Full version: Baka med dinkelmjöl
stina
Jag har hört att dinkelmjöl ska vara så nyttigt och skulle vilja baka ett riktigt jätte-nyttigt bröd. Någon som har något bra och gott recept??

/stina
*Felix matte*
HÄR finns recept. smile.gif

Idag kom äldsta dottern med jättegoda nybakta "hälsobullar", de innehöll bl.a solroskärnor och linfrö. smile.gif
Lady Hamilton
Ha ha laugh.gif Var just på väg att länka denna sida
(hade även du Felixmatte varit ute på google? smile.gif )
*Felix matte*
CITAT (Hamilton @ 10-11-2005, 22:06)
Ha ha laugh.gif Var just på väg att länka denna sida
(hade även du Felixmatte varit ute på google? smile.gif )

Japp biggrin.gif
karjo
Vill bara kapa tråden lite och vara lite besserwisser... sleep.gif tongue.gif Det heter spelt på svenska... dinkel är det tyska namnet som kommit hit oxå.

Nya kunskaper varje dag! smile.gif wub.gif
netaave
Dinkelmjöl står det på påsarna och det är producerat i Sverige så det är nog korrekt det också.
Jag bakar väldigt mycket med Dinkel och kombinerar gärna med vetemjöl special fullkorn.
1/3 del Dinkel, du kan göra om vilket annat recept du vill.
stina
Tack - här ska bakas! rolleyes.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Tips till den som är intresserad av Dinkel. Hela dinkelkorn som man kokar i vatten är jättegoda i soppa, det blir lite åt rishållet.

(kan även tipsa om att LIDL:s speltkakor är jättegoda för kostigt nog heter de speltkakor där och inte Dinkelkakor)
karjo
Man kan ju också äta kornen som de är istället för tex potatis, ris eller pasta, kokta alltså...
netaave
Såg ett inslag från matmässan i tv i morse att det även finns dinkelpasta. Det är en dam någonstans i Sverige som har en pastafabrik i garaget.
Varför var det inte jag som kom på det???? biggrin.gif

http://www.dinkelpasta.se/
bikiv
CITAT (netaave @ 12-11-2005, 14:49)
Såg ett inslag från matmässan i tv i morse att det även finns dinkelpasta. Det är en dam någonstans i Sverige som har en pastafabrik i garaget.
Varför var det inte jag som kom på det????  :D

http://www.dinkelpasta.se/

Jag köpte Dinkelpsta i en hälsokostaffär härom dagen. Fanns som Farfalle och Penne, ekologiskt odlat i Österrike.

Har en smak som man (=jag) måste vänja sig vid, inte alls illa men långt ifrån den "vanliga" pastasmaken. Säkert jättenyttigt, men varför så dyrt? 41:- för 500 gram.
*Felix matte*
Aldrig att jag skulle betala så mycket ohmy.gif mad.gif

Vi har ju i alla år överlevt trots att vi inte haft Dinkelpasta mm...
Det är så många profitörer som passar på att haka på "nyttigtåget" och sko sig på oss som söker efter "det rätta knepet" att gå ner i vikt.. eller att må bättre osv

Tagliatelle kan jag köpa 500gram för 5 kr på ÖB, men jag köper på COOP för 9,25 kr smile.gif och jag tror inte ett dugg på att den pastan är "onyttigare" rolleyes.gif
bikiv
CITAT (Felix matte @ 13-11-2005, 22:01)
Tagliatelle kan jag köpa 500gram för 5 kr på ÖB, men jag köper på COOP för 9,25 kr smile.gif och jag tror inte ett dugg på att den pastan är "onyttigare" rolleyes.gif

Jag jämförde innehållsförteckningen mellan vanlig Durumpasta och Dinkel:

Durumpastan per 100 gram:
Energi 350 kcal
Protein 12 g
Kolhydrat 72.2 g
Fett 1.5 g
Fibrer 3 g
Natrium 0.002 g

Dinkelpastan per 100 g:
Energi 335 kcal
Protein 14 g
Kolhydrat 70 g
Fett 2.6 g
Fibrer 9 g
Natrium 0 g

Dinkelpastan ger mer proteiner, fett och FIBRER men mindre kolhydrat (energi) och Natrium. Mer nyttig? Värt 32:- ???

Jag har en stor frigolit-tunna med äpplen på balkongen med eget, ekologiskt (?) odlade Ingrid Marie... hur mycket kostfibrer kan det vara i den?

Inte tänker jag ersätta den "vanliga" pastan med Dinkel, men kul att prova, men fortsätter med vanlig pasta och äter (minst) ett äpple om dagen!

Tycker iaf att det är tråkigt att giftfria, näringsriktiga produkter ska var så mycket dyrare.
Ingrid på Västkusten
Billighetspastan - den är knappast gjord på durumvete smile.gif

Därmeot nyttig elelr inte - debatten runt ätandet av vitt mjöl är ju lång omständig och i viss mån sann - fast man får sålla duktigt.
Och i min erfarenhet är det oftast int e'pastan' som är onyttig mer än faktumet att den innehåller vitt raffinerat mjöl utan det är tillbehören ;-) såsen - mmm vad Du nu väljer å servera den med. Åsså i slutändan MÄNGDEN och frekvensen, äter Du pasta varje dag? Hur mkt grönsaker äter Du mm mm mm. Det är många faktorer så äter man pasta ett par ggr i veckan så må det la var hänt ;-)

Socker & vitt mjöl är det mycket klappjakt på nuförtiden.....och så salt.

Hälsar Ingrid
Nina H
Va va va vadå????? Frigolittunna med äpplen-hur gör man? Köper man? Skulle vara väldigt välbehövligt här. Tills nu har det varit för varmt i förrådet men snart blir det väl för kallt!
I matkällaren trycker vinpavor så där får inga äpplen komma in och gasa ner.
bikiv
CITAT (Nina H @ 15-11-2005, 20:12)
Va va va vadå????? Frigolittunna med äpplen-hur gör man? Köper man? Skulle vara väldigt välbehövligt här. Tills nu har det varit för varmt i förrådet men snart blir det väl för kallt!

Fick tag på den på Bauhaus för någon månad sedan. Säljs under namnet Grönsakstunna. Pris ungefär 60 - 70:- Kollade just nu: Utetemperaturen är +2.2 grader och inne i tunnan + 8.3 grader.

Passade på att ta ett äpple och det smakade jättegott biggrin.gif
netaave
CITAT (bikiv @ 15-11-2005, 21:53)
CITAT (Nina H @ 15-11-2005, 20:12)

Fick tag på den på Bauhaus för någon månad sedan. Säljs under namnet Grönsakstunna. Pris ungefär 60 - 70:- Kollade just nu: Utetemperaturen är +2.2 grader och inne i tunnan + 8.3 grader.

Passade på att ta ett äpple och det smakade jättegott biggrin.gif

Går att förvara äpplen ute i kylväskor ganska länge, dom isolerar ju också.
Sulawesii
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,11-11-2005, 14:36)
Tips till den som är intresserad av Dinkel. Hela dinkelkorn som man kokar i vatten är jättegoda i soppa, det blir lite åt rishållet.

Finns på hälsokostaffären, eller? Låter dyrt!
Ingrid på Västkusten
Det ÄR dyrt.

Tyvärr - hoppas det odlas mer å mer så priset går ner.

Hälsar ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon