycker det skulle bli tråkigt om jag hade samma färgtema i allihop.

Det enda jag faktiskt inte har så är det röda blommor. Varför vet jag inte riktigt. Men vem vet...

En del blandar hej vilt med färgerna, och det kan också bli hur bra som helst. Det är väl bara en smaksak. (Jag blandar inte färger på mina kläder heller. biggrin.gif )
kerstin z5-6
Jag varierar ung som Eva - men inget är fel i DIN trädgård -det är du som ska skapa där laugh.gif
Och visst blir det fint med olika färgtema , bara varierat inte alls plottrigt
tycker jag
Som varken odlar ätligt eller medicinalt utomhus smile.gif
fast en häxrabatt är jag lite sugen på ..
noora
CITAT (kerstin z5-6 @ 07-11-2005, 17:44)
Jag varierar ung som Eva - men inget är fel i DIN trädgård -det är du som ska skapa där laugh.gif
Och visst blir det fint med olika färgtema , bara varierat inte alls plottrigt
tycker jag
Som varken odlar ätligt eller medicinalt utomhus smile.gif
fast en häxrabatt är jag lite sugen på ..

Jag vet att inget är "fel", frågan är bara vad som är "snyggt" smile.gif Men smaken varierar ju också, och själv har jag inte riktigt bestämt mig... Oftast tittar jag mer på detaljer typ "vilka söta prickar den här blomman har på kronbladen" än på helheten.

Är du säker på att du inte har något medicinalt eller ätligt i trädgården? Det är fler växter än man tror som har haft medicinal användning eller som går att äta smile.gif
kerstin z5-6
Jag är säker på att jag har horder av dom .. smile.gif smile.gif smile.gif
men jag måste hålla på min image laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Ingrid på Västkusten
*LOL* Kerstin - den var bra!

Jag tycker Du skall testa....om Du inriktar Dig på en stomme så kan Duy jju alltid byta ut efterhand. I en rabatt var jag inte riktigt säker - så jag lämnade hål här å var å fyllde på med sommarblommor där så jag kunde välja olika blommor och färger. Så småningom vart de hålen ifylda med perenner :-) eller krydder, men det kan vara bra å göra så - det mer mera funderingsutrymme å plats för impulsköp ;-)

Glada hälsningar ifrån Ingrid
noora
Tack för alla svaren smile.gif Nu har jag i alla fall fått igång tankeverksamheten och har lite riktningar att gå i!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon