|
Full version: Fler än jag
*Felix matte*
09-11-2005, 23:16
I morse såg jag detta i NorrbottensKuriren... Prostata upptäcks sent i norr Jesses amanda, skulle inte vi i norr veta om att alla av manskön har prostatakörtel Jag gjorde som jag brukar.. mailade webbansvarig och fick ganska snabbt ett tack för att jag uppmärksammat "felet" och han sa att rubriken var ändrad Visst ja... Så här ser det ut nu... Prostatacancer upptäcks sent i norr
CITAT (Felix matte @ 10-11-2005, 00:16) I morse såg jag detta i NorrbottensKuriren... Prostata upptäcks sent i norr
LadyAdina
10-11-2005, 08:11
Ho ho, den var bra! Och jo, även jag stör mig, ibland mer än nödvändigt, på felskrivningar, särskrivningar och dylikt... Åtminstone i tidningar, där man tycker att någon kunnig person borde korrekturläst. "Vanliga" privatpersoner kan ju ha t.ex. dyslexi eller ha något annat språk än svenska som modersmål, så där lägger jag mig inte i.
*Felix matte*
10-11-2005, 08:16
CITAT (LadyAdina @ 10-11-2005, 09:11) Ho ho, den var bra! Och jo, även jag stör mig, ibland mer än nödvändigt, på felskrivningar, särskrivningar och dylikt... Åtminstone i tidningar, där man tycker att någon kunnig person borde korrekturläst. "Vanliga" privatpersoner kan ju ha t.ex. dyslexi eller ha något annat språk än svenska som modersmål, så där lägger jag mig inte i.  Absolut... jag menade felskrivningar i tidningar...där jobbar de ju med text och bör ha någorlunda koll. "vanliga privatpersoners" ev felskrivningar stör mig inte alls  Hoppas verkligen att ingen missförstod.
LadyAdina
10-11-2005, 08:18
Jag tänkte nog att det var i tidningar du menade, men kom på medan jag skrev att mitt eget inlägg skulle kunna tolkas som att jag klagar på vem som helst, så jag tyckte det var bäst att specificera.
Ush, ja! Det är så irriterande med felskrivningar i tidningar! Dessutom är det himlans irriterande om meningsutbyggnaden inte stämmer... Fast jag blir bättre och bättre på att inte bry mig. Vadå, huvudsaken att man förstår vad man menar, brukar jag tänka numer. Förr var jag jätepetig med min egen text, korrekturläste till och med kärlekslapparna till gubben, men sen jag fick min skada (whiplash) har jag upptäckt att jag skriver mer och mer fel och bygger konstiga meningar i både tal och skrift. Det har fått mig att släppa lite på min "rätt ska vara rätt" mani.
För några år sedan, läste jag en mening i en TV-bilaga där det stod ungefär så här:
PLUS - Programmet där vi får reda på vad som är bra och dåligt med Sverker Olofsson.
Ingrid på Västkusten
10-11-2005, 09:44
Jag gör/gjorde - sedan fick jag dator och började producera våldsamma felstavningar själv, skriver jag för hand stavar jag aldrig fel - kopplingen hjärnan fingsingarna är inte helt rätt här. En gång fick jag faktiskt ett klagande mail i min bredvlåda om vad jag skrev fel på Odla och att man inte kunde ta det jag skrev på allvar p g a detta. Jag var mol-tyst av det!
Hälsar Ingrid
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 10-11-2005, 10:44) Jag gör/gjorde - sedan fick jag dator och började producera våldsamma felstavningar själv, skriver jag för hand stavar jag aldrig fel - kopplingen hjärnan fingsingarna är inte helt rätt här. En gång fick jag faktiskt ett klagande mail i min bredvlåda om vad jag skrev fel på Odla och att man inte kunde ta det jag skrev på allvar p g a detta. Jag var mol-tyst av det!
Hälsar Ingrid Det var bland det värsta jag har hört! Många med mig har saknat dig här Ingrid. Snälla, bry dig inte om såna elakingar, de som inte har annat för sig än att klaga på hur andra forumister skriver har ett fattigt liv. Vad gäller skriftspråket i dagstidningar kan jag hålla med om att det ser för illa ut ibland, speciellt på sportsidorna.
Hannele
10-11-2005, 10:15
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 10-11-2005, 10:44) Jag gör/gjorde - sedan fick jag dator och började producera våldsamma felstavningar själv, skriver jag för hand stavar jag aldrig fel - kopplingen hjärnan fingsingarna är inte helt rätt här. En gång fick jag faktiskt ett klagande mail i min bredvlåda om vad jag skrev fel på Odla och att man inte kunde ta det jag skrev på allvar p g a detta. Jag var mol-tyst av det!
Hälsar Ingrid Tråkigt, Ingrid. Sjäv retar jag mej inte på felstavningar, det kan finnas så många orsaker. Jag ser inte ner på något eller någon, som skriver fel. I tidningar är det både plats- och tidsbrist. Jag är inte beredd att betala mer, för att kunna läsa perfekt korrigerade texter, viktigare för mej är att få nyheterna snabbt. (Om prostata-grejen hade jag redan hört i radion, missförstod inte texten, för det är ganska ovanligt att göra nyheter av frisk prostata.  )
Fialotta
10-11-2005, 10:16
Hälsar Ingrid Nejmen...nu blir jag paff...du har varit väldigt saknad här ju...bry dig inte om sånt...skönt att se att du kom tillbaks
Ofta slinker det med felaktigheter bara för att pressläggningstiden alltid är närmare än folk tror. Men det är ju inte mindre irriterande för det när man ska läsa. Det är ju en himla skillnad på en sjuk sköterska och en sjuksköterska, råttkött och rått kött. Särskrivningssjukan och ihopskrivningssjukan är de två mest plågsamma farsoterna i det svenska språket. Tredje jobbigaste sjukan tycker jag är kommateringssjukan. Alla dessa kommatecken som drälls helt i onödan gör att meningen tappar flyt. Det värsta är att vid en genomläsning hittar man alla de där felen i nästan vilken tidning som helst, utom möjligen National Geographics. Eftersom språket är mitt levebröd retar det mig ännu mer när jag ser att någon groda slunkit med i min egen text. Då blir jag riktigt sur  Edit: Jaja, stavningen är ju också en detalj... GAH!
Hannele
10-11-2005, 10:24
CITAT (LadyG @ 10-11-2005, 11:18) Det värsta är att vid en genomläsning hittar man alla de där felen i nästan vilken tidning som helst, utom möjligen National Geographics. Inte precis de senaste och hetaste nyheterna. Jag tycker det är viktigare att få färska nyheter med morgontidningen, än att allting är precis perfekt och felfritt stavat.
Sulawesii
10-11-2005, 10:36
Hälsar Ingrid Har jag då aldrig märkt! Och f ö tycker jag att man får skriva hur mycket fel som helst i ett allmänt forum, men absolut inte i tidningar odyl.
LadyAdina
10-11-2005, 10:43
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 10-11-2005, 11:44) Jag gör/gjorde - sedan fick jag dator och började producera våldsamma felstavningar själv, skriver jag för hand stavar jag aldrig fel - kopplingen hjärnan fingsingarna är inte helt rätt här. En gång fick jag faktiskt ett klagande mail i min bredvlåda om vad jag skrev fel på Odla och att man inte kunde ta det jag skrev på allvar p g a detta. Jag var mol-tyst av det!
Hälsar Ingrid Nej men! Så hemskt! Håller med tidigare skribenter: försök att inte bry dig om det! Det är just det som gör att jag aldrig skulle hacka ner på någon eller påstå att man inte kan ta någons inlägg seriöst - att man faktiskt inte vet VARFÖR en person gör felskrivningar. Vem som helst skriver fel ibland, på grund av stress eller något annat, men de som skriver fel "konstant" har ju en orsak. Och oavsett vad den orsaken är (lider av dyslexi, varit med om någon olycka etc.) så måste ju personen få yttra sig i skrift utan att behöva vara rädd att bli påhoppad av oförstående personer!
CITAT (Hannele @ 10-11-2005, 11:24) CITAT (LadyG @ 10-11-2005, 11:18) Det värsta är att vid en genomläsning hittar man alla de där felen i nästan vilken tidning som helst, utom möjligen National Geographics. Inte precis de senaste och hetaste nyheterna. Jag tycker det är viktigare att få färska nyheter med morgontidningen, än att allting är precis perfekt och felfritt stavat. Jag håller med dig, nyheterna ska vara korrekta och snabba till ett vettigt pris, men jag kan inte låta bli att störa mig på felstavningar och olika "sjukor" ändå. Yrkesskadad kanske
*Felix matte*
10-11-2005, 10:56
Nu känner jag mig nästan utpekad att ha klagat på forumister...sånt är totalt främmande för mig. Jag skulle aldrig ens komma på tanken att klaga på stavning i ett forum. Ingrid... jag har inte heller lagt märke till att du skulle ha mycket felstavningar och jag hoppas att du inte tog illa vid dig av denna tråd. Kanske blev rubriken fel men det var inte meningen. Hannele... inte visste jag att felskrivningen i Kuriren hade tagits upp i radio.
CITAT (Felix matte @ 10-11-2005, 11:56) Nu känner jag mig nästan utpekad att ha klagat på forumister... Var det inte tidningar du menade? Så fattade jag iaf.
Biggan_
10-11-2005, 10:57
Hälsar Ingrid Fy vad elakt Själv skriver jag massor med fel men det skiter jag i. Tycker att det är innehållet som räknas och inte utseendet. Om det är någon som inte förstår så får dom väl fråga. Det är ju skillnad på om man skriver mycket, kanske i sitt jobb, eller om man bara gör några inlägg i ett forum. Så ingen skall känna sig utesluten för att stavningen eller något annat inte är perfekt. Basta!
*Felix matte*
10-11-2005, 11:00
CITAT (LadyG @ 10-11-2005, 11:57) CITAT (Felix matte @ 10-11-2005, 11:56) Nu känner jag mig nästan utpekad att ha klagat på forumister... Var det inte tidningar du menade? Så fattade jag iaf. Javisst var det tidningar jag avsåg men när jag nyss loggade in och läser fortsättningen så ångrar jag tråden
CITAT (Felix matte @ 10-11-2005, 12:00) CITAT (LadyG @ 10-11-2005, 11:57) CITAT (Felix matte @ 10-11-2005, 11:56) Nu känner jag mig nästan utpekad att ha klagat på forumister... Var det inte tidningar du menade? Så fattade jag iaf. Javisst var det tidningar jag avsåg men när jag nyss loggade in och läser fortsättningen så ångrar jag tråden  Det tycker jag inte du ska göra. Är det inte avigsidan som har en hel sida om sådana felskrivningar?
LadyAdina
10-11-2005, 11:04
CITAT (Felix matte @ 10-11-2005, 13:00) CITAT (LadyG @ 10-11-2005, 11:57) CITAT (Felix matte @ 10-11-2005, 11:56) Nu känner jag mig nästan utpekad att ha klagat på forumister... Var det inte tidningar du menade? Så fattade jag iaf. Javisst var det tidningar jag avsåg men när jag nyss loggade in och läser fortsättningen så ångrar jag tråden  Nej, gör inte det, i så fall så är skulden min, för det var ju olyckligtvis jag som drog upp skillnaden mellan tidningar och privatpersoner - och inte var det ju alls meningen att det skulle bli något negativt av det!!!  Det var ju just för att klargöra att även jag menade i tidningar, inte forumister! Om någon har tagit illa upp för att jag tog fram den aspekten på saken så ber jag så jättemycket om ursäkt, det var som sagt inte alls meningen att det skulle bli något sånt av det hela!
Biggan_
10-11-2005, 11:06
CITAT (Felix matte @ 10-11-2005, 12:00) CITAT (LadyG @ 10-11-2005, 11:57) CITAT (Felix matte @ 10-11-2005, 11:56) Nu känner jag mig nästan utpekad att ha klagat på forumister... Var det inte tidningar du menade? Så fattade jag iaf. Javisst var det tidningar jag avsåg men när jag nyss loggade in och läser fortsättningen så ångrar jag tråden  Jag vet att du menade i tidningar Agneta, men det var påhoppet på Ingrid jag kommenterade med mitt inlägg.
*Felix matte*
10-11-2005, 11:14
CITAT (Birgitta P @ 10-11-2005, 12:06) CITAT (Felix matte @ 10-11-2005, 12:00) CITAT (LadyG @ 10-11-2005, 11:57) CITAT (Felix matte @ 10-11-2005, 11:56) Nu känner jag mig nästan utpekad att ha klagat på forumister... Var det inte tidningar du menade? Så fattade jag iaf. Javisst var det tidningar jag avsåg men när jag nyss loggade in och läser fortsättningen så ångrar jag tråden  Jag vet att du menade i tidningar Agneta, men det var påhoppet på Ingrid jag kommenterade med mitt inlägg. Ja det förstod jag och jag vill förtydliga att jag inte pekar ut någon men jag bara fick olustkänsla när jag läste raden av inlägg.
Hannele
10-11-2005, 11:18
CITAT (Felix matte @ 10-11-2005, 12:14) och jag vill förtydliga att jag inte pekar ut någon men jag bara fick olustkänsla när jag läste raden av inlägg. Om man ställer frågan Fler än jag, som retar sig på felskrivningar, så kan man väl förvänta sej att någon svarar nej?
*Felix matte*
10-11-2005, 11:20
CITAT (Hannele @ 10-11-2005, 12:18) CITAT (Felix matte @ 10-11-2005, 12:14) och jag vill förtydliga att jag inte pekar ut någon men jag bara fick olustkänsla när jag läste raden av inlägg. Om man ställer frågan Fler än jag, som retar sig på felskrivningar, så kan man väl förvänta sej att någon svarar nej?  och?... med det menar du? Så klart att inte alla tycker likadant.. trist vore väl det.
Den här då (från dagens DN) : "Kyrkan mot försoning med homosexuella" Min instinktiva tolkning var, "Jaha, nu har de intervjuat nån sån där gammel stofil igen, av den onödigt inskränkta sorten". "Mot försoning", typiskt. Men det är såklart klassikern att "mot" och "för" så ofta kan missförstås. (Jämför med "Schampoo MOT fett hår, inte Schampoo FÖR fett hår") Artikeln handlar alltså om att kyrkan bör be om ursäkt, inte att kyrkan motsätter sig en försoning med homosexuella. http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1...ousRenderType=6Jag insåg givetvis snabbt att jag nog tolkat rubriken på frontsidan fel. Rubriken i artikeln är mer korrekt. För övrigt är det riktigt lamt och lågt att klaga på någon annans språk, och oftast sker det när ens egna argument tryter. Visst kan man uppröras över språkligt ointresse och allmän kulturförflackning, men så länge man förstår vad som menas så har ju kommunikationen fungerat. Och om man inte förstår, då kanske man bör läsa igen. När det är sagt så vill jag erkänna att jag ofta skrattar åt vansinniga felskrivningar på exempelvis blocket.se, det ser helt enkelt inte seriöst ut när en bilförsäljare stavar fel till bilens modellnamn etc. Hur mycket annat är då inte fel i annonsen? Detta är alltså grova slarvfel jag syftar på. Och tidningar bör korrekturläsa bättre. Rättstavningsprogram i all ära, men ibland blir det ju fel ändå. Ofta kan man se att orden visserligen är rättstavade, men att de har använt FEL ORD. Kommer inte på något bra exempel nu, men ungefär "I stort sätt" och "I stort sett".
*Felix matte*
10-11-2005, 11:31
Tolkade också rubriken fel... just rubriker, tycker jag.. bör tala om vad artikeln handlar om.
Hannele
10-11-2005, 11:51
CITAT (Pirum @ 10-11-2005, 12:27) Den här då (från dagens DN) : "Kyrkan mot försoning med homosexuella" Min instinktiva tolkning var, "Jaha, nu har de intervjuat nån sån där gammel stofil igen, av den onödigt inskränkta sorten". "Mot försoning", typiskt. Men det är såklart klassikern att "mot" och "för" så ofta kan missförstås. (Jämför med "Schampoo MOT fett hår, inte Schampoo FÖR fett hår") Dagstidningarnas rubriker bygger ofta på igenkännande, löpsedlar har ont om utrymme, kvällstidningar ännu mindre... Tidningarna utgår ifrån att du som läsare känner till alla intressanta dokusåpsstjärnor, eller att du följer i nyheter i radio och tv. Vill man ha tydligare analyser om veckans händelser, får man väl läsa någon veckotidning (typ Se finns det någon motsvarande nu? DI..?).
fruberglund
10-11-2005, 11:59
Hatar speciellt stavfel! Jag skulle nog kunna bli korrekturläsare  Finns det ett stavfel så ser jag det
Hälsar Ingrid det var det värsta jag har hört kunskapen sitter väl inte i stavningen heller? tycker inte att du skriver särskilt mycket fel och på ett forum tycker jag inte det är något att hänga upp sig på. här på odla bryr jag mej inte ett dugg om mina stavfel, orkar inte ens rätta dom. dom är mitt fritidsspråk  tycker att det tar alldeles för mycket tid att rätta. MEN i inlagor till olika myndigheter, har jag aldrig några stav eller syftningsfel. då är det mitt yrkesspråk som tallar
Gossen Ruda
10-11-2005, 16:02
Beträffande rubriker så är det oftast inte manusförfattaren som rubriksätter, det har man speciella gubbar och gummor till. Arkivbilder som ibland bifogas för att fylla upp något hål är inte heller författaren skyldig till. Det kan bli ganska lustiga kombinationer ibland. Sen förekommer det knappast någon korrekturläsning numera.
Snöflinga
10-11-2005, 16:57
CITAT (Boxer @ 10-11-2005, 10:43) För några år sedan, läste jag en mening i en TV-bilaga där det stod ungefär så här:
PLUS - Programmet där vi får reda på vad som är bra och dåligt med Sverker Olofsson.
gammelnalle
10-11-2005, 20:35
Nej, jag retar mig inte på tryckfelsnisse.... (inte speciellt mycket iallafall) men jag har rätt kul åt dem... OBS att jag här menar "folk som har skriverier som yrke".... ALDRIG att jag skulle reta mig på "forumister" som stavar fel, eller har fel meningsuppbyggnad. Är med i ett ANNAT forum där två av de tio flitigaste forumisterna har TYDLIGA problem med skrivandet. MEN deras fack-kunskap är ovärderliga för oss andra... samt att de under dessa tre år som de skrivit där, KLART förbättrat sitt språkbruk. ÖVNING ger träning.....  som en travestering på ett ordspråk heter. som signatur på det forumet har jag (efter förfrågan) "lånat" ett uttryck från odla: "Den som hittar några stavfel, får behålla dem"....... b
SOLVEIG
10-11-2005, 21:11
Ingrid ! Så roligt att höra av dig, har undrat så var du tagit vägen!! Är det någon som har fack-kunskaper så är det du!!! Jag anser (blygsamt) att jag är skaplig på att stava, har aldrig reagerat mot din stavning! Det är väl i alla fall andemeningen som betyder något? Eller?  tycker Solveig.
*Felix matte*
10-11-2005, 21:16
Att reta sig på felskrivningar ( OBS! Inte felstavningar) i media.. det ser jag ungefär som att reta sig på målare som gör hafsjobb.
Aldrig någonsin har jag fått elakt svar när jag påpekat om grova fel. Tvärtom... de har alltid mailat och tackat.. förutom en gång då Expressen valde att ta bort hela artikeln... troligtvis för att den var sååå helt fel.
Jag vet att jag har massor av småfel på den här maskinen, det är mest för att jag har så bråttom . Jag hinner inte ens titta efter vad jag skrivit . Sen när jag ser det på tråden är det ju inte klokt . Sen är det ju så oxå att när jag blir väldigt ivrig blandar jag mina två språk. .Så ha överseende..
Christoffer
11-11-2005, 01:00
Felskrivningar accepterar jag, men värre är det med faktafel, som när GP skrev en text om pigmentet melatonin. Det är stor skillnad på melanin som är ett pigment, och melatonin som är ett sömnhormon.
Hälsar Ingrid  Säger som alla andra... Det var det j-ligaste jag har hört! Vad spelar stavfel för roll om man förstår vad den andre menar. Jösses säger jag bara. Visst finns det några här som antagligen skriver med armbågarna  men huvudsaken är att innebörden i inläggen går fram. Och som också sagts här så är det ju skillnad på felstavningar och felskrivningar. Bland inläggen på Odla förekommer emellanåt hopblandningen av bosktäverna E och Ä vilket antagligen beror på dialekterna. För jag tror knappast att skrivaren (egentligen!) inte vet skillnaden på ända och enda eller sett och sätt. PS... och det där med att vissa skriver med armbågarna var såklart ett skämt. Fast ibland undrar man...
Klart dialekter spökar lite i skrift också. Tänkte på Stockholmarnas förkärlek för att uttala Ä som E t ex. "Ska du handla reker?" "Reker?" "Ja, såna maneter?"
(Funkar bäst om ni läser den högt, den ska höras för att vara lustig)
Fast sånt tycker jag är charmigt, i tal iaf. I skrift blir jag bara förvirrad, om det inte framgår att det är ett dialektalt uttryck. Då kan det göra en text urcharmig istället.
Jag retar mig aldrig på felskrivningar, men jag kan ha ohejdat kul över dom. Tror inte att någon är felfri, och tur är väl det. Kolla här!
Skulle då aldrig reta mig på felskrivningar;det är jo mänskligt att fela.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|