|
Full version: Förrätt sökes
caprifol
10-11-2005, 08:48
Kriiis på matlagningsfronten! All inspiration har flytt.
Jag skulle behöva tips på en god, piffig, trevlig... förrätt för fyra. Inte alltför tidskrävande och helst något som kan göras i ordning i förväg. Gillar inte att t ex stå och steka halloumi i sista sekunden. Mina egna favoriter känns uttjatade och det hjälper inte att jag läser igenom menyer på Tasteline och liknande. Huvudrätt blir kött i någon form.
Någon som vill dela med sig av sina favoriter? Glad blir i så fall caprifol
En god svampsoppa, med grädde och vitt vin i är jättelätt att göra och kan göras i förväg och bara värmas, till serveringen kan man lägga i en bit brieost, vill man ha det ännu matigare kan man något bröd till, Grissini til exempel
Lena zon 4
elleave
10-11-2005, 09:33
Laxröra 200 g gravad lax 2 små röda äpplen 1/2 rödlök 2 dl lätt creme fraiche 1 msk dijonsenap 1/2 dl hackad gräslök Dela franskbröden diagonalt och rosta i 200 C i 2 min. Hacka laxköttet, skala och tärna äpplena, finhacka löken. Blanda ihop alla ingredienserna till en röra. Fördela på bröden.
Kakaduan
10-11-2005, 09:56
Vi ska ha gäster nästa lördag och tänkte slå till med kronärtskocksbottnar som vi lägger creme fraiche, finhackad rödlök, löjrom och en dillkvist på. Lätt som en plätt!
Kakaduan
Hannele
10-11-2005, 10:07
CITAT (Lena @ 10-11-2005, 10:07) En god svampsoppa, med grädde och vitt vin Själv tycker jag om svampsoppa, men inte vackert att titta på.. Tänk på utseende. Jag såg min egen goda gråa kycklinggryta på bild, bedrövlig..
labarradepan
10-11-2005, 11:59
laxrulle.. som man lägger i frysen när man gjort den och skivar upp o lägger fint på tallrik. Kan fixa recept sen om du vill ha?
Jill-Ulrika
10-11-2005, 13:11
Känner igen mig i inspirationsbristen när det gäller matlagning (kanske för jag inte kan så mycket om matlagning) Därför blev jag intresserad när jag hittade en länk till en matsajt. Här kommer en Käck matlagningssajt
caprifol
10-11-2005, 13:20
TACK snälla Ni! Jättebra förslag! Tänk att det blir så mycket lättare så här än att läsa receptsamlingar. Nu har jag förrätten fixad även för kommande tillfällen. Labarradepan: jag vill väldigt gärna ha Ditt laxrullerecept! caprifol
ninnisky
10-11-2005, 13:24
CITAT (Kakaduan @ 10-11-2005, 10:56) Vi ska ha gäster nästa lördag och tänkte slå till med kronärtskocksbottnar som vi lägger creme fraiche, finhackad rödlök, löjrom och en dillkvist på. Lätt som en plätt!
Kakaduan den här snor jag direkt som förrätt till annandagens familjemiddag Tack för tipset!
Ett litet tips: Kolla in Receptbankens kokbok på nätet! Där finns massor av recept på goda rätter.
netaave
10-11-2005, 14:15
Den här är kanon fast jag brukar byta ut hummern mot kräftstjärtar i lag
HUMMERSALLAD MED MANGO OCH AVOKADO I LIMEDRESSING
6 PERS
3 humrar eller andra skaldjur ca 100 gr/pers
1 stor hackad mango
1 stor skivad avokado
8 cm finstrimlad purjo
1 fint hackad röd paprika
flingsalt och nymald svartpeppar
Ciabattaskivor, olivolja, flingsalt.
Dressing: Saft av 1 lime ½ dl olivolja 1 tsk flyt honung salt och sv.peppar
Tag bort skalen från hummerstjärtarna och lyft ur köttet. Avlägsna den svarta strängen som löper längs med stjärten. Skiva stjärten i fina bitar. Blanda med övriga ingredienser. Salta och peppra efter smak. Vispa ihop dressingen och slå den över salladen. Rör om och låt stå i kyl 15 min. Fördela salladen i höga glas med kloköttet överst. Servera med ugnsrostade skivor av ciabatta, med lite olivolja och flingsalt på.
.
Själv äter jag i stort sett aldrig förrätt, men är det någon slags tradition att förrätter ska innehålla fisk, räkor, rom eller andra havsprodukter? För att det anses som "lätt" mat, till skillnad från huvudrätten som väl ofta är kött? Om huvudrätten är fisk, kan man då ha kött i förrätten? Skulle jag göra förrätt nån gång skulle det nog bli vegetarisk sådan. Kanske ugnsgrillade grönsaker på spett, jag vet ej  Gottgott.
Måste bara rekommendera en fantastiskt god förrätt: 1 st Rostat bröd/pers Rostas först sedan... brer man på lite: *Honung och skivar *Getost ovanpå Detta ska sedan in i ugnen tills det blir lite brunt. Lägg på mycket ruccola sallad och sedan är det Klart att servera! SUPERGOTT! (men det får inte vara för mycket honung så det blir för sött...  )
Ingrid på Västkusten
10-11-2005, 16:00
Min standard -- tag en avokado - gröp ur. Blanda finriven lök, lite salt och citronsaft, 'spada' tillbaka detta i halvorna. Dekorera med en 'laxros' kanske lite svart tenbitsrom, citronskiva. Omman vill piffa mera kan stenbitsrommen blandas med cremefraiche men jag tycker inte dte är nödvändigt. Kan varieras , t ex tag koks ägg finhackat och blanda i - dekorera med räkor istället för lax mm mm. Funkar också at ha på små smöta snittar.
Bra annan förrätt är sushi rullar. Det går att göra ursnygga läckra och trevliga och utan rå fisk - tag gravad/rökt lax eller annat i.
Min tredje favvisstarträtt är gratinerade svampmackor.
Skiva ett gäng champinjoner tunt . Tillverka vitlöksssmör d v s mkt pressad vitlök i smör. Bred mackan lite lätt - lägg på tjockt med svamp och klicka på vitlökssmöret. Kör ordentligt i griller!
Njuuut ev med lite persilja på!
Hälsar en obotlig läckergom.
Kakaduan
10-11-2005, 16:06
MÅSTE MÅSTE MÅSTE delge er detta (trots att det inte är en förrätt utan en efterrätt)!!!!!!! Såg detta på TV4 (Leilas mat) och provade - det var gudomligt! Enkelt och rätt så billigt dessutom.
Vinkokt frukt med Fromage Blanc 4 pers
Vinkokt frukt (lag) 8 dl billigt rödvin 6 dl strösocker 2 vaniljstänger 4 kanelstänger Koka ihop och låt sjuda en stund, ta av från plattan och låt svalna lite. Lägg därefter i frukten så att den blir mjuk och varm.
4 solmogna nektariner (alt. plommon eller päron) 4 persikor 4 Nävar bigaråer (alt. björnbär, jordgubbar eller hallon) (Eftersom säsongen för nektarin o persika är slut tog jag päron och plommon samt jordgubbar. Lägg i jordgubbarna precis före servering annars kokar de sönder och blir grå)
Fromage Blanc 1 dl vispgrädde 40 % 3 dl tjock grekisk yoghurt 10 % 2 msk florsocker Rör ihop och servera till den ljumma/varma frukten!
ninnisky
10-11-2005, 16:41
CITAT (ninnisky @ 10-11-2005, 14:24) CITAT (Kakaduan @ 10-11-2005, 10:56) Vi ska ha gäster nästa lördag och tänkte slå till med kronärtskocksbottnar som vi lägger creme fraiche, finhackad rödlök, löjrom och en dillkvist på. Lätt som en plätt!
Kakaduan den här snor jag direkt som förrätt till annandagens familjemiddag Tack för tipset! och efterrättan med de vinkokta frukterna får det också bli till annandagen  . Varmrätten blir kalkon!
Kakaduan
10-11-2005, 16:54
Lyckliga din släkt, Ninnisky!!! Kakaduan
CITAT (Annlo @ 10-11-2005, 16:25) Måste bara rekommendera en fantastiskt god förrätt: 1 st Rostat bröd/pers Rostas först sedan... brer man på lite: *Honung och skivar *Getost ovanpå Detta ska sedan in i ugnen tills det blir lite brunt. Lägg på mycket ruccola sallad och sedan är det Klart att servera! SUPERGOTT! (men det får inte vara för mycket honung så det blir för sött...  ) Men  , va  , hur  ? det där trodde jag var min egen förrätt Har jag aldrig hört nån annan gjort förut Det var ju precis det jag sa, man lär sig nåt varenda dag på detta forum  /Gillan
labarradepan
10-11-2005, 17:17
Laxrulle med löjrom Färsk rökt lax 1 dl grädde 2 msk creme fraiche 2 msk charlotten lök 3/4 dl löjrom Vispa grädde o rör ner det andra ingredienser försiktigt, lägg laxen som en rulltårta o bred på smeten o rulla ihop som en rulltårta. Lägg i frysen o skär upp den när den är lite fryst, enklast så.  Garnera med lite grönsaker.
CITAT (Evgeni @ 10-11-2005, 18:17) Men  , va  , hur  ? det där trodde jag var min egen förrätt Har jag aldrig hört nån annan gjort förut Det var ju precis det jag sa, man lär sig nåt varenda dag på detta forum  /Gillan Visst är den god!
CITAT (Annlo @ 10-11-2005, 19:33) CITAT (Evgeni @ 10-11-2005, 18:17) Men  , va  , hur  ? det där trodde jag var min egen förrätt Har jag aldrig hört nån annan gjort förut Det var ju precis det jag sa, man lär sig nåt varenda dag på detta forum  :lol: /Gillan Visst är den god!  Visst är den det. Och poppis dessutom  /Gillan
ingrid fuxwall
10-11-2005, 19:38
Smördegsinbakad getost Har använt rätten både som för och efterrätt och precis så som rubriken säger: kavla ut smördegen något, lägg i en skiva getost, lägg skarven nedåt, pensla med ägg och gratinera i ugnen tills dess paketet får en gyllenbrun färg.
caprifol
11-11-2005, 12:29
Tusen tack för alla tips och recept! Plötsligt blev det jätteroligt igen att planera för några middagar. Det är ju trevligt att träffas och äta middag men när inspirationen är borta och tiden är knapp blir det ju i värsta fall en stressfaktor. MEN NU KÄNNS DET KUL.
Jag kan ju själv vidarebefordra en mångårig favorit: Grekisk röra.
För två portioner (lite väl stora när man kör som förrätt tycker jag)
150 g Keso Naturell 150 g fetaost i små bitar ca 5 cm gurka i stavar 1 pressad vitlöksklyfta 1 tsk oregano svartpeppar
Serveras med oliver förstås samt lite grönsallad och cocktailtomater på assietten.
Hälsn caprifol
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|