Full version: Diospyros lotus
woodcreature
I våras så var jag i Soul i sydkorea o lyckades få tag i frön från Diospyros lotus. nu har jag 4 små plantor (5-10cm) varav en lät jag stå kvar ute. dock med visst skydd.
Jag har pratat med Lennart på Botan i Lund o han sa att det klarar sig i de södra delarna av Sverige.
Är det någon som har nån erfarenhet av detta träd??
wolkenkrabber
Tyckte väl jag kände igen namnet, en persimon släkting,

det jag vet om persiomner är att dem skall klara sig iaf någelunda i zon ett. de kräver långa och varma sommrar har jag för mig, och frukter kommer du nog aldrig få, persimonsläktingen tar om jag inte missminner mig 8 månader på sig att mogna. men det kan ju vara anlorlunda med Diospyros lotus jämmfört med.

Diospyrus virginiana, Diospyros Japonica. Japonica lär nog vara med med mäst likheter.

hoppas någon anna kan ge bättre info, skall kolla i en bok jag har och se om jag har helt rätt på mina uppgifter eller om jag har blandat ihop.
Cilla
Jag provade en persimon en gång, minns inte vilken om jag ens visste då. Flerstammigt mycket vackert grenverk. Det dog under vintern men jag lät det stå kvar flera år med sina vackra grenformer... Zon 3 verkar inte vara toppenläget för detta släkte.
Ingrid på Västkusten
Det krävs dessutom han och hon för frukt och lååång mogningstid. Nån Diosåyros klarar det kallare men minns inte vilken det avr tyvärr.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon