Full version: Gardenia
Gillan
Är det nån som vet om det är samma krukväxt? Eller om de
bara har " samma " blad?
Visst har jag dålig syn, men igår köpte jag två kaffeplantor
för 19kr/styck. Kom till en annan plantshop och fick se
blommande Gardenior, som kostade skjortan laugh.gif .
Men bladverket såg exakt likadant ut. Har försökt Googlat,
men blir inte riktigt nöjd wub.gif wink.gif
/Gillan
Mattis
Visst är bladen lika, men det är inte samma växt. smile.gif
Lite info om dem finns här. blomsterfrämjandet

Läs under arabiskt kaffe
/Mattias
Gillan
Jättetack för snabbt svar Mattis, men nu blev jag ganska
säker på att jag köpt Gardenia och inte kaffeplantan.
Men det återstår att se längre fram. /Gillan
Sulawesii
Då gratulerar jag till Gardenior för 19 spänn! Inte dåligt jobbat. Gardenior är så underbara.... suck.... och luktar så gott.... smile.gif
Gillan
CITAT (Sulawesii @ 10-11-2005, 12:04)
Då gratulerar jag till Gardenior för 19 spänn! Inte dåligt jobbat. Gardenior är så underbara.... suck.... och luktar så gott.... smile.gif

Ja, om det är som jag tror( ta inte ifrån mig den tron nu),
så gjorde "Plantan" en stor förlust, och jag en ännu
större vinst wub.gif rolleyes.gif /Gillan
Alexander-VG-zon3
kolla om dom är samplanterade för då finns det ofta bönerkvar unsure.gif rolleyes.gif
Carex
Tror att Gardenian och kaffet är släkt, rätta mig om jag har fel, eller så var det tebusken...Hursomhelst, om man vill ha gardenia så kan man faktiskt ta sticklingar, se om någon kompis har. Har tagit från min några gånger och det är faktiskt väldigt enkelt, ta en rejäl stickling som är ett mellanting mellan örtartad och vedartad, sätt i vatten och beväpna dig med tålamod, för det tar ett tag.
Eller så kan ni skicka mig en påminnelse till våren så ska jag se vad jag kan göra!
Skänkte en sticklingsförökad småplanta till föräldrarna, den har stått ute hela sommaren och blommade för ett tag sedan med en enda blomma i toppen laugh.gif
Alexander-VG-zon3
jo dom är släkt med varann fast dom är inte släkt med te men man använder gardenia till te smile.gif smile.gif
Eva i Skåne
CITAT (Sulawesii @ 10-11-2005, 11:04)

Och är liiite svårskötta som krukväxter

säger pessimisten som tog död på sin förra året unsure.gif

kalkfattigt vatten (uppkokt går bra), får inte torka, får inte bli för blöt, inte för mycket sol osv osv
Men vackra är dom smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon