Trädgårdsmannen
Hej,

Vi vill plantera ett vårdträd på tomten som minne av vår sons födelsedag.

Vad rekommenderar ni och "varför"?

Zon 1, sandblandad jord, ej speciellt blåsigt.
KURT
Vårtträden har ju traditionellt valts p g a att de ansetts ha olika innebörd och betydelse. Sundsvalls kommun ger tips om littertur som har anknytning till vårdträd. Speciellt boken "Svenska vårdträd" av Gustaf Ewald kan vara värd att läsa.

Men i litteraturen tas nog bara "trditionella" vårdträd upp, idag väljer nog många mera "exotiska" träd. I zon 1 finns det många träd att välja bland!
MB1965
Välj det träd NI tycker är vackert.
smile.gif
Big Gardener
Här har du en del tidigare inlägg om vårdträd:

1

2

En zon I med sandblandad jord och icke blåsigt är ett utmärkt läge för de flesta träd och inte bara våra inhemska svenska träd utan också för andra värmekrävande träd. I ovanstående trådar finns lite förslag men jag skulle kunna förslå ytterliggare:

Vitt mullbär, Morus alba. Ett träd som får en väldigt vacker och sammanhållen krona i varma och skyddade lägen. Bladverket är vackert grönt och skirt. Den klarar lättare jord och perioder av torka mycket bra.

Äkta valnöt, Juglans regia. Förutsatt att det inte för trångt om utrymme klarar valnöt många ståndorter på lätta jordar och blir framför allt mycket bra i varma lägen.

Ginkgo eller kinesiskt tempeltreäd, Gingko biloba är också ett träd som trivs bra i lättare jordar och varma lägen, men klarar också lite svalare klimat även om frostskador ibland uppkommer. Ofta väl sammanhållen och smal krona och kan bli upp mot 15 meter i Sverige och ibland högre i stadsklimat.

Nu är ovanstående förslag inga traditionella vårdträd, men eftersom ni har så bra läge som ni har tål de att funderas på. Andra förslag som är lite annorlunda än våra svenska men ändå har vissa likheter med dessa är, i korthet: Fraxinus angustifolia 'Raywood' (Fantastiska höstfärger), Silverlind- Tilia tomentosa (Alternativ till vanlig parklindar i varmare lägen), Betula utilis var jacqumontii- Himalayabjörk (alternativ till vanlig björk som inte blir så stor men med fantastisk vit bark).

Det man också bör tänka på är att inte snåla och välja små trädstorlekar från början. Tillväxten blir betydligt mindre och det kan ta många extra år innan du får upp ett träd i storlek. Välj därför större storlekar från början, det vinner ni nästan alltid på. Om ni ska välja något inhemskt eller mer välkänt trädslag så välja lltid E-plantor. Lycka till!
Cilla
Du har redan fått många bra förslag. Som vårdträd, hyllning eller minne av personer brukar jag också ha trädens maximala ålder i åtanke. Visserligen görs våra bostadsområden om en hel del och många minnesträd ryker med nya tomtägare, men en del kan ju stå kvar.

Av de bra träd Birger nämner har Himalayabjörken en livslängd som liknar människans, dvs det finns risk för att det självdör när sonen blir äldre. Inte så bra symbolik kanske, även om jag håller med om att det är ett mycket vackert och uppseendeväckande träd. Dessutom påminner det om ett barn, barken är len som sammet med vita nyanser.

När jag skriver detta kommer jag att tänka på förra veckan när jag gjorde en inventering och rådgivning i en trädgård som hade ett vuxet exemplar av just denna björk. Man kan inte låta bli att ta på stammen, det är som om den är varm som en hud. Samtidigt vill man inte vara smutsig om hnderna, den är så vit. Många älskar detta träd, dels för att det är ett igenkännbart släkte, björk, dessutom är den lägre än vårt- och glasbjörken och bladverket släpper igenom ljus. På hösten blir den så guldgul som bara björkar blir.

Hrm... Om man lite då och då planterar ett träd för sin son behöver det ju inte bli så dramatiskt när han som 65-åring ser ett av dem duka under.

Den blir lite bredare än en vanlig björk, med kraftigare sammar på lite lägre nivå. Tål inte stötar på stammen något vidare, men bör ställa den där den slipper cyklar, bilar mm och inte dunka gräsklipparen i den.

CGB
Varför inte plantera flere träd än ett? .. då har man en reserv ifall något skulle gå snett.
Dzad
Ja... Plantera en vårdskog!

wink.gif
Cilla
Socialstyrelsen rekommenderar svenska folket att plantera 6-8 träd om året... tongue.gif Det vore något det!

Men visst vore det kul att ha fått följa en vacker björk som barn, och sedan som kanske 10-åring ha fått ett annat träd som man spanar in som tonåring, kanske en ovanlig Gingko som är lite "ball", och sedan som 15-åring fått ett fruktträd som man kanske då stönade över men trånade efter som student och medelålders...

Minst ett träd vart 5:e år kanske rekommendationen skulle vara!
Hannele
CITAT (Big Gardener @ 09-11-2005, 10:59)
Vitt mullbär, Morus alba. Ett träd som får en väldigt vacker och sammanhållen krona i varma och skyddade lägen. Bladverket är vackert grönt och skirt. Den klarar lättare jord och perioder av torka mycket bra.

Svart mullbär är väl sötare och godare?
Big Gardener
CITAT (Hannele @ 09-11-2005, 20:24)
Svart mullbär är väl sötare och godare?

Äkta svart mullbär (Morus nigra) är både svårare att få tag på och mer värmekrävande. Jag håller med om att svart mullbär är sötare och godare, men det är en smakfråga och vitt mullbär är nästan lika god. Vitt mullbär har en mycket bättre utveckling och får en betydligt bättre trädform än svart mullbär i vårt klimat.

Det hela förenklas inte av att vitt mullbär många gånger säljs som svart mullbär. Rune Bengtsson påstår att upp till 80 % av de svarta mullbär som saluförs idag faktiskt är vita. Förvirringen blir inte större av att många inte kan skilja dem åt. Det är inte så enkelt som bl.a. trädgårdstomten Lars-Erik Samuelsson påstår att svart mullbär är svarta och vita mullbär är vita. Svarta mullbär är alltid svarta som fullmogna medan vita mullbär kan vara allt från vita, rosa, röda, lila, mörkt blå, blåsvarta till svarta. Särskiljer gör man enklast på blad, knoppar, grenbyggnad och stamutseende.
Kalle Mandelstam
Har själv planterat ett litet vårdträd till vår son som kom i somras. I våras tog jag hem en liten grodd av vanlig bok som jag hittade i en fin bokskog här i Skåne.

Att det blev just bok kanske var en slump, även om jag tycker att det är ett fantastiskt träd, om än stort, som behöver all hjälp den kan få för att återerövra sina forna områden här i Skåne.

Problemet för mig är att jag är trädgårdslös för tillfället och kommer nog att vara några år till. Så tills dess kommer boken att få vara containerodlad. Sedan får väl jag och min son tillsammans hitta ett bra ställe för trädet, kanske i någon befintlig skog, kanske i vår enooormt stora, framtida trädgård.. tongue.gif

För mig var det också viktigt att inte köpa något plantskoleodlat träd som är vegetativt förökat, utan att få en fröplanta som är lika unik som min son.

smile.gif
/Kalle
Ophelia
En kompis till mig har satt varsitt fruktträd som "vårdträd" för var och ett av sina barn (hon har tre). Ganska gulligt tycker jag smile.gif
Dzad
Vilken växtzon gäller för bok?
Skulle va kul om man fick tag på bokollon och kunde så en eller annan, men är det förbehållet zon 1-3 eller?
jegi
Boken pallar med zon 4. De är dock tveksamt om ollonen hinner utvecklas ordentligt.
Jag har inga uppgifter eller erfarenheter hur det ser ut i zon 5.
CGB
Fagus sylvatica, bok, går i finsk zon Ia(Ib). F. sylvatica 'Atropunicea' blodbok och F. grandifolia, amerikansk bok klarar finsk zon I-II. Blodbok förekommer åtminstone i Lojotrakten. Också avenbok, Carpinus betulus skall klara finsk zon I-II. Såg några förvildade exemplar av avenboksplantor i norra Esbo i somras.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon