boss t
Jag ska få bygga växthus! Är jätteglad för detta, men när min sambo tänkte sig ett växthus tänkte han typ max 3 x 3 m. Jag tänker ca 3 x 5,minst. Då protesterar han o säger att man måste ha bygglov för det. Då får vi ansöka om det isåfall, jag menar att det är lättare att sköta om ett som är lite större, så man får plats att röra sig även när växterna kommit upp. Måste man ansöka o är det dyrt o besvärligt?
*Felix matte*
Sambon har nog rätt smile.gif

Vet inte om det är dyrt el besvärligt men nog tror jag att du måste ansöka om bygglov så fort det handlar om byggnader större än 10m2.
Sedan så finns det också regler om hur nära tomtgränsen du får bygga..

Så här står det på Burlövs kommun sida ang bygglov.. och likadant sägs i andra kommuner.

B y g g l o v

En eller två bodar - förrådsbyggnad, växthus, lekstuga eller liknande som sammanlagt är högst 10 m2, utvändigt mått och är högst 3 m hög, placerad minst 4,5 m från tomtgräns- men i omedelbar närhet till bostadshuset, dock ej närmare än 4,5 m från huvudbyggnaden. Om grannen godkänner detta, får den placeras närmare tomtgräns
jåj
Kontrolera med bygnadsnämden, att fråga kostar inget.
Det finns förslag på att ändra "FRIGGEBO" regeln till 15 m2 väntar du så är det ok!
Om du bor utanför "planerat" område så är det inte säkert att det behövs något tillstånd alls.

Hälsningar
JÅJ
kerstin z5-6
DU har rätt , visserligen får du bygglovsansöka i tättbebyggt område för ett 15 , men det varken kostar skjortan -eller är svårt -kommunen ger svar
Du har helt rätt i att ett 3x3 är mkt mkt mer svårskött än ett större -blir bakugn snabbt ..och för litet ännu snabbare .Ska du ändå bygga-bygg då MINST 10
Carinas
CITAT (boss t @ 10-11-2005, 19:49)
Jag ska få bygga växthus! Är jätteglad för detta, men när min sambo tänkte sig ett växthus tänkte han typ max 3 x 3 m. Jag tänker ca 3 x 5,minst. Då protesterar han o säger att man måste ha bygglov för det. Då får vi ansöka om det isåfall, jag menar att det är lättare att sköta om ett som är lite större, så man får plats att röra sig även när växterna kommit upp. Måste man ansöka o är det dyrt o besvärligt?

Hej!

Jag har precis ansökt om bygglov till ett växthus. Så fort som det är över 10 kvm så måste man ansöka.

Det var inget krångligt. Det var två blanketter som skulle fyllas i. De vill ha förklarat hur det ska se ut och vilket material det ska vara och var på tomten det ska vara placerat och har du nära grannen så kan det vara tvunget att även fråga där. Bygglovskostnad för ca 27 kvm i min kommun skulle kosta ca 1000 kr.

Carina
boss t
rolleyes.gif smile.gif tack för era svar, det verkar som om vi har rätt både två. Jag om storlek och han om bygglov, men det verkar inte bli nåt större hinder. Återkommer säkert med fler frågor. unsure.gif huh.gif ohmy.gif
Söderåsen
wacko.gif Bygglov till voran orangeri - 17,5 m2 - gick på 3378 kr mad.gif - Höganäs kommun. Det blir en tillbyggnad till huset - 2,5 m till tomtgräns är OK.
Ingrid på Västkusten
Bygglovspengar och hur nära tomtgräns man får bygga skiler sig ifrå kommun tillkommun och beror på detaljplan.

Bygg gärna större och höj gärna upp det på sockel för VOLYMEN och TAKHÖJDEN = Sidohöjden är minst lika viktig!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon