Trädgårdsmannen
Hej,

Vi vill ha strama vintergröna häckar mot grannen på vår tomt för det är enda sidan vi har insyn på. Den enda häck jag har erfarenhet av sedan tidigare var en tujahäck som jag lyckades hålla mycket strikt och välklippt - nu är frågan vad ni har för råd och erfarenheter:

Tuja, idegran, liguster eller annat tips?

Vad vi söker för kriterier är: tätväxande ända från marken, tålig, vintergrön, lämplig för strikt form, målhöjd 180 cm, zon 1, sandjord.
KURT
Det är mycket som avgör vilken häck som passar bäst. Inte minst hur hus & trädgård i övrigt ser ut. Och också hur stora ytor det är. De häckväxter som passar till en parkanläggning gör sig t ex inte bra till en liten radustäppa!

Just tuja tycker jag ofta blir bättre om den får bli lite högre och med en stor trädgård, det finns många exempel på misslyckade tujahäckar. Ibland kan en vara ett bättre val än tuja, just för att den är lite mindre, men den går nog inte att forma lika strikt.

Sedan ger ju också många lövfällande häckar bra insynsskydd även vintertid. Avenbok behåller ju de bruna löven och den kan klippas mycket smal och är formbar.

Passa på att se dig omkring på uppvuxna häckar, åk omkring i bostadsområden. Hellst skall man göra det under olika årstider, nu ser man i alla fall lite höstfärger, samt hur bra insynsskydd olika häckar ger vintertid. En vintergrön häck som har samma färg året om kan också bli tämligen tråkig, det blir mera mur än levande häck!
Big Gardener
Jag har mycket goda erfarenheter av både idegran och thuja om sortvalet ärriktigt. Samma sak gäller vintergrön liguster men där är det ännu viktigare med enhetligt material eftersom det slarvas en hel del med enhetligheten på liguster i plantskolor och gardencenters. Ska man då välja liguster som ska vara grönt på vintern i zon I vill jag absolut rekommendera bredbladig liguster, Ligustrum ovalifolium.

När det gäller thuja har du redan fått goda råd av Kurt. Men här är det också viktigt att välja rätt material, framför allt om man tänkt klippa. Vanlig Thuja occidentalis eller 'Brabant' fungerar bra för detta ändamål. (Ja, jag har upptäckt att 'Brabant' fungerar nästan lika bra). Däremot ska man inte välja smaragdthuja eller pelarthuja eftersom dessa riskerar att bli glesa i toppen om man klipper dem.

Idegran anser jag vara en av de bästa häckväxterna för formklippning och täthet. Men här är det också viktigt med rätt utgångsmaterial. Man ska välja vanlig frösådd Taxus baccata och inget annat. Ofta säljs häckplantor av typen Hybrididegran, Taxus media 'Hicksii' som häckidegran, vilket är helt fel eftersom den inte alls håller den täthet som vanlig idegran gör. Ibland säljs även 'Hillii' som inte är mycket bättre den heller.

Jag vill understryka det som Kurt säger: Se er om i bostadsområden efter olika typer av häckar och se vilken just ni gillar. Det finns flera än de som vi nämner och oftast blir man klokare om man ser dessa i uppväxet tillstånd och inte går och väljer växter efter de fjuttiga plantor som finns på gardencentra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon