Full version: Ingrid!
Sulawesii
Du kan väl det mesta inom den suckulenta biten?
Jag funderar på att beställa Euphorbia-frö från Sydafrika. Tar det lång tid innan de gror? Innan de utvecklas till ordentliga (små)plantor?
Ingrid på Västkusten
Hallon,

beror helt på vilka sorter - en del gror aldrig en del gror alltid :-)

Euphorbia är KUL! Har en del själv ;-) såg bl a E squarrosa för 175 daler häromdagen i affär - de ser ut å vara vilduppgrävda tyvärr. Men attans SNYGGA! Min rotade stickling behöver nog några år till ;-)

Med Eurphorbia får man också se upp lite - det finns otroligt många TRÅKIGA E med det menar jag busktyper - nu ä rjag ju insnöad på suckulenter :-) men träd och busksorterna är lite svåra inomhus :-)

Funderar Ingrid
Sulawesii
Vet du något om just dessa: Euphorbia quartziticola, Euphorbia fasciculata, Euphorbia ambovombensis, Sarcocaulon multifida och Operculicarya decaryi?
Ingrid på Västkusten
De två sistnämnda har jag odlingserfarenhet av :-) mkt rtrevliga och suckulenta bonsailiknande. Lätta från frön....

De övriga tre ha rjag itn sått elelr haft men väl sett till salu :-)

Hälsar Ingrid
Sulawesii
Ok. Tack för dina svar! smile.gif
Ingrid på Västkusten
Jag har en nästan meterhög Operculicarya - den var med i laddningen av något av de första suckulenterna jag nånsin skickade efter på postorder - hmm - vad kan det vara tolv år sedan? Mer? Grymt beskuren en gång i desperation , nu i 'training' kruka d v s stor djup rymlig sak för att bilda knotiga rötter och intressanta skruvar som sedan skall 'höjas ' upp för 'omgivningen' :-)

Har sått det och Baja Califormia lookaliken Pachycormus discolor - värme och TLC grus i jorden :-) gror grymt bra ;-)

Häftigt litet träd!

Hur är det med E obesa och E meloformis? Mkt trevliga E båda två :-) gror som skott de med ;-)

Den här fröfirman har jag goda erfarenheter ifårn - det är iofs deras gamla katalog ny komemr la snart ;-)

http://www.cactus-mall.com/rowland/succulent.html

Mkt skojigt grymt skulpturalt och häftigt ;-) en hel del tämligen lättodlat. Kikar Du på Sarcocaulon så är ju Othonna int eså långt borta t ex :-)

Hälsar Ingrid
Sulawesii
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 11-11-2005, 16:10)
Jag har en nästan meterhög Operculicarya - den var med i laddningen av något av de första suckulenterna jag nånsin skickade efter på postorder - hmm - vad kan det vara tolv år sedan? Mer? Grymt beskuren en gång i desperation , nu  i 'training' kruka d v s stor djup rymlig sak för att bilda knotiga rötter och intressanta skruvar som sedan skall 'höjas ' upp för 'omgivningen' :-)

Har sått det och Baja Califormia  lookaliken Pachycormus discolor - värme och TLC grus i jorden :-) gror grymt bra ;-)

Häftigt litet träd!

Hur är det med E obesa och E meloformis? Mkt trevliga E båda två :-) gror som skott de med ;-)

Den här fröfirman har jag goda erfarenheter ifårn - det är iofs deras gamla katalog ny komemr la snart ;-)

http://www.cactus-mall.com/rowland/succulent.html

Mkt skojigt grymt skulpturalt och häftigt ;-) en hel del tämligen lättodlat. Kikar Du på Sarcocaulon så är ju Othonna int eså långt borta t ex :-)

Hälsar Ingrid

E. obesa har jag tänkt att beställa från Cactus-svante i vår. Har även slängt trånande blickar på E. meloformis.... Men, den har jag inte hittat till salu än.
Tack för länken ska kolla igenom den nån dag när jag har mer tid. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon