|
Caprice
10-11-2005, 21:55
TESTA DIG SJÄLV: 4 medelsvåra uppgifter för niondeklassare 1. Helga bor hemma med sin mamma, sin pappa, sin bror, en hund, två katter, två papegojor och fyra fiskar. Hur många fötter har de tillsammans? A: 22 B: 24 C: 28 D: 33 E: 40
2. Runt en rektangulär trädgård finns en grusgång som är lika bred överallt. Om man går runt trädgården längs gångens ytterkanter blir det åtta meter längre än om man går längs innerkanterna. Hur bred är grusgången? A: 1 meter. B: 2 meter C: 4 meter D: 8 meter E: Det beror på hur stor trädgården är
3. En grupp vänner ska köpa en present tillsammans. Om var och en av dem bidrar med 140 kronor så fattas det 40 kronor. Men om var och en istället bidrar med 160 kronor så blir det 60 kronor över. Hur mycket ska var och en betala för att det precis ska räcka till presenten? A: 144 kronor B: 146 kronor C: 148 kronor D: 150 kronor E: 152 kronor
4. Peter har ett lås med tresiffrig kod. Han har glömt koden men han minns att de tre siffrorna är olika. Han minns också att om man dividerar den andra siffran med den tredje och multiplicerar svaret med sig självt, så får man den första siffran. Hur många kombinationer måste Peter prova för att säkert knäcka koden? A: 1 B: 2 C: 3 D: 4 E: 8
Facit: Själv fick jag 3 av fyra rätt... Den sista är tuff...
Facit: 1) B. 2) A. 3) C. 4) D. Den första siffran ska vara fyra eller nio. (Talet 1 kan vi inte få med dessa villkor.) Möjligheter att pröva är 421, 463, 931, 962.
Började på det förut idag. De tre första var lätta - den fjärde hann jag inte ens börja med just då... men jag skulle skämmas om jag inte klarade den också efter att ha gått 4 år på teknisk högskola... så jag får titta på den sen
Rätt svar som alternativ finns juh inte på fråga 1  Dom har 8 fötter tillsammans och inget annat, här har ialla fall katterna och det stora aset tassar
gammelnalle
11-11-2005, 10:54
Nallen, det va´ fötterna dom fråga efter  Ben har annars både hunden, katterna och gojorna
gammelnalle
11-11-2005, 11:40
mileycyrusfan
03-02-2009, 19:20
Hej jag går i 7:an och gjorde de här uppgifterna jag fick alla rätt utan ett. Jag hade fel på 2:an jag har räknat hur många gånger som helst och får det till att rätt svar är B det måste det vara tänk te.x att trädgården är 10x20 m. Då är omkretsen där ute 60 m och om man ser till det som står är svaret ska det vara 1 m mindre där inne och då är den 9x19 m och det är 56 m. Skillnaden är bara 4 m det skulle ju vara 8 ju.
Om man istället ser fall det funkar med B som är 2 m mindre blir trädgården 8x18 m där inne och det blir 52 i omkrets och skillnaden är 8 m. 8m var ju rätt svar! Är det någon mer än jag som anser att facit är fel där?
Aqvakul
03-02-2009, 19:28
CITAT (mileycyrusfan @ 03-02-2009, 19:20)  Hej jag går i 7:an och gjorde de här uppgifterna jag fick alla rätt utan ett. Jag hade fel på 2:an jag har räknat hur många gånger som helst och får det till att rätt svar är B det måste det vara tänk te.x att trädgården är 10x20 m. Då är omkretsen där ute 60 m och om man ser till det som står är svaret ska det vara 1 m mindre där inne och då är den 9x19 m och det är 56 m. Skillnaden är bara 4 m det skulle ju vara 8 ju.
Om man istället ser fall det funkar med B som är 2 m mindre blir trädgården 8x18 m där inne och det blir 52 i omkrets och skillnaden är 8 m. 8m var ju rätt svar! Är det någon mer än jag som anser att facit är fel där? Jag håller med dig!
Chamomille
03-02-2009, 19:45
CITAT (mileycyrusfan @ 03-02-2009, 19:20)  Hej jag går i 7:an och gjorde de här uppgifterna jag fick alla rätt utan ett. Jag hade fel på 2:an jag har räknat hur många gånger som helst och får det till att rätt svar är B det måste det vara tänk te.x att trädgården är 10x20 m. Då är omkretsen där ute 60 m och om man ser till det som står är svaret ska det vara 1 m mindre där inne och då är den 9x19 m och det är 56 m. Skillnaden är bara 4 m det skulle ju vara 8 ju.
Om man istället ser fall det funkar med B som är 2 m mindre blir trädgården 8x18 m där inne och det blir 52 i omkrets och skillnaden är 8 m. 8m var ju rätt svar! Är det någon mer än jag som anser att facit är fel där? Det var väl på utsidan av tomten grusgången var? Och om tomten är 10x20 och du har en grusgång på insidan på en meter så blir måtten på insidan av grusgången 8X18.
Piccante
03-02-2009, 19:46
Jag fick bara 1 rätt! men jag vill också ha fråga 2 till alternativ B för jag får inte ihop det annars. På fråga 3 och 4 gissade jag för jag orkade inte räkna utan miniräknare.
RibesRubusVitis
03-02-2009, 19:54
Bry er inte om hur LÅNGA sidorna är. Se det som att ni alla fyra hörnen får en extra yttervinkel som är 1+1 meter. Eller på varje sida 1 meter till vänster och 1 meter till höger...
Aqvakul
03-02-2009, 19:58
CITAT (RibesRubusVitis @ 03-02-2009, 19:54)  Bry er inte om hur LÅNGA sidorna är. Se det som att ni alla fyra hörnen får en extra yttervinkel som är 1+1 meter. Eller på varje sida 1 meter till vänster och 1 meter till höger... Du har naturligtvis rätt - ibland bör man tänka efter ordentligt innan man tror att man kan svaret...
Jag tycker att tvåan måste vara beroende av trädgården.
Om man har en inre rektangel med omkrets på 1000meter, och sedan gången har en yttre diameter på 1008meter. Eller om trädgården har en yttre diameter på 0,1mm och sedan gångens ytterdiameter är 8000,1millimeter (8meter). Alltså tycker jag att E vore rätt?
Chamomille
03-02-2009, 20:01
CITAT (Tobb @ 03-02-2009, 19:58)  Jag tycker att tvåan måste vara beroende av trädgården.
Om man har en inre rektangel med omkrets på 1000meter, och sedan gången har en yttre diameter på 1008meter. Eller om trädgården har en yttre diameter på 0,1mm och sedan gångens ytterdiameter är 8000,1millimeter (8meter). Alltså tycker jag att E vore rätt? Tomten bör ju inte vara mindre än 1 m2....
Detta är inte taget från verkligheten utan äd mer en räkneuppgift där man ska använda sitt tänkande  Men om vi frånser från den tomten som är minimal  Och istället tittar på den tomten som har en omkrets på 1000meter, där gångens ytterdiameter är 1008meter, där kan inte gången vara en meter bred? Men ändå är det 8 meter längre om man går på dess ytterdiameter... Eller om man vill tänka sig en ännu smalare gång, en tomt på 100'000 meter, och ytterdiameter på gångern på 100'008 meter, där kan ju absolut inte gången bli en meter bred. Eller en närmare oändligt stor tomt, eller vad det var, så kommer ytterdiametern fortfarande att vara summan av innerdiametern plus 8 meter. Jag kan inte få det till något annat. EDIT: BTW så hade jag bara ett rätt enligt facit
Chamomille
03-02-2009, 20:13
CITAT (Tobb @ 03-02-2009, 20:06)  Detta är inte taget från verkligheten utan äd mer en räkneuppgift där man ska använda sitt tänkande  Men om vi frånser från den tomten som är minimal  Och istället tittar på den tomten som har en omkrets på 1000meter, där gångens ytterdiameter är 1008meter, där kan inte gången vara en meter bred? Men ändå är det 8 meter längre om man går på dess ytterdiameter... Eller om man vill tänka sig en ännu smalare gång, en tomt på 100'000 meter, och ytterdiameter på gångern på 100'008 meter, där kan ju absolut inte gången bli en meter bred. Eller en närmare oändligt stor tomt, eller vad det var, så kommer ytterdiametern fortfarande att vara summan av innerdiametern plus 8 meter. Jag kan inte få det till något annat. EDIT: BTW så hade jag bara ett rätt enligt facit  Okej, din tomt har en sida som är 250 om det är fyrkantig. Är grusgången 1 m bred så blir ytterkanten på gången 252 meter = 1008 m i omkrets...
Piss  Jag ger mig  Ännu än gång bevisas det att jag inte ska tänka för mycket
Chamomille
03-02-2009, 20:23
CITAT (Tobb @ 03-02-2009, 20:19)  Piss  Jag ger mig  Ännu än gång bevisas det att jag inte ska tänka för mycket   Ja alla tänker vi olika. Det finns många såna mattefrågor som jag blir snurrig i huvet av och aldrig fattar...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|