Full version: Phalaenopsis
Mattis
Hej

En blomstängel på min phalaenopsis liksom fastnade när den var på väg att växa ut. Spetsen på stängeln sitter fortfarande kvar i stammen så att den bildar en ring. Blomstängeln har därför stannat nere vid bladen men blommar för fullt. En sidogren hade tom vuxit ner i krukan.

Jag bör kanske berätta att stängeln växte fram i somras så det kan inte vara för lite ljus som är problemet. Kan det vara för lite vatten?

Någon som förstår vad jag menar och har någon ide om vad detta kan bero på? Är lite nyfiken bara.
Annlo
Så här har min stängel vridit sig på en phallis... huh.gif

Nu är stängel nr 2 på väg på samma sätt! Huvudstammen har gått av för mig båda gångerna men det kommer nya stänglar ur "sidoögonen". Vet ej vad det beror på!

Men den blommade fint ändå i somras wub.gif

pejori
mina gör också så ibland. wub.gif
när dom är riktigt späda och mjuka lirkar jag fram dom och "spjälkar" med en tandpetare tills den vuxit lite wub.gif wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon