Full version: Färska fröer
Gåsis
Det kliar ju lite i såfingrarna nu och jag har sått några sorter som ska sås med färska frön. Men jag är lite orolig att det är så varmt ute nu att det ska börja gro. Måste jag ta in dem och ha i kylskåp för att vara säker på att det inte går på tok?

/Åsa
kerstin z5-6
Jag har sått en del ute i byttor i kallväxthus -sparat hälften av fröna o sått dessa inne i kylen -bara för att vara säker .. trodde det var vinter snart men idag är det + 8 ...
De som är kallgroende behöver ju nån minus först för att gro tex Aconitum, helleborus och sådana släkten .. men de andra färskgroende ..
lite ur led är det ...
Helen i Piteå Zon 5
Jo, jag har också frösått ute i tron om att vintern skulle vara här, det är corydalis, liljebulbiller, anemoner, pulsatilla, glaucidium, violer m.m. Jag får väl se vad som händer, känner mig igentligen inte det minsta orolig rolleyes.gif
Kerstin! Efter din frösådd av aconitum hemsleyanum blev jag ju `tvungen´att gå ut och kolla min, och kan du tro....det var några få frön i några ynkliga frökapslar, så nu blir det kylskåpssådd snart biggrin.gif
Alpiner i Halmstad
Trevligt att ses här också.
Arter som blommar och sätter frö tidigt sår vi som färskt frö. Många av dessa tillhör familjen Ranunculus.
Orsaken att dessa gror direkt är att de skall hinna bilda små övervintringmogna plantor innan vintern kommer.
Vi sår också stora fröer t.ex. pioner direkt.
Mellan augusti och januari så vi knappast några fröer.
Vi slipper då också problemet med fröer som tjuvstartar.
Efter det vi torkat och tröskat fröerna förvarar vi dem i kaffefilter.
Alla filterpåsarna förvara vi sedan i en plastpåse som samsas med annat i kylskåpet.
Fröerna kommer inte att torka ut med denna förvaring. Den lägre temperaturen gör också att fröerna åldras långsammare.
M.v.h. Bernt
kerstin z5-6
Låter bra, för så förvarar jag aconitum bla .. de som inte är sådda smile.gif
Gåsis
Ja visst är det trevligt att ses, jag har så fina pulsatillor sen förra årets frikostighet wub.gif Tack!
Men det här med sådd är en djungel wacko.gif Det borde inte här i zon 7 vara någon fara att så färska fröer som inte ska gro ännu, men ur led är tiden. Jag brukar också förvara mina fröer i kylskåp, men ibland är det lite svårt för en nästan nybörjare att inte falla för goda råd. Här hinner vanligen nästan inget från färska frölistan komma sig till övervintringsbara plantor, åtminstone inte om dom är odlade här uppe. Ibland lurar jag mig också på fröer som jag får från längre söderut om hur mycket dom hinner gro innan vintern kommer här. Men nu är det värre än vanligt för nu har jag sått och tror att det hinner gro utomhus fast det ska vara omöjligt här.
Jag tror -utan goda råd- att det är kylskåp som är det enda raka just nu. Men mina pionfröer har inte mognat alls denna sommar....

/Åsa
Alpiner i Halmstad
Våra inlägg speglar vår egen erfarenhet. Sverige är ett avlångt land, vi måste därför också anpassa oss efter de möjligheter som varje landsända erbjuder.
Vi här söderöver försöker att låta fröerna bestämma när de skall gro, medan Ni med kortare sommar nog måste tjuvstarta för att komma i mål innan vintern stänger målfållan.
M.v.h. Bernt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon