Hannifer
Jag beställde lite fröer från sand mountain herbs för ett tag sedan, och idag kom de! Häromdagen fick jag dessutom min leverans från Impecta. Typiskt att det ska vara blaskig höst! sad.gif Jag vill ha vår nu så jag kan så mina nya darlingar: Passionsblomma (incarnata), vit salvia, röd salvia, mauritansk malva, rosenrot, frossört, polejmynta, vild temynta, dårört med mera... Plus alla "vanliga" kryddor... Det blir en hel läkebalkong. wub.gif

Vet någon här om det blir någon skillnad i effekt beroende på vilken slags frossört man använder?
Christoffer
Det beror på vad du vill använda frossörten till.

nanan ska vara bäst, och galericulatan nästan lika bra, och
laterifloran ok, om det är det är lugnad du vill bli.
Personligen tyckte jag att laterifloran fungerade bäst, med nanan
kändes det som att kärlen vidgade sig i huvudet så att jag fick
huvudvärk, och galericulatan kände jag ingenting på.
Så om du frågar mig, så tycker jag att det Virgianska är bäst.
Andra på forumet kommer säkert ha sina egna frossörtsfavoriter smile.gif
Hannifer
Ja, några sprängningar i huvudet vill jag ju inte vara med om... tongue.gif
Vad många varianter det fanns... wacko.gif Men det gör det hela lite mer spännande. Jag har S. lateriflorafrön, men gillar den sibiriska frossörten (S. scordifolia) mer rent estetiskt! Den är ju rätt härdig också. Det är bra när man har balkong.

http://www.alltomtradgard.se/gardeninglist...rder=alfa§ion=S

Kan man använda sibirisk frossört medicinskt, eller är den mer en prydnadsväxt? unsure.gif
Christoffer
Sibirisk har jag inte hört eller läst att man har använt, men när jag sökte på google, så kunde jag bara hitta en enda träff där det stod "Pharmacology of Scutellaria galericulata and Scutellaria ...", men när man klickade på länken så kunde man inte läsa något mer.
Men det låter som att det finns några aktiva ämnen i den, men aktiva på vad, det stod inte, så prova den helst inte, förrän du vet säkert.
Hannifer
Sjutton, också... Den är ju så snygg. mad.gif Men jag får väl ge S. lateriflora en chans. Tar det lång tid för den att gro, växa, blomma osv. om man sår den ? Är det kanske mer värt att köpa den som färdig planta? (Men var säljer de sådana?) unsure.gif
Christoffer
Jag vet inte var de säljer laterifloran som planta, men det tar runt 2 veckor för den att gro, och den växer väl inte sådär supersnabbt, men den hinner gå i blom redan första året om du "kväver" den lite smile.gif

Personligen tycker jag att det alltid känns mera intressant att följa en plantas utveckling från frö till färdig växt.
Hannifer
Jo, det är klart, men jag är ju så otålig. rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon