Full version: Vitis Nordica
pisanggoreng
Jag fick en Vitis Nordica-planta i våras som nu står i en stor kruka i ett växthus som inte kommer ha någon värme denna vintern.

Är det någon som har erfarenhet från denna druva? Man hittar inte speciellt mycket information om den när man söker på nätet- inte jag i varje fall.

Någon som vet hur och när man ska beskära, osv..?

Tack. smile.gif
Betty
Vet inte så mycket mer om den än att den är mycket härdig och mognar sent. Såg att den fanns till salu i somras på vår handelsträdgård här i Luleå, zon 6.
Ingrid på Västkusten
Ja det är en frilandsdruva inte en växthusdruva - iofs bor man i Luleå så :-)

Tycker itne den smakar jättegott men god juice ;-)

Beskärning om man vill - beskärningsråd finns t ex på www.odla.nu i tipsdelen men man kan ju låta den klänga helvilt på ett plank t ex.
Just staketdruvorna har man en annen frihet med :-)

Hälsar Ingrid
pisanggoreng
Hmm, tack för svaren.

Här i zon 1 hade det kanske varit bättre att ha den ute då... Ska jag plantera ut den till våren..? Och vad händer om den ändå får stå kvar "inne"? Blir den för stor? Och om man vill ha någon druva i växthuset- vad rekommenderar ni då..?
Ingrid på Västkusten
Ojvissja!

Du är ju en zon 1:a! Hur mkt kul som helst då!

Ätdruvor? Av svensk utbud så är Himrod elelr Heimrod ljuuuvlig Boskoop glory med:-) min åsikt - sedan slulle jag grunna våldsamt på å kika på denna herres utbud iofs inte i Dina trakter men detta är ungefär avd man kan få tag på i svensk plantskola - beställning mm mm;

http://www.tradgardshuset.com/05frukt/vindruvor05.htm

Hälsar ingrid
Jesper89
Hej!

Vitis Vinifera "Nordica"..., ska klara sig på friland till zon fyra. Jag köpte en förra året men den dog... sad.gif, sörjer den fortfarande. Har fin färg på druvorna..., lyckligtvis hann jag ta ett skott som har växt till sig i år...
pisanggoreng
Tack för länken Ingrid- den var användbar. Fast där står i och för sig att Nordica ska gå bra både på friland och i kallhus. Men det kanske är "onödigt" i zon 1..?

Jag har ju ett nyuppsatt plank den kan få löpa på... smile.gif Kan den stå i växthuset i vinter och sen få flytta ut mer permanent till våren..?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon