Sabina L
10-11-2005, 10:54
Det blir ganska rått och kallt i växthuset nu, då det inte är uppvärmt. Hur gör ni för att undvika mögel på växterna? Det blir en del på fikonet och kiwin som ska övervintra där. Är det bara att plocka bort de drabbade bladen eller går det att förhindra?
Åsa, mälardalen zon 2
10-11-2005, 11:49
Låt växthuset vara lite öppet nu på hösten ifall du inte har värme + fläkt så det fuktiga vädras ut, både kiwi och fikon ska gå in i vila och tappa bladen innan vintern kommer så är det mögel på bladen kan du gott plocka bort dem de ska ju ändå inte sitta kvar under vintern.
Anna Maria
12-11-2005, 06:14
Ähum ,kan man övervintra fikon i ouppvärmt växthus? Gräver du ner krukorna eller står de i jorden redan?
Jag har två rätt stora fikonträd som jag har i kruka i tvättstugan, rätt kallt. Men går det i växthuset så...?
Maria
Åsa, mälardalen zon 2
12-11-2005, 11:34
Om man kan övervintra fikon i kallväxthus beror nog på sort och vart man bor. I zon 1 kan man ofta ha fikon utomhus planterade i marken ex. vid en husvägg, så i zon 2-3 i växthus kan det nog funka, jag skulle dock gräva ner krukan och skotta in snö över växten under vintern som isolering.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.