Har "nå't" som klänger på huset. Gör inte något större väsen av sig förrän på hösten. Först kommer de vackra bären:
Och just nu de underbara höstfärgerna:
Kan inte komma på vad de heter. Har letat, men har för mig att de heter Eldnågonting... Gärna också det vetenskapliga namnet.
Big Gardener
08-11-2005, 08:02
Spärrgrenigt oxbär- Cotoneaster divaricatus
Big Gardener
08-11-2005, 08:38
Du kanske tänker på eldtorn, Pyracantha coccinea. Det är inte den du har, men så här kan den se ut:
Ewa L
08-11-2005, 09:24
Tack snälla Birger!!
Det visade sig att jag faktiskt har bägge, har inte kollat så noga utan tyckt att det var samma. Blev ju betydligt lättare när jag hade de vetenskapliga namnen.
Uppenbarligen är det Cotoneaster divaricatus på norr-sidan, och Pyracantha coccinea på framsidan av huset.
Big Gardener
08-11-2005, 09:43
Så lite så! Låter troligt. Eldtorn är en mycket värmeälskande växt som klarar mycket soliga och varma lägen. Spärrgrenigt oxbär lämpar sig ofta väl för halvskuggiga lägen och gärna som klippt häck eller friväxande.
Maria i Helsingborg
08-11-2005, 11:13
CITAT (Big Gardener @ 08-11-2005, 09:38)
Du kanske tänker på eldtorn, Pyracantha coccinea. Det är inte den du har, men så här kan den se ut:
Nej men vad fräckt! Fräckt som i snyggt, dårrå
Big Gardener
08-11-2005, 11:29
Visst är det! Ofta ser jag eldtorn som är placerat vid husväggar mot söder där de trivs ypperligt, men på sin höjd så formklipps buskarna på ett ganska tråkigt sätt och oftast inte ens det. Med lite fantasi och skaparglädje kan man få till en sådan här form. Jag kommer definitivt att göra det någon gång i framtiden.
Ewa L
08-11-2005, 11:33
Jag får väl se vad jag kan komma att åstadkomma med tiden. Hur hård klippning klarar den? Och när skall det ske??
Den är iofs ganska vacker nu också i bakgrunden av en ganska djup rabatt.
Big Gardener
08-11-2005, 14:31
Den klarar relativt hårt beskärning, d.v.s ingen totalkapning men väl en hård klippning och borttagning av enstaka grova grenar utan att lämna stumpar. Men eftersom den är känslig för vårfrost och dessutom blommar på tvåårsskott så skulle jag klippa den mitten till slutet av sommaren.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.