selma i särö
09-11-2005, 12:30
Snart tillhör jag den lyckliga skara som har en vinterträdgård där vi tänkt övervintra oss själva och våra växter. Längtar just nu tills den nya plantuppdragningssäsongen börjar..
Älskar min trädgård och mitt växthus men känner mig plötsligt som novisen .... Kanske är det någon som har lust att ge mig lite tips och idéer på skojiga växter att ha där?
selma
Ingrid på Västkusten
09-11-2005, 14:24
Det beror allt på väderstreck och tänkt vintertemperatur det!
Om vi antar Medelhavsklimat d v s drygt + 15 på natten och lite varmare på dgarna så;
Citrusträd, en del palmer, bouginvillea, passionsblommor, orkideer tex.
Jag ahr en pepparlian d v s släkting till svartpepparn och så har jag kardemumma med :-)
Chilepeppar - otroligt fina med röda frukter, citrusar är ju oslagbara :-) olivträd kanske kaffebuske mm mm mm.
Kanske en dvärgpersika i kruka?
Hälsar Ingrid
kerstin z5-6
09-11-2005, 14:42
Kläng och klätterväxter som vanligtvis är ettåriga -tex klockranka , blomman för natten -blir fina året runt . Vinranka .
Kiwi -den äkta varan
alla Citrus förstås , banan , bauhinia -orkideträd, passiflora växer som attan i vinterträdgård, palmer , någon trevlig rabattros i kruka med stora snittrosor året runt är trevlig -Pascali eller Polarstar blommar i stort sett alltid hos mej.Rosor på stam.
Ananas -kan du göra själv av en frukt du köper , Camelia , Hibiscus på stam , oliv lager rosmarin ..allt blir fint i den miljön

mer i album vinterträdgård:)
Hälsar K
selma i särö
09-11-2005, 17:24
Tack, Ingrid och Kerstin för svar!
Fick genast bilder i huvudet av vad jag vill ha. Så fort vi är färdigsnickrade skall jag rusa ut och införskaffa ett par olika citrusträd till en början. Oliv, salvia och rosmarin skall in från växthuset.
Gillade idén med blommande rosor- jag har gett upp hoppet om rosor i trädgården, rådjuren gillar dem alldeles för mycket.
Persika låter utmärkt.
Jag undrar vad de menar med kiwi-den äkta, Kerstin. Köpte för ett antal år sedan en Kiwi-planta "Jenny" som skulle vara självfertil. Efter 4 år i växthuset åkte den ut i kylan där den fortsätter att överleva dock fortfarande utan vare sig blommor eller frukt.
Vi kommer att sätta in en braskamin i vinterträdgården, jag har ingen aning om hur varmt eller torrt det kommer att bli - en liten damm av något slag blir det säkert.
Vad tror ni om övervintring av fuchsior, pelargoner, physalis m fl?
Väldig kul att se dina bilder Kerstin! Läste i ett annat inlägg om dina 32 eluttag - måste ut och tämka till igen var och hur jag vill ha mina uttag placerade!
Hälsar selma
kerstin z5-6
09-11-2005, 22:33
visst , pelargon o annat mår också fint där, om du inte eldar för ofta i braskaminen ..vilken uppvärmning ska du ha ?
Ingrid på Västkusten
10-11-2005, 07:27
Oooops - braskamin - det diskvalificerar tyvärr en hel del växter å annat då värmen är torr och sporadisk och punktvis :-( det är itne det bästa där fokus är skojiga växter.
Många medelhavsväxter kommer kanske att fungera ändå - men vad är primära uppvärmningskällan? Det kommer att bildas varma och kalla zoner när man eldar så det får man ta reda på hur det fungerar i uterummet!
Övervintring njae - just den däringa kaminen ställde en del saker uppochner!
Vi har kört med gaskamin - en variant där man itne ser lågorna (snåltarm) förra vintern innan uppvärmningssystemet det nya var helt intrimmat, och jag kan säga att dte är SVÅRT med övervintring då man får vattna som en galning och duscha och ohyran trivs :-(
och gaskaminen ger ändå jämnare värme än en braskamin....
Hälsar Ingrid vars golvvärme numera är inkopplad.
selma i särö
10-11-2005, 08:43
Vi kommer att ha vattenburen golvvärme som grunduppvärmning,
Hälsar selma
Ingrid på Västkusten
10-11-2005, 09:19
Ja - men det är ju enbra grund *lättad* och boendes i Särö har Du ju en 'bra' vinter ;-)
Men tänkpå när Ni 'kör' braskaminen hur Du placerar växterna - vissa är bra mkt tåligare jämfört med andra. Och många växter uppskattar lite svalare på vintern, de som vill ha det avrmare vill oftast ha det hela tiden :-)
Sedan - givetvis som allt annat så är dte en avvägning mys - uppvärmning - växter - samvaro - övervintring mm mm. Jag har själv upplevt att det är en 'pågående' process - man testar å kommer på vad man gillar och vad som tål inomhusklimatet. Säkerligen är det itne så allvarligt med braskaminen :-)
Vi har själv en specialarinfravärme då vi har + 15 grader i uterummet på vintern. Den ser ut som en stoor strålkastare och är riktbar. Då sitter vi varmt och växterna har det svalt :-)
Vi funderade också på kamin i uterummet men det var det här med godkänd skorsten och genomförning tak som vi tyckte skulle bli besvärligt (vi har ett sutteränguterum) - sedan grunnade vi på hur ofta vi slkulle använda den å kom fram till att längtade vi enormt så finns det urfina 'fuskkaminer' :-) att få tag i.
Hälsar Ingrid
kerstin z5-6
10-11-2005, 09:26
Yup, samma tankegångar här , och jag har ju lite svalare vinter än ni har

, er likanr ju mest vår här uppe med dåligt skidföre
Nackdel ytterligare med brasvärme är uttorkning av luften -vilket gärna ger spinnangrepp , men visst kan det vara mysigt , med brasa..
å andra sidan -jag tillbringar tid i min inneträdgård varje dag -och from februari och solens återkomst har jag def inga behov av sådan värme -skulle vara dec o januari i så fall ...
november har ju blivit en grön månad.. även här uppe ..
ps glöm inte att skaffa en bra fläkt till ditt uterum !
Ingrid på Västkusten
10-11-2005, 10:02
Vi kör ju frånluftsvärme i våran kåk och använder uterumsluften så här är dte itne problem med luftväxling MEN lokala ställen såsom nära söderförnster t ex är det mer än väl värt att få till det med fläkt å så.
Och har Du söerfönster så är skuggardiner också ett bra komplement, vi fann att behovet av fläkt minskade en del där faktiskt även om det är något man skall ha på de mest utsatta ställena. Vårsolen - den som vi får så stark i skiftet Mars/April - den kan ta död på mycket och jättesnabbt!
Dåligt skidföre *LOL* ja vilken höst vi har haft ! Och har kanske ett tag till t o m!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.