|
kristerh
11-11-2005, 11:52
För andra gången på kort tid har jag suttit i en pendeltågsvagn och blivit utsatt för parfymregn igår när jag skulle hem från jobbet och satt i vagnen så undrade jag varför det började lukta så fruktansvärt av parfym, det visade sig att 2 bänkrader ifrån mig satt en "kärring" i min egen ålder och duschade sig med parfym! med följden att jag som parfymallergiker har haft migrän i snart ett dygn  hur f..n kan man sitta i en tågvagn och utsätta medpassagerare för sånt jag tänkte gå fram o skälla ut henne men man är för flat ibland... men nästa gång då ska jag gå fram o skälla ut fanskapet!! tänk om det hade funnits någon med astma i vagnen  den personen skulle ju hinna avlida innan tåget kommit till nästa station krister
Folk är idioter, så är det bara. Och det blir extra tydligt på tåg, biosalonger, etc, där det samlas många människor på ett litet utrymme.
Dessutom är det gravt ohyfsat att äta starkt luktande mat på tåg. Luktar det gott blir man ju hungrig, stinker det så har man ju ingen chans att smita undan. Har själv en del problem med vitlök, jag kan få huvudvärk av det. Tycker det är störande när personer halar fram korvmackorna, sparkar av sig skorna, och beter sig som om de sitter i sitt eget kök.
Usch! Jag förundras ofta över att folk inte tänker sig för. Jag kan knappt gå in i butiker där de säljer parfymer och det trots att jag varken är allergiker eller lider av migrän. Då kan man ju tänka sig hur hemskt det måste vara för dem som gör det.  Sånt kan man ju undvika men när folk börjar spraya över sig på tåget.....nä usch!
Sulawesii
11-11-2005, 12:49
Att folk inte vet bättre?! En utskällning tycker jag absolut att hon förtjänar.
Något som jag blir förbannad på är att sjuksköterskor ofta stinker parfym, trots att det hänger lappar överallt på områdena att man ej får ha på sig det där. Gälller det bara besökande, eller?
Stinkande människor är jobbigt överhuvudtaget, oavsett om de stinker svett eller kemikalier. Fast värst är de kvävande moln av parfym som en del vräker på sig. Det går ju inte att andas!
Hur kan de? Vad tänker de med? Det osar ju vidrigt. Parfym ska anas som en svag doft, nästan så svag att man missar den. En mycket svag doft av liljekonvalj tycker jag kan vara mycket angenäm. Men en hink av samma parfym luktar äckligt.
Det är hänsynslöst, ohyfsat och dessutom egoistiskt att förpesta luften för alla andra.
Vilken tur att inte jag satt på det tåget... jag hade fått kliva av och kommit försent till jobbet.  man undrar hur vissa tänker egentligen!!
*Felix matte*
11-11-2005, 15:43
Mitt senaste läkarbesök... doktorn och hela hans rum stank av billigt rakvatten/parfym...resultatet blev att jag blev jättehes, det sved på tungan, i näsa och ögon. Jag ångrar att jag inte påpekade om det för han själv, men man är lite i beroendeställning när man åker in akut. Nämnde det till sköterskan som tog prover...hon tyckte också att det var hemskt som han luktade.. en del astmatiker hade reagerat kraftigt men ingen i personalen hade sagt till han. Tror att han var här tillfälligt, såg ut att vara pensionär sen några år.
Elisabeth-Västkustkolonisten
11-11-2005, 16:05
Ja alla eller många pratar om rökare, men det är lika hemskt med all parfym. Många rammlar ju förmligen i flaskan tycks det.
Likadant här i huset med alla hundägare som åker hiss, alla astmatiker/allergiker får sedan gå upp trappan till kanske 6. våningen eftersom hissen är fullt med hundhår.
Jag vet att jag nu får alla hundägare emot mig men jag tycker kan jag ha 2-3 st. stora hunddar (som många här i huset har) så kan jag gå trappan ner. Alla dessa som knappt orkar gå några steg skall inte bli låsta i lägenheten eftersom dom inte kan ta hiss om dom inte vill utsätta sig för livsfara.
Vill bara säga jag älskar hundar men inte alla i hissen.
Elisabeth
Snöflinga
11-11-2005, 18:47
Känner mig lite skyldig  Men är det inte fler här som efter morgonduschen använder deoderant, och bodylotoin ? Kanske en diskret skvätt parfym på handlovarna Nu menar jag inte att vräka på sig utan bara för att känna sig fräch och dofta gott
lilla mamma
11-11-2005, 18:51
Sjuksköterskor och alla andra inom vården ska INTE lukta parfym och inte cig,rök enligt mig som jobbar där själv. Men, här visas ju motsatsen
CITAT (Snöflinga @ 11-11-2005, 18:47) Känner mig lite skyldig  Men är det inte fler här som efter morgonduschen använder deoderant, och bodylotoin ? Kanske en diskret skvätt parfym på handlovarna -_- Nu menar jag inte att vräka på sig utan bara för att känna sig fräch och dofta gott :wub: Jovisst, jag använder Bodylotion dagligen, men oparfymerad. Ibland sprayar jag liiiiite Eau de cologne! Ibland har det hänt att jag efter snabbpromenden till T-banan blivit lite varm och vad händer, jo man stinker av parfym! Luktar vidrigt och känns förbaskat pinsamt! Förlåt till de som drabbats. Jag försöker alltid tänka på alla som inte tål starka dofter... men ibland händer det... Men vem vill inte vara fräsch och lukta gott?
Flamingon - växtgalning
11-11-2005, 20:06
jag slutade använda parfym när jag började gymnasiet. använder deo, duschar, med duschkräm, schampo och balsam. är ju ingen som tycker jag luktar illa för det. folk blir ju t o m förvånade när man säger att man inte använder parfym som om man automatiskt luktar illa utan.
när jag använde parfym så tog jag ytterst lite på ena handleden som jag sedan gnuggade mot den andra och sedan bakom örat. man behöver inte så mycket för att man ska kunna ana doften. är det inte meningen att parfym ska kombineras med sin egen doft och inte ta över helt? parfym luktar ju olika på varje person.
lilla mamma
11-11-2005, 20:08
Jag har problem fast tvärtom, jag luktar svett fast jag ej är svett_ inte alls mysigt åt nåt håll
Den värsta lukt man kan råka ut för är väl gammal svettlukt som är kamoflerad av diverse deodoranter, parfymer eller rakvatten. Idag på T-banan stod jag bredvid en människa som stank fett, otvättat hår med massor av spray och som luktade gammal svett. Jag bytte vagn!
"Naturlig svett" från en rentvättad kropp luktar i regel inte illa!
Oborstade tänder i överfull t-banevagn på morgonen får mej att vilja spy! Det värsta jag vet är när folk står och jäspar rakt ut utan att hålla för munnen och det kommer en stank av dålig andedräkt. Blääääää!!!!
kristerh
11-11-2005, 20:45
När det gäller parfymer så måste man ju "testa" innan man vräker på sig, vissa luktar ju väldigt starkt o tungt, och sedan byter ju en parfym duft ju ängre man har den på sig jag tycker speciellt killarna borde tänka på det, det går ju inte att missa att det "stinker" ibland säger jag till killarna på jobbbet att "vad det luktar parfym om dig, och får till svar det är inte parfym det är rakvatten...och det luktar ju inte godare ju mer man har. Och som sagt det doftar olika på olika personer även om de har samma parfym. krister
CITAT (stina @ 11-11-2005, 20:41) Oborstade tänder i överfull t-banevagn på morgonen får mej att vilja spy! Det värsta jag vet är när folk står och jäspar rakt ut utan att hålla för munnen och det kommer en stank av dålig andedräkt. Blääääää!!!! Håller med! Fy 17! Och inte går det att värja sig heller...
Susanne i Linköping
11-11-2005, 21:14
En morgon för några år sedan hade jag ansträngt mig riktigt och borstat tänderna extra noga, inte av någon särskild anledning men jag kände mig fräschare än vanligt. Döm om min förvåning när min mamma en stund senare anmärkte på min dåliga andedräkt! Så rätt som det är kan man tydligen lukta illa hur man än gör!  Redigerar med ett förtydlligande: det är sällan jag har dålig andedräkt i vanliga fall.
kristerh
11-11-2005, 21:17
CITAT (Susanne i Linköping @ 11-11-2005, 21:14) En morgon för några år sedan hade jag ansträngt mig riktigt och borstat tänderna extra noga, inte av någon särskild anledning men jag kände mig fräschare än vanligt. Döm om min förvåning när min mamma en stund senare anmärkte på min dåliga andedräkt! Så rätt som det är kan man tydligen lukta illa hur man än gör!  De flesta dåliga andedräkterna kommer nog inte från tänderna, utan från halsen, sedan luktar man ju illa om man inte använder tandtråd frekvent, eftersom allt ox inte försvinner med tandborstning utan ligger vid tandhalsarna och fickor mellan tänderna o ruttnar... krister
*Felix matte*
11-11-2005, 21:18
Jag tycker inte att någon "normal" parfymanvändare ska behöva be om ursäkt  alltså en som inte vräker på sig hel flaska och inte "duschar" på tåg och bussar. Men i sjukvården och hos tandläkaren tycker jag det är OK och ett måste med parfymförbud. Personligen så har jag i massor av år använt oparfymerade preparat... vid festliga tillfällen.. t.ex på dans... lite chanel nr 5 som jag tycker har så mild doft att den oftast tolereras även av allergiker.
kristerh
11-11-2005, 21:32
CITAT (Felix matte @ 11-11-2005, 21:18) Jag tycker inte att någon "normal" parfymanvändare ska behöva be om ursäkt  ... lite chanel nr 5 som jag tycker har så mild doft att den oftast tolereras även av allergiker. Jag håller med, parfym skall bara anas inte stinka, just chanel nr 5 är en av de dofter som jag tål, kan det bero på att den inte innehåller de där kryddorna som är moderna just nu har själv en eau de cologne av yves saint laurent den luktar nästan ren citrus eller en av chanel. Bägge är av den lite äldre sorten och saknar de där hemska kryddorna krister
*Felix matte*
11-11-2005, 21:52
CITAT (kristerh @ 11-11-2005, 21:32) CITAT (Felix matte @ 11-11-2005, 21:18) Jag tycker inte att någon "normal" parfymanvändare ska behöva be om ursäkt  ... lite chanel nr 5 som jag tycker har så mild doft att den oftast tolereras även av allergiker. Jag håller med, parfym skall bara anas inte stinka, just chanel nr 5 är en av de dofter som jag tål, kan det bero på att den inte innehåller de där kryddorna som är moderna just nu har själv en eau de cologne av yves saint laurent den luktar nästan ren citrus eller en av chanel. Bägge är av den lite äldre sorten och saknar de där hemska kryddorna krister Kul att inte vara ensam  Ja "kryddorna" i moderna parfymer får nog en o annan att må dåligt och sedan det faktum att numera verkar det vara mer allmänt än undantag att det hälls på alltför mycket... i tron att det skapar intresse
Caprice
12-11-2005, 00:28
Jobbade ett tag på H&M på Hamngatan, och vid lunchtid kom det ofta damer som jobbade på NK för att handla smink hos H&M, det var billigare än hos NK.... När dessa damer kom i festmakeup och högt sprejat hår fylldes avdelningen av tjock, otäck parfymlukt... När de sedan kom till kassan var det outhärdligt! Tänker på det så fort jag råkar på en stinktant...
Och här kommer en som använder deo varenda dag efter duschen. Jag har festparfym, Oscar de la renta, och vanlig vardagsparfym som varierar från gång till gång. Nåt fel på Oscar kan det då rakt inte vara, eftersom tre av mina närmaste också övergått till den  . Och jag letar febrilt efter nån annan. Kan då rakt inte hitta nån som duger och som är "jag" på samma sätt som den. Har tom sagt till en av dessa tre att hon "stinker". För det är verkligen som nån annan sagt "att alla dofter inte passar på alla människor". Det är alltså inte meningen att man ska "lukta" gott, man ska ana en svag doft. Och på tal om dålig andedräkt, kommer den oftast inte från munnen utan från magen. Och då kan ju folk borsta sönder sina tänder utan att det hjälper ett dugg. Jag vet inte hur sanningsenliga ni är i eran iver att vara "luktfria", men den enda människa jag känner som inte använder det minsta lilla "lukta gott", är min syster som bor i Holland. /Gillan
CITAT (Evgeni @ 12-11-2005, 07:46) Jag vet inte hur sanningsenliga ni är i eran iver att vara "luktfria", men den enda människa jag känner som inte använder det minsta lilla "lukta gott", är min syster som bor i Holland.  Jag använder parfym varje dag - i varierande typ och mängd pga vad jag ska göra. Jag ÄLSKAR goda dofter i lagom mängd och är tokig i salvor och cremer också som i min näsa luktar gott. Och det står jag för så det så! Min pappa är otroligt allergisk - han åker i princip aldrig buss pga det. Det finns så mycket man kan vara allergisk mot så att få en allergifri allmänmiljö är nog omöjligt. Kommer det ombord någon på bussen som har häst så får han fruktansvärd astma. För att inte tala om katthår. På t-banan eller pendeltåget kan han byta vagn och det gör han och tycker det är OK eftersom han inte tycker att alla kan ta hänsyn till hans astma. Trist men sånt är nog livet om man inte vill vara eremit...
Ophelia
12-11-2005, 09:15
CITAT (Snöflinga @ 11-11-2005, 18:47) Känner mig lite skyldig  Men är det inte fler här som efter morgonduschen använder deoderant, och bodylotoin ? Kanske en diskret skvätt parfym på handlovarna Nu menar jag inte att vräka på sig utan bara för att känna sig fräch och dofta gott  Jamen det gör jag med. Vill kunna lukta gott och inte svett. Tycker det är illa när människor luktar otvättat, ofräscht och gammal rök.
CITAT (Ophelia @ 12-11-2005, 09:15) CITAT (Snöflinga @ 11-11-2005, 18:47) Känner mig lite skyldig  Men är det inte fler här som efter morgonduschen använder deoderant, och bodylotoin ? Kanske en diskret skvätt parfym på handlovarna -_- Nu menar jag inte att vräka på sig utan bara för att känna sig fräch och dofta gott :wub: Jamen det gör jag med. Vill kunna lukta gott och inte svett. Tycker det är illa när människor luktar otvättat, ofräscht och gammal rök. samma här... deo och dagsparfym som är diskret det värsta är nog dom, som när dom ska till doktorn, häller på sig en flaska för att lukta gott vid undersökningen har fått lämna väntrummet flera gånger då jag inte klarar FÖR starka dofter.
*Felix matte*
12-11-2005, 09:57
CITAT (Evgeni @ 12-11-2005, 07:46) Jag vet inte hur sanningsenliga ni är i eran iver att vara "luktfria", men den enda människa jag känner som inte använder det minsta lilla "lukta gott", är min syster som bor i Holland. /Gillan Eftersom jag inte tål parfymdoft längre så är vi två som är "luktfria" ...maken fick också sluta med parfymerade produkter och saknar dem inte alls . Deodoranter används så klart...det finns oparfymerade, likaså kroppslotion mm Att lukta människa är inte så dumt  men för den skull behöver man inte lukta svett. Apropå dålig andedräkt... maken kan inte äta ost eftersom han "stinker apa" om han gör det.
Ophelia
12-11-2005, 10:00
Ja det är en konst att lukta gott. Likaså att sminka sig snyggt. Själv är jag likadan som Stina, jag använder varierande typ. Kör med Jean-Paul Gaultier som jag köpt i små flaskor för att kunna alternera. Gillar grundtonerna men vissa är bättre för kvällsbruk än på dagen och vice versa. Lite grann så man kan ana doften, detta tillsammans med någon mycket neutral deo som bara har en fräschör i sin doft och en bra bodylotion. Niveas dofter fungerar bra för mig under en hel dag. Däremot kan Doves dofter bli konstiga men jag gillar dem att lukta på i flaska Tänk vad lustigt att samma doft kan te sig olika på olika människor
Ja, och jag tycker att jasmin kan dofta väldigt gott på andra, men på mig stinker det apa Jag tycker inte det är fel att inte använda sig av "dofta gott". Blev bara ganska förvånad över att det tydligen är så många. /Gillan
Biggan_
12-11-2005, 10:50
Jag är sparsam med parfym och till vardags blir det för det mesta bara deoderanten som doftar. Jag tycker också att man "storknar" när en stinktant eller stinkgubbe kommer i närheten. Den ljuvligaste doften jag vet är Barnängens barntvål på en nybadad baby
använder till vardags inte parfym, utöver roll-on och cremer. Arbetar som förskollärare och tycker att det är viktigt att inte utsätta barnen för onödigt mycket dofter.
Kan meddela att det är ganska vanligt att 4-åringar kommer och verkligen stinker parfym - ibland med ett leende från mamma/pappa om att barnet ville ha samma som dom. Folk tänker sig inte för.
caprifol
12-11-2005, 14:57
Ja, vi är många fler parfymallergiker än de flesta tror. Dels beror det säkert på att alla allergier tycks öka och dels tiger och lider många i tysthet, eftersom det är en väldigt känslig fråga. Tro mig - jag har försiktigt tagit upp det med några arbetskamrater och det har inte slutat väl (och det är inte jag som fått sympatierna...). Det verkar vara lika oförskämt att be någon minska på parfymen som att säga att personen luktar illa.
Själv tål jag vissa "snälla" dofter, men reagerar kraftigt på andra. Får massor av mikroskopiska blåsor på tungan och i värsta fall i svalget också. Det finns mycket man måste bita ihop om i "vårt gemensamma utrymme" för att inte framträda som en riktig bitch (mobiltelefonerna på allmänna kommunikationer m m) men parfymeländet borde gå att slippa. Mer information? Åsikten "jag använder parfym och det står jag för" kan kanske jämföras med "jag är rökare och det står jag för". Men rökaren måste idag tack och lov oftast röka utomhus. Tanklöshet ibland, hänsynslöshet ibland.
CITAT (Evgeni @ 12-11-2005, 10:14) Jag tycker inte det är fel att inte använda sig av "dofta gott". Blev bara ganska förvånad över att det tydligen är så många. /Gillan Klart att det inte är fel! Det beror ju på hur mycket man häller på sig. Jag brukar inte använda parfym till vardags och när jag använder det tar jag pyttelite. Det ska ju inte vara så folk får ont i huvet att att vara nära en. Deodorant och hudkrämer som doftar gott framkallar ju inte samma kväljande stank som parfymer.
kristerh
12-11-2005, 16:31
CITAT (caprifol @ 12-11-2005, 14:57) det är en väldigt känslig fråga. Tro mig - jag har försiktigt tagit upp det med några arbetskamrater och det har inte slutat väl (och det är inte jag som fått sympatierna...). . Vilken tur jag har med mina arbetskamrater, alla är väldigt hänsynsfulla o använder knappt nåt lukta gott alls, och har de det så är det väldigt lite, så man inte känner nåt om man inte ställer sig vääldigt nära. Jag är inte emot parfymer, alla får göra som de vill men jag tycker att folk borde lära sig att om man har för mycket så luktar det inte gott, man blir bedövad o äcklad av doften och då får det ju motsatt verkan krister
det ligger nått i uttrycket....för lite och för mycket skämmer allt
CITAT (Felix matte @ 12-11-2005, 09:57) Apropå dålig andedräkt... maken kan inte äta ost eftersom han "stinker apa" om han gör det. Det tycker jag alla gör (inklusive jag själv). Vad jag retar mig på är inte att folk har dålig andedräkt egentligen utan dom som gäspar rakt ut utan när det är trångt på t-banan utan att ha vett att hålla för munnen. Håller med om att många inte kan "hjälpa" att dom luktar illa i munnen... /Stina
Att man tar hänsyn till andra vare sig det handlar om parfym/deo eller röklukt är så självklart att det egentligen inte ens borde behöva disskuteras. Men det är bara vad jag tycker. /Gillan
Håller med, men tyvärr är det ju inte så det fungerar Tycker tex det är självklart att man, om man åker T-bana med ridkläder, väljer en vagn som är hundtillåten eftersom det förmodligen inte åker några pälsdjursallergiker där. Men icke sa nicke - så fungerar det inte...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|