Full version: Hoya Bella fråga
monis
Undrar om ni kan hjälpa mig med min "Bella" igen?
Har krånglat henne ur en ställning så att hon kan hänga fritt i ampel, det verkar hon trivas med. Det finns full med knoppar MEN varför slår dom aldrig ut??? ohmy.gif Jag har tittat på dessa knoppar säkert i två veckor och det händer ingenting. Knopparna är inte uttorkade eller nåt, men varför är Bellan så seg?
pejori
bella törstig....bella mera vatten smile.gif smile.gif smile.gif
allvarligt talat, det kanske är för torrt dom kräver lite mer vatten än andra hoyor för att blomma. smile.gif
undantaget är imperialisen som inte tål torka överhuvud taget wub.gif
monis
Gör hon inget annat än att dricka, blomma t.ex tongue.gif

Tack för tipset, ska genast ge henne lite vatten. Men då kan hon bli lite kinkig om det rinner rakt igenom henne och vattnet hamnar på fötterna.

Ja, det är inte lätt att bli kompis med Bella! Hon verkar lite högfärdig o förnäm tycker jag.

Visst är hon snygg och ståtlig men måste hon vara så svårflörtad?
pejori
alla snyggingar håller på sig laugh.gif laugh.gif laugh.gif
det krävs massor av fjäsk för att få dom att släppa till lite biggrin.gif biggrin.gif
monis
Så sant, så sant laugh.gif

Visst är det lättare med hundar, dom gör iallafall som man säger (ibland)!
Har du en Collie? Jag har en Staby Houn.

Nu ska jag gulla lite med Bella innan jag lägger mig, får se om hon tinar upp lite?
pejori
och jag har hittat knoppar på tsangiin idag

sån känner jag mej nu smile.gif
maimiti
Om vattnet rinner rätt igenom så är kanske jorden lite för genomsläpplig. Blanda i tex klippt vitmossa som håller kvar fukten längre. Bella kan var en ganska kinkig tös, vill inte bli en gnytta torr men inte vara blöt om fötterna heller wink.gif
LadyAdina
CITAT (maimiti @ 09-11-2005, 11:53)
Bella kan var en ganska kinkig tös, vill inte bli en gnytta torr

Tala inte om det för min bella, är du snäll! tongue.gif Hon har fått stå ut med rena rama uttorkningen många gånger innan jag läste på nätet att hon vill ha det fuktigt... Och blommat flera gånger om året ändå! wub.gif
Linda_A
Jag har fått det bekäftat än en gång att bellor INTE gillar mig.

Min tappar knoppar ingen. Trots att jag vattnar nästan oftare. sad.gif sad.gif sad.gif
pejori
CITAT (LadyAdina @ 09-11-2005, 11:19)
CITAT (maimiti @ 09-11-2005, 11:53)
Bella kan var en ganska kinkig tös, vill inte bli en gnytta torr

Tala inte om det för min bella, är du snäll! tongue.gif Hon har fått stå ut med rena rama uttorkningen många gånger innan jag läste på nätet att hon vill ha det fuktigt... Och blommat flera gånger om året ändå! wub.gif

den blommar av dödsångerst då laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
den tänker nog...om jag blommar ser hon mej och vattnar lite laugh.gif laugh.gif laugh.gif
LadyAdina
laugh.gif laugh.gif

Det har du säkert rätt i, pejori!!!
yenny
CITAT (Linda_A @ 09-11-2005, 11:44)

Min tappar knoppar ingen. Trots att jag vattnar nästan oftare. sad.gif sad.gif sad.gif

Ja min gör så med... nu hade den tillochmed fått lite större knoppar...men nej då... de trillade av häromdagen sad.gif
Och som jag pysslar om den... vattnar så den inte torkar ut.. pratar med den dagligen och sprejar med vatten så det inte skall vara torr luft... blä!
Linda_A
CITAT (yenny @ 09-11-2005, 14:01)
CITAT (Linda_A @ 09-11-2005, 11:44)

Min tappar knoppar ingen. Trots att jag vattnar nästan oftare. sad.gif  :(  :(

Ja min gör så med... nu hade den tillochmed fått lite större knoppar...men nej då... de trillade av häromdagen sad.gif
Och som jag pysslar om den... vattnar så den inte torkar ut.. pratar med den dagligen och sprejar med vatten så det inte skall vara torr luft... blä!

håller med BLÄ på den.. sad.gif Kanske bara inse bella gillar inte Linda..
yenny
bellan verkar inte gilla jenny heller.... sad.gif
Linda_A
CITAT (yenny @ 09-11-2005, 16:10)
bellan verkar inte gilla jenny heller.... sad.gif

Fast mina utslagna verkar hålla för det mesta. biggrin.gif

Lika bra att passa på att njuta av det. Lär inte få se det igen. laugh.gif
maimiti
CITAT (pejori @ 09-11-2005, 12:14)
den blommar av dödsångerst då laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif

biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Ewa L
Vilken tur att jag inte läst detta tidigare, att Bellan är "pipplig" alltså. Jag har behandlat henne precis lika (illa) som mina andra Hoyor.
Vatten = mkt sällan.

Men både Bellan och Wee-bellan blommar emellanåt så det står härliga till. Kommer med nya stänglar gör den också.
Den har nog blivit härdad hos mig. biggrin.gif
pejori
sågg wee bellan och den variegatan igår på blomsterlandet...tur att plånboken var hemma... laugh.gif
vi har utstäällning där nu smile.gif
Linda_A
CITAT (pejori @ 10-11-2005, 13:42)
sågg wee bellan och den variegatan igår på blomsterlandet...tur att plånboken var hemma... laugh.gif

hehe.. biggrin.gif Wee bellan verkar lite "tåligare" dock stämmer det eller är det rena fantasier ifrån min sida?
pejori
CITAT (Linda_A @ 10-11-2005, 19:23)
CITAT (pejori @ 10-11-2005, 13:42)

hehe.. biggrin.gif Wee bellan verkar lite "tåligare" dock stämmer det eller är det rena fantasier ifrån min sida?

har inte en aning, men den är ruskigt söt. smile.gif smile.gif smile.gif
Sulawesii
Ja, det är den..... Nästa år....
Linda_A
CITAT (Sulawesii @ 10-11-2005, 22:26)
Ja, det är den..... Nästa år....

är du säkert att den bara är det nästa år? wink.gif
Sulawesii
biggrin.gif Värst vad man ska märka ord.... sleep.gif
Linda_A
CITAT (Sulawesii @ 11-11-2005, 15:03)
biggrin.gif Värst vad man ska märka ord.... sleep.gif

biggrin.gif ibland måste jag måste jag det med.. wub.gif
Sulawesii
Bjuds det på så är det ju svårt att låta bli..... smile.gif
Marie_76
Sent ute med mitt svar som vanligt.. men bellan tål INTE heller att torka ut!! Så det är kanske därför, men då brukar den i regel tappa knopparna. Om den torkar ut för mycket tar rötterna stryk och då brukar man inte kunna klara plantan. Annars är den otroligt lättskött, har haft 25-åringa plantor som blommat och varit supervackra även upp i den ganska beundransvärda åldern smile.gif
Maria i Helsingborg
Bellan gillar definitivt inte Maria.
Ni snackar om knoppar som faller av - här är det bladen. De skrumpnar och faller av
Jag tycker att jag vattnar lagom .......
Linda_A
CITAT (Maria i Helsingborg @ 30-11-2005, 12:01)
Bellan gillar definitivt inte Maria.
Ni snackar om knoppar som faller av - här är det bladen. De skrumpnar och faller av
Jag tycker att jag vattnar lagom .......

Min hoya blev mycket bättre nu när jag ställde min i bokhylla med extra ljus. Nu har jag tom en STOR knopp. (så långt har jag aldrig kommit på egen hand innan)
plus massor med små. Får vattna varje/varanna dag dock.
monis
Måste bara berätta att jag åkte på semester en vecka o när jag kom hem blommade bellan med flera klasar??? blink.gif Min man som skulle sköta om blommorna glömde bort henne totalt!

Alltså måste det vara så att "bella" trivs bäst utan mitt sällskap biggrin.gif , eller fick hon för mycket att dricka?

Tack för alla fina tips o råd
Ha en skön dag
Maria i Helsingborg
*funderar på att skicka bellan dit pepparn växer eller till monis make* rolleyes.gif tongue.gif
Zarah P
CITAT (Maria i Helsingborg @ 30-11-2005, 17:55)
*funderar på att skicka bellan dit pepparn växer eller till monis make* rolleyes.gif tongue.gif

Här växer det peppar...
*Grodan*
*funderar på att skicka bellan dit pepparn växer eller till monis make*  :rolleyes:  :P

Jag skickade min dit pepparn växer, dvs till min mamma i Norrköping, innan jag hann ta död på den! biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Linda_A
Funderar med på att göra det med två av mina hoyor. Är rätt trött på dem. unsure.gif
Maria i Helsingborg
CITAT (Zarah P @ 30-11-2005, 22:52)
*funderar på att skicka bellan dit pepparn växer eller till monis make*  :rolleyes:  :P

Här växer det peppar...

biggrin.gif tongue.gif

Jag ska hålla dig i åtanke!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon