Full version: Söta rönnbär?
dmitri
varifrån och när kommer vexten till Sverge. I Ryssland fick jag läsa att man hade använt bär för länge sedan. Här pratar man om dekorativ buske.
Mvh
/Dmitri
Big Gardener
Sötrönnen, Sorbus aucuparia 'Edulis'. Jag känner inte direkt till dess odlingsvärde i Sverige eftersom jag bara sett något enstaka träd. Men gissningsvis ligger den relativt nära den vanliga svenska rönnen, Sorbus aucuparia. Däremot hittade jag denna länk:

Sorbus aucuparia 'Edulis'
Ophelia
Blomqvists i Finland för sådana träd. Har sett det i deras plantskolekatalog

http://www.blomqvistplantskola.com/svenska...ka/indexsve.htm
Ingrid på Västkusten
Vi odlade ett sådant när jag var barn - kom 'hemsmugglat' ifrån Tyskland på den tiden det inte fanns EU - nu var det i kallaste innerdelarna i Skåne ( jo det finns både zon 2 & 3 där!)

Speciellt söta är de inte - mindre sura skulle jag vilja säga ;-) så Du vet ;-))
Var lit elångsam i starten - men sedan kom den sig bra.

Hälsar Ingrid
arborator
I Estland odlar man rätt så mycket söt rönnbär, så där kan man få plantor säkert billigare. Man kan också ympa kvistar i den allmänna rönnsorten, så har jag gjort hemma. I Finland finns bara en storodlare vad jag vet, läget är dock frostöm.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon