Full version: Diospyros lotus
woodcreature
I vras s var jag i Soul i sydkorea o lyckades f tag i frn frn Diospyros lotus. nu har jag 4 sm plantor (5-10cm) varav en lt jag st kvar ute. dock med visst skydd.
Jag har pratat med Lennart p Botan i Lund o han sa att det klarar sig i de sdra delarna av Sverige.
r det ngon som har nn erfarenhet av detta trd??
wolkenkrabber
Tyckte vl jag knde igen namnet, en persimon slkting,

det jag vet om persiomner r att dem skall klara sig iaf ngelunda i zon ett. de krver lnga och varma sommrar har jag fr mig, och frukter kommer du nog aldrig f, persimonslktingen tar om jag inte missminner mig 8 mnader p sig att mogna. men det kan ju vara anlorlunda med Diospyros lotus jmmfrt med.

Diospyrus virginiana, Diospyros Japonica. Japonica lr nog vara med med mst likheter.

hoppas ngon anna kan ge bttre info, skall kolla i en bok jag har och se om jag har helt rtt p mina uppgifter eller om jag har blandat ihop.
Cilla
Jag provade en persimon en gng, minns inte vilken om jag ens visste d. Flerstammigt mycket vackert grenverk. Det dog under vintern men jag lt det st kvar flera r med sina vackra grenformer... Zon 3 verkar inte vara toppenlget fr detta slkte.
Ingrid p Vstkusten
Det krvs dessutom han och hon fr frukt och lng mogningstid. Nn Diosyros klarar det kallare men minns inte vilken det avr tyvrr.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon