Katti med torpet
09-11-2005, 05:48
Flera av mina zonalpelargoner som har tillbringat sommaren i växthuset har fått en bladfärg som får en lönn att blekna av avundsjuka, de är sharlakansröda.
Somliga fick den här färgen redan i sommras men jag tycker att det har blivit ännu mer påtagligt frampå hösten.
Är de solbrända eller är det något annat?
Om det är solbränna, mår plantan dåligt av det eller är det bara ett estetiskt problem?
Maria i Helsingborg
09-11-2005, 10:20
I somras kan de nog tänkas ha blivit svedda av solen men nu förbereder de sig inför vintern - klorofyllet "dras in" och lämnar bladen......visst är det väl så?
Katti med torpet
09-11-2005, 11:18
Jo nog är det så med träd och buskar men inte visste jag att även "krukväxter" bar sig åt på samma sätt men varför inte?
Men om det verkligen är vintervilan de förbereder sig för borde det ju i så fall betyda att bladen snart ramlar av, eller? De verkar dock väldigt saftspända och inte alls några tendenser till att torka ihop.
Kan väl tillägga att de står kvar i växthuset där en värmefläkt håller minst 7 grader.
Elisabeth-Västkustkolonisten
09-11-2005, 20:10
Alltid när pelargoner tycker att det är kalt då får dom röda blad
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.