Full version: Städa
netaave
Hur gör ni rent tangentborden?
Mitt börjar anta en grå ton på tangenterna, och jag har förstått att man absolut inte får använda vatten.
Betty
Jag torkar av mitt tangentbord med fuktig trasa.
CITAT
jag har förstått att man absolut inte får använda vatten.

?
Ja man kanske inte ska doppa tangentbordet i vatten eller spola av det under vattenkranen - men inte far det illa av att torkas av med en trasa fuktad med vatten.
*Felix matte*
Jag torkar av mitt tangentbord med urvriden mirakeltrasa minst en gång/vecka .. den tar effektivt bort all smuts.
Hannele
CITAT (netaave @ 08-11-2005, 12:17)

Sonen tvättade tangetbordet i diskmaskinen,
stoppade tangenterna i tvättpåse för att de inte skulle försvinna..

Du kan ju testa rengöringsmedel på trasa.
Biggan_
CITAT (Hannele @ 08-11-2005, 12:43)

Du kan ju testa rengöringsmedel på trasa.

laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Du glömde berätta vilket resultat det blev, jag gissar att det blev rent i allafall, men inte fungerade det sen väl ohmy.gif unsure.gif
Betty

Funkade det sedan efteråt??? ohmy.gif
Hannele
CITAT (Betty @ 08-11-2005, 12:46)
Funkade det sedan efteråt??? ohmy.gif

Ja.
Hannele
Om man har svårt att komma ihåg att tvätta händerna, finns det spolbart tagnetbord för 4560 kr.
Perfekt för trädgårdsfolk. tongue.gif
Betty
Ja jisses vad dom hittar på! biggrin.gif Till det priset får man ju flera "vanliga" tangentbord...
Sulawesii
Det gör inget om tangentbordet blir blött, bara man inte har den inpluggad under tiden.
Betty
CITAT (Sulawesii @ 08-11-2005, 14:06)
Det gör inget om tangentbordet blir blött, bara man inte har den inpluggad under tiden.

laugh.gif
Pirum
Jag brukar också skruva isär tangentbord och tvätta med t-sprit, alternativt om plasten gulnat - Klorin. Låt det ligga i en hink med klorerat vatten, blir som nytt. Annars funkar diskmaskinspulver rätt bra, blandat med vatten, fräter fint.

Viktigt är såklart att man tar bort all elektronik innan man vräker på klorin, tvättpulver, etc.
olgak
Fönsterputs/ajax-lösning och topz. (Fast jag sprayar inte på tangentbordet, utan tar en liten skvätt rengöringslösning på ett fat.)
karjo
Vi spillde glögg i vårt förra året. Det skruvades isär, duschades och fönades torrt! Funkade jättebra! Men som sagt ta bort elektroniken innan du börjar med vatten... smile.gif
Ingrid på Västkusten
Finns specialmedel som man använder till t ex telefoner tangentbord mm mm.

Som savetter :-) fungerar utmärkt!
Fialotta
oj...va många bra tips det var här...men det där med diskmaskinen...vet jag inte om jag provar rolleyes.gif smile.gif
netaave
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 08-11-2005, 17:39)

Var får man tag på det?
LadyAdina
CITAT (karjo @ 08-11-2005, 18:03)
Vi spillde glögg i vårt förra året. Det skruvades isär, duschades och fönades torrt! Funkade jättebra! Men som sagt ta bort elektroniken innan du börjar med vatten... smile.gif

Hmm... fuskigt! Jag spillde mineralvatten i ett av mina före detta tangentbord. Samma procedur (skruva isär, rengöra, torka) men mitt flippade ur. Var tvungen att köpa nytt, för vissa tangenter fungerade inte alls, vissa fungerade som de skulle och vissa bytte funktion helt enkelt. Om jag minns rätt så fungerade t.ex. en av piltangenterna som delete... wacko.gif
ninnisky
CITAT (netaave @ 08-11-2005, 18:48)
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 08-11-2005, 17:39)

Var får man tag på det?

kolla på inet.se - tyvärr funkade inte länken nu!

20 -pack TFT-rengöringsservetter kostar 53:- och går att beställa per postorder.

Fast jag tycker att en fuktad mirakeltrasa funkar lika bra smile.gif smile.gif
*Felix matte*
Jag går ofta från morrontidningen till datorn och vita knappar i tangentbordet avslöjar genast att trycksvärta fastnat på fingrarna... det går bort lekande lätt med urvriden mirakeltrasa... även om man låter det sitta kvar ett tag.
Ingrid på Västkusten
Datorfirmor brukar ha till salu. Enda fördelen är att dte är enkelt att ha intill datorn ;-)

Kontorsmaterielbutiker med. Måste erkänna jag torkar av telefonluren mer ofta än tangentbordet ;-)
netaave
Vi hade sådana rengöringsservetter till datorerna på jobbet. Det ligger en våt och en torr i varje förpackning. Säljs som vanliga savett i kartiónger om 10 st.
Betty
Mitt börjar anta en grå ton på tangenterna, och jag har förstått att man absolut inte får använda vatten.

CITAT (netaave @ 09-11-2005, 12:06)
Vi hade sådana rengöringsservetter till datorerna på jobbet. Det ligger en våt och en torr i varje förpackning. Säljs som vanliga savett i kartiónger om 10 st.

...
netaave
Provade på jobbdatorn innan jag gick hem, det blev fantastiskt bra resultat. Det innehåller dessutom ett skyddande vax och antistatmedel.

Plastic clean heter det och görs av Beltton art.nr 67119!

http://www.beltton.se

Ska absolut införskaffa detta hem också så jag får bort den grå tonen. biggrin.gif

Betty! Jag förstår inte riktigt ditt inlägg med mina två citat och punkter! Har du något att säga så sjung ut människa jag är inte så känslig som somliga tror! tongue.gif laugh.gif
Betty
CITAT (netaave @ 09-11-2005, 18:44)
Betty! Jag förstår inte riktigt ditt inlägg med mina två citat och punkter! Har du något att säga så sjung ut människa jag är inte så känslig som somliga tror! tongue.gif laugh.gif

laugh.gif laugh.gif laugh.gif OK, då sjunger jag:

Funderade bara lite över varför du undrade över hur vi rengör tangentbordet, du verkar ju ha ett bra svar på din fråga alldeles själv!

wink.gif Svårt att veta om man törs fråga ibland, en del är ju faktiskt rätt känsliga. wink.gif biggrin.gif
netaave
När jag ställde frågan här hade jag ingen aning, såg bekymrat på mitt milt sagt skitiga tangentbord.
När jag kom till jobbet idag ställde jag samma fråga och då fick jag veta att det låg rengöringsservetter i förrådet.
Ja resten kan du läsa här.
Konstigare än så var det inte! laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon