kirlU
Gokväll i stugan wacko.gif

Nu är det så att min ogifta hustru (sambo dvs) har kommit på den briljanta ideén att gräva två GIGANTISKA rabatter i en slänt. Mellan rabatterna ska det gå en bäck ner till en damm. Inget av detta existerar i skrivande stund, bara en kallhuggen (nåja, nån ros och lite kärleksört från ifjol och några sena (?) tulpanlökar finns där) slänt som ska göras om i värsta RickiLake-manér...ni vet, dom där programen när dom "gör om" personer... Hur som helst, formen på rabatterna har fått en kontur med hjälp av en utlagd vattenslang och en spade, plus en massa svett från min sida.... Det fåniga är att jag tillslut fattade att rabatterna nog blir skeeeetabra, men jag inser att jobbet är VÄLDIGT omfattande. Hur ska man t ex få bort all kvickrot som härskar i det jag kallar gräsmatta?? Vad jag förstått från saker jag läst, så är det våldsam mekanisk bortrensning det enda som duger. Lutar åt några svettiga helger i rabatten med andra ord... Jaja, har ni några bra tips på kvickrotseliminering eller liknande så kan ni höra av er på ulrik.strandberg@swipnet.se. Duger bra med egentligen vilka trädgårdsrelaterade mail överhuvudtaget... Jag har 2500 kvm gammal åkermark utan en endaste pinne på som ska bli en prunkande oas för mig och min älskade. Verkar dock ta en stund för trän å dylikt att växa upp.....suck. sad.gif

Nåväl, nya friska tag i morrn när det är ogräsrensningsdax!!!! rolleyes.gif [B]
Ina
Det finns fyra metoder om man skall rationalisera det hela!! rolleyes.gif

1. Täck hela ytan med presenning i tre år - odla sedan!
2. Rensa rensa rensa rensa rensa rensa rensa rensa rensa rensa rensa...
3. Använd nåt' ogräsdödande medel (det börjar på "r" och slutar på "oundup" - vågar inte säga namnet högt här.... wink.gif )
4. Gräv ur allt till 50 cm djup (minst) och fyll på med ny jord!

Detta är skrivet halvt på skämt och halvt på allvar - har själv ett elände med massa rotogräs av flera slag, däribland kvickrot! Jag har gjort mindre rabatter där metod 2 har funkat, men det är ett evighetsarbete...

Du kan söka här på forumet, det finns massa info om alla sätt att lösa problemet du beskriver. Lycka till!! Det låter som en underbart vacker slänt din sambo planerar. laugh.gif smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon