Full version: Gräsmatta - hjälp!
kattomanen
Har ganska nyligen flyttat till hus och blivit med trädgård tongue.gif Gräsmattan är dock för gräslig, de träd som finns har "ätit upp den". Tänkte göra ny gräsmatta och funderar på hur. Måste jag gräva upp/fräsa gräsmattan innan jag lägger på ny jord, eller finns det något annat sätt. Tänker mest på alla trädrötter som finns överallt.

Kattomanen
Kakaduan
Spontant känns det som om det är jobb i onödan att fixa fin gräsmatta så länge träden står kvar! Om marken är full av trädrötter tar det omkring 20 minuter innan de har tagit över det nya du lägger på - vare sig det är jord, gödsel eller ny gräsmatta på rulle. Rötterna (träden) måste gallras annars har du inte en chans.

Kakaduan
Big Gardener
Har du träd på platsen lider gräsmattan troligtvis av både ljus-, närings- och vattenkonkurrens från träden. Utan framför allt ljus och är det svårt att etablera en gräsmatta som de flesta normalt vill ha den.

Att "gallra" bland trädrötter är verkligen inget jag rekommenderar. Vill man ha träden på platsen är det väldigt godtyckligt och vanskligt att rotbeskära eftersom det kan leda till livslånga skador på träden och dessutom riskerar medföra ökade rötangrepp på träden. Precis som med vegetativ beskärning så stimulerar rotbeskärning också rottillväxt så efter ett par år har du tillbaka rötterna på samma ställe igen.

För visst kan trädrötter och gräs samexistera, men man kan naturligtvis inte ha samma höga krav som en paradgräsmatta. Man bör så ut ett konkurrenskraftigt gräs under trädet, d.v.s. ett gräs som klarar både utrymmes-, ljus- och vattenkonkurrens. Det finns olika fröblandningar som man kan kompletteringsså på våren då man också kan dressa ytan för att ge den en bra start. Bra arter för detta ändamål är t.ex. en fröblandning med högt innehåll av hårdsvingel, Festuca trachyphylla.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon