syrolis
20-04-2003, 21:09
Vårt hus har en 7 meter lång kortsida mot söder. Brevid den går grusgången längs med huset som är dryga 1,2m bred från grunden räknat.
Tråkig är fasaden mellan de två fönstren och jag skulle gärna vilja ha något som strävar uppåt mitt på. Eller i alla fall nåt som lyser upp lite.
Finns det något som skulle kunna trivas i någon form av kruka/pallkrage modell större (hur stor/djup?) i fullt solgass....
Hade det varit skugga hade det varit enklare känner jag på mig.
Vi bor i odlingszon 2
Hannele
20-04-2003, 22:06
Jag har mycket torktåliga växter - jag vattnar inget 2:a året:
http://hem.passagen.se/solovetski/angsblom.htm
Det finns en del växter som växer och blommar rakt på berget, i 5 mm sand,
exempelvis gräslök, fingerborgsblommor, sedum...
Hannele
20-04-2003, 22:09
Vårt berg ligger i full sol söderläge utan skugga...
Röd rudbeckia, temynta, lavendel och massor av pelargoner! De tål sol. Sen har jag en härlig stormhatt också i mörkblått i full sol. Men den vill ha lite mer vatten än de andra. Blir dock högst av alla, ca 120 cm.
Åsa, mälardalen zon 2
21-04-2003, 07:28
Det går även att odla ettåriga slinger/klätterväxter eller högväxande växter i kruka/pallkrage ifall man inte vill bestämma sig på en gång för någon flerårig växt. Det går bra att odla både ätliga och icke ätliga växter i soligt läge.
Själv odlade jag störbönor i en stor kruka förra året i soligt läge och de blev stora och fina plantor och producerade en massa goda bönor både gula och purpurfärgade. Bönorna direktsådde jag när jordtemperaturen var runt +15C så det var inte speciellt mycket jobb med att driva upp plantorna.
Ju större jordvolym desto bättre behålls fukten, liten jordvolym torkar snabbare.
Hannele
21-04-2003, 22:28
"Ju större jordvolym desto bättre behålls fukten, liten jordvolym torkar snabbare." Storleken spelar ingen större roll...
Jag odlar sommarblommor med framgång i små konservburkar för KrossadeTomater;
jag behöver inte bära lika mycket vatten då jag vattnar!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.