Full version: Småkryp
christinek
Jag har för några veckor sedan satt frön av basilika, kattmynta, oregano och chilipeppar. De tre sistnämnda står i ett växthus. Nu har det dykt upp kryp i jorden i krukorna. Små vita larver, 1-2 mm långa, som kryper omkring och tycks gräva gångar. De försvinner såklart om man vattnar, men dyker upp igen. I basilikan som inte står i växthus dök de upp senare och inte i samma omfattning. Vad är detta för kryp, och hur blir jag av med dom? Jorden är vanlig matjord från livsmedelsaffären.
KURT
CITAT (christinek @ 08-11-2005, 18:00)
Jag har för några veckor sedan satt frön av basilika, kattmynta, oregano och chilipeppar. De tre sistnämnda står i ett växthus. Nu har det dykt upp kryp i jorden i krukorna. Små vita larver, 1-2 mm långa, som kryper omkring och tycks gräva gångar. De försvinner såklart om man vattnar, men dyker upp igen. I basilikan som inte står i växthus dök de upp senare och inte i samma omfattning. Vad är detta för kryp, och hur blir jag av med dom? Jorden är vanlig matjord från livsmedelsaffären.

"vanlig matjord från livsmedelsaffären" var ett intressant uttryck!

Det låter som larver av sorgmyggor.
christinek
Efter att ha läst ditt inlägg i forumet Sorgmyggor, så tror jag inte att det är sådana larver jag har. Mina ser mer ut som mini-mini-tusenfotingar, och jag tror att de kanske har vingar eftersom de hoppar till om man blåser lite lätt på dom. Jag har dock ställt in lite vatten blandat med vinäger och diskmedel i växthuset, och det verkar som att dom är lite färre men det kan också vara min förhoppning.

Matjord är ett ganska vanligt uttryck, eller?
KURT
CITAT (christinek @ 09-11-2005, 23:04)

Det blev lite lustigt i samband med livsmedelsaffär. Sedan är det väl mest torv i påsarna med köpjord. Ofta är dock den köpta jorden värmebehandlad, så ev insekter kommer nog inte därifrån.
Åsa, mälardalen zon 2
Efter att ha läst ditt inlägg i forumet Sorgmyggor, så tror jag inte att det är sådana larver jag har. Mina ser mer ut som mini-mini-tusenfotingar, och jag tror att de kanske har vingar eftersom de hoppar till om man blåser lite lätt på dom. Jag har dock ställt in lite vatten blandat med vinäger och diskmedel i växthuset, och det verkar som att dom är lite färre men det kan också vara min förhoppning.

Hoppstjärtar låter det som på din beskrivning, de har inga vingar men de har en hoppgaffel i bak. De hör till naturens nedbrytare och kan förekomma i större mängd ifall man vattnar för generöst och aldrig låter jorden torka upp mellan vattningarna. För det mesta gör de ingen skada på växterna de lever ju främst av döda växtdelar, men är de många och det är brist på dött växtmaterial så kan de tugga på ex. rötter vilket inte är bra ifall det är små fröplantor.
christinek
Tack! Efter att ha surfat mig in på collembola.org så hittade jag den här bilden, som är mycket lik mina kryp. Den heter Anurida Granaria på latin.
Tror du fortfarande att det kan bero på övervattning? Jag har en tendens till att vattna mina växter lite för mycket... biggrin.gif Funderar på att sätta plantorna i ny frisk jord och vattna lite sparsammare i fortsättningen.

christinek
CITAT (KURT @ 10-11-2005, 08:30)

Det blev lite lustigt i samband med livsmedelsaffär. Sedan är det väl mest torv i påsarna med köpjord. Ofta är dock den köpta jorden värmebehandlad, så ev insekter kommer nog inte därifrån.

Jo, men har man ingen möjlighet att köpa jord någon annanstans får man ta det som är närmast.. Det där med torv kan nog stämma iofs. tongue.gif
astrid.m.s
Sådana där rackare har jag också och blir inte av med dem. Har provat med pyrex men inte då! Provat att torka ut, fast jorden är torr. Tog växten ur krukan och de fanns där ändå. Ett annat tips jag provat var väl att dränka dem. Krukan fick stå i vatten minst 30 min. Det "hjälpte" väl bäst, var bra ett tag men det var väl alltid nån rackare som överlevde. Det hände också att växten dog, den tålde inte att bli dränkt. Har även provat med att byta jord helt men jag de har kommit ändå. Tycker inte att jag överbevattnar blommorna då jag vattnar vissa 1 ggr/vecka och några 2ggr/vecka. Fast på sommaren behöver de förstås vattnas oftare. Även om jorden känns torr så finns det väl alltid lite fukt i jorden.
Alltså, jag har inte hittat nåt bra sätt att bli av med dem.
Andra och nya tips emottages tacksamt!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon