Full version: Stöpa ljus?
labarradepan
Hej

Är det nån som vet hur man gör när man stöper ljus??

Vad behövs?
gammelnalle
http://www.coop.se/includefiles/MODULER/CC...ip&nyhedid=4924

kanske kan reda ut lite...

men jag tycker det verkar enklare att gjuta ljus....

b
Ingrid på Västkusten
Ja men det är en ljuuuvlig gruppaktivitet att stöpa ljus!

Syår det inte hur man gör på förpackningen? Joel-vax finns det annars med finfin katalåg likaså Töreboda biredksap - fräsiga formar och mkt piff och kul!

Hälsar Ingrid
Berith
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 09-11-2005, 08:26)

Syår det inte hur man gör på förpackningen? Joel-vax finns det annars med finfin katalåg likaså Töreboda biredksap - fräsiga formar och mkt piff och kul!

Hälsar Ingrid

Töreboda biredskap?? ohmy.gif Nu blir ju jag jättenyfiken - Töreboda ligger ju bara en bit bort diiitåt härifrån - men deras biredskap har jag aldrig hört talas om. Låter ju jättespännande, måste jag genast kolla upp. Svågern min är biodlare här men biodlare från Töreboda kanske räknas som konkurrenter och då nämns dom inte. sleep.gif
Kathy
CITAT (Berith @ 09-11-2005, 08:34)
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 09-11-2005, 08:26)

Hälsar Ingrid

Töreboda biredskap?? ohmy.gif Nu blir ju jag jättenyfiken - Töreboda ligger ju bara en bit bort diiitåt härifrån - men deras biredskap har jag aldrig hört talas om. Låter ju jättespännande, måste jag genast kolla upp. Svågern min är biodlare här men biodlare från Töreboda kanske räknas som konkurrenter och då nämns dom inte. sleep.gif

Nu kommer en OT-fråga - men Töreboda ?
Det är inte så långt ifrån Gårdsjö?
Berith
OT-svar... Japp nära Gårdsjö. Bor du där??

Hittade den här sidan (gick faktiskt genom Odlas länksida om biodling) - MS Biredskapsfabriken (Töreboda). Fanns ju massor mej kuliga saker på den sidan! wub.gif
astrid.m.s
La in denna länk i en annan tråd då jag ville visa vilken fin adventstake jag kommer att ha i år. Jag visar den här också. Kanske ni får ideér om vad ni ska prova på olika modeller, men det är nog inte så lätt..... unsure.gif

Tindra ljus

Visst är de läckra, jag har många av dessa men det är svårt att elda dem så de står mest som prydnad.
Carex
Stöpa ljus är jätteroligt och inte alls svårt, det som jag kan tänka mig är jobbig är allt spill som blir och att skaffa fram stearin, smälta det och skaffa en bra lokal. De blir väldigt fina och man kan välja hur många armar de ska ha och i princip stöpa ljus i alla former, färger och storlekar.
Ingrid på Västkusten
Just det - Töreboda Biredskap i Töreboda och jag tycker deras bivax är ganska så billig! Skall visst också finnas en krukfabrik i Töreboda elelr är jag helt fel ute?

Deras katalog rekommenderas!

Hälsar Ingrid
labarradepan
kanon tongue.gif
Tesa
Jättemysigt att stöpa ljus...vi gjorde det för några år sen när barnen började bli lagom stora..
Man värmer en stor och hög! kastrull med vatten och så smälter man stearin i detta...man doppar vekarna genom lagret med smält stearin som flyter ovanpå och det gäller att doppa lagom fort så att det hinner fastna men inte smälta det som redan är stöpt..man kan ha tyngder i nederkant på vekarna för att få rakare ljus...och låt de svalna ordentligt mellan doppen...hängande..
Det finns ljusmassa att köpa om man inte har mycket ljusstumpar...använder man stumpar bör man tänka på att klippa bort det brända på veken eftersom sotet missfärgar ljusmassan..
Berith
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 09-11-2005, 15:26)
Just det - Töreboda Biredskap i Töreboda och jag tycker deras bivax är ganska så billig! Skall visst också finnas en krukfabrik i Töreboda elelr är jag helt fel ute?

Deras katalog rekommenderas!

Hälsar Ingrid

Jopp! Töreboda blomkrukor - inte mycket till sida wink.gif men deras helt vanliga blomkrukor finns nog i nästan varje affär som säljer just blomkrukor.
Gossen Ruda
Vi höll på med sånt tidigare, mamma hade med sig traditionen hemifrån. Lite kul men lite jobbigt. Stearin överallt efteråt, på spisen, på golvet, på köksbordet, på stolarna. Tror tom att en del stearin förgasades från grytan för att sen fastna på väggar och annorstädes.

Traditionen upphörde så småningom, det var ganska jobbigt och bökigt. Det jag tyckte var roligast var när pappa, som var doppare, klippte av stalaktiten som hela tiden bildades i botten på ljuset. Stearinen var ju varm så när jag tryckte till med tummen bildades små stearinpengar. Som dock blev kortvariga eftersom vi smälte om dom. Snacka om flytande valuta. laugh.gif
*Felix matte*
När jag gick i folkskolan för en herrans massa år sedan... då hade vi som tradition att inför varje julfest med teater och auktion så stöpte elever och lärare tillsammans en massa ljus smile.gif .. vi gjorde också en massa julpynt... allt gick åt som smör i solsken smile.gif .. det var ju våra föräldrar som ropade in grejerna laugh.gif wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon