jessica zon6
Jag sitter och kollar p bl.a. Gardens north och Jelitto, men hittar inte riktigt var det str hur mycket man mste handla fr och fraktkostnader m.m.
r det ngon vnlig sjl som kan hjlpa mig?
Fr nu kliar det rejlt i bde s och bestllningsfingrarna.smile.gif

MVH Jessica
kerstin z5-6
Hihi:)
Bgge kommer ju med nya kataloger i januari -fast s lnge kanske du inte str ut ???

Jelitto 40 euro =ingen frakt

Annars tillkommer fakt -har aldrig lyckats komma under 40 euro -s dr kan jag inte hjlpa dej mer-men ett tips r att g ihop ngra st , om bestllning

Gardens north -frakten frsumbar - minns inte, nn can dollar ??
Ingen limit du kan bestlla en enda pse

och en till kanske man fr fresta med -snygga bilder ! alpiner -ovanliga sorter , bra service:9
Rocky Mountain Rare Plants -alpiner mnga fina bilder -bra att handla ifrn r de alla tre smile.gif

mera fr !
jessica zon6
Tackar!
D var frsta bestllningen till jelitto gjord.
Och s lite GA-3 behvs ju frn GN frstss.smile.gif

Ska kolla lite mer p alpinfrerna senare, tack fr tipset.

/Jessica
Helen i Pite Zon 5
Visst r det hrligt d man fr brja bestlla? biggrin.gif Jag bestllde frn Garden North fr ngon dag sedan och ingen frakt tillkom vad jag ser p ordern. Har ven bestllt frn Patrick Studio, dom har uppdaterat sin frlista fr -06, ser inget om frakt dr heller. Jelitto vntar jag med tills den nya katalogen kommer med frska frer. / Helen
http://www.thegurugarden.com/
Ingrid p Vstkusten
Patrick studio r fraktfritt ver femtio dollar eller nnstasn drikring (hehe)

Hlsar Ingrid
kerstin z5-6
men frakten r andra sidan inte srskilt hg vad jag minns -Vad har du tagit frn dem Helen ?
och den rosacerice trolldruvan frn GN -.... en har grott hr -ute ..sad.gif En eller tv st !! Visst var det DU Helen som inte var orolig smile.gif har du kollat dina ute sdder p sistone smile.gif ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif
Helen i Pite Zon 5
Jo, jag kollade mina frsdder igr och inget syns ovan jord i alla fall rolleyes.gif Du fr ta in det som grott Kerstin och kra med tidig plantuppdragning och lysrr.
Nej, ingen trolldruva kpte jag men, Astragalus utahensis, Monardella odoratissima, Penstemon-cayananthus- och grandiflorum alba,Pulsatilla ludiviciana, Rhodiola atropurpurea, Veronia noveboracensis, Dicentra cucullaria, Thalictrum pubescens Purple form och GA3. Sen har Berit en massa andra frn ocks, bra d vi byter, det blir mnga nya sorters plantor biggrin.gif / Helen
Helena o
Hej

r inne och tittar p garden north hemsida fr jag tnkte bestlla lite. Undrar lite p zonerna. Vad motsvarar deras zon 3 och 4.

Helena
Margith
Zon 3 = -40 till -34,5
Zon 4 = -34,4 till -28,9
Zon 5 = -28,8 till -23,4
Zon 6 = -23,3 till -17,8

S z5 stmmer vl ganska bra p Hrnsand, eller?
Helena o
CITAT (Margith @ 12-11-2005, 14:01)
Zon 3 = -40 till -34,5
Zon 4 = -34,4 till -28,9
Zon 5 = -28,8 till -23,4
Zon 6 = 23,3 till -17,8

S z5 stmmer vl ganska bra p Hrnsand, eller?

Tack margit

Nu vet jag. Ja, zon 5 passar nog bra hr.

Helena
kerstin z5-6
Nja ... det gr inte riktigt att direktverstta s ..Kanada och gardens North anvnder sig av USDA systemet -zon kopplat till minusgrader
Minusgraderna som anges r lgsta uppmtta temp under vintern i den zonen -de har i z5 USDA dessutom en betydligt lnge varmare vr , sommar och fa en hst som den vi haft nu .. vilket vl hr till undantagen hr ? smile.gif Eller kan man hoppas p en fortsttning ?

Fr de flesta perenna vxter behver man dock inte bekynra sig alls om zonerna.. ngra f lkvxter o annat som det str z7-10 p kan man ju ta som en chansning -i vrigt fungarar de i hela landet om de planteras p ett bra stt , lge , drn osv
Dremot br man titta p zonerna nr man ska s vedartat och dr r z1-3 ,ev 4-USDA bombskert fr svensk z5-7 , z4 usda r oftast ok, medan z5 USDA r en chansning ...
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon