Full version: Ympfrågor
Katarina H
Några frågor kring ympning ... igen ... Ju mer man vet om ympar och träd desto mer börjar man undra! :-)

Några av mina ympkvistar i kylen mår så bra att de verkar börja växa. Vad ska jag göra? Ympkvistar ska väl ligga efter trädet i utvecklingen? Ska jag tokympa dem imorgon eller ska jag avvakta och köra dem när saven stiger? Jag tänkte nämligen göra lite skarv- och klyvympning denna vecka och lite annat senare.

Vulktejp och ympning har jag precis hört om. Hur gör man och hur bra är det? Det verkar ju fiffigt!

Och tack Göran och Kurt som för länge länge länge länge sedan gav mig råd om plommon och ympning. Och Cilla som svarade direkt! Nu är det gjort! Både klyv- och skarvymp. Håll tummarna!
Cilla
Hej Katarina,
Om ymprisets knoppar börjar svälla i kylen är det aningen för varmt i kylen.
Man kan lyckas med ymparna ändå. Du kan både tokympa och fortsätta använda dem senare - men ställ ned temperaturen i kylen.

De som använder vulktape tycker att det är jättebra, trots att det är dyrare än gummisnodd och bast. Jag använder mest gummisnodd. Man virar vulktapen runt ympen precis som med andra material.

Gummisnoddarna går sönder precis när ympen inte behöver den längre, medan basten måste skäras bort så att inte grenen stryps. Vulktapen töjer sig och stryper inte.
Katarina H
Hej igen!
Stort tack för snabbt svar! Kylskåpet har redan fått kallare grader och mjölken isar biggrin.gif Nej då, skönt att kunna ympa i den takt som passar. Jag tar väl lite nu och lite när min bebis kommit!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon