Full version: Amaryllis
Monica R
Jag ställde in min Amaryllis i garaget efter blommning förra julen och nu såg jag att det kommit upp ett grönt blad. Jag har aldrig gett den vatten. Hinner den blomma till jul om jag tar fram den nu tro?
Hur ofta ska man ge dom vatten?
Xelma
Bäst är att sköta den som en krukväxt efter jul och fram till augusti. Dvs den behöver näring och vatten för att kunna blomma om. Från augusti ska den torka till det är dax att plantera:

ca 8 veckor innan jul för storblommiga och 4 veckor för småblommiga.

Plantera om den nu i vanlig krukväxtjord. 1/3 av löken ska vara ovan jord. Ställ den gärna med undervärme så kommer den snabbare. Vattna bara när du planterat den och sen inte förrän knopp syns och då bara lite. Ibland kommer lite blad innan knoppen.

Din har ju haft det magert sen jul. Men du kan nog få den att blomma ändå.

se även denna länk till odla
Monica R
Jag har gett den vatten en gång nu och bladen är rätt långa och liggandes, finns det ändå hopp?
Carex
jodå, visst finns det hopp, balden verkar ha ganska lätt för att knäckas, bli för långa, etc. Det viktiga är att den får ordentlig omvårdnad efter blomningen för att orka blomma nästa år. Om man googlar på amaryllis får man en massa träffar på hur den ska skötas. Oroa dig du inte för bladen, skär bara inte av dem.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon