Latmask
Vi älskar att spela sällskapsspel, det blir ofta det som kommer fram när vi inte har något annat för oss på kvällen, eller när vi har gäster.

Vi letar nu efter ett nytt, vår nuvarande favorit När och fjärran börjar bli lite sönderspelat.

Det måste vara från två personer som kan spela. Inga charader och sånt, Gärna frågespel, strategi eller vad som helst för annat bara det inte är för pyssligt med småbitar som kan rulla runt halva huset, typ Mastermind.

Är det någon som har några tips på roliga spel?
fruberglund
Gamla klassiker som t.ex. Uno är ju aldrig fel smile.gif Kort är roligt.

När jag bodde hemma så spelade vi ofta spel, en av de kära minnen jag har från min barndom. Jag, pappa och brorsan har alltid spelat mycket. Eftersom det var några år sen så har jag ingen koll på nya spel utan bara de vi spelade då men det kan ju vara kul att ha en "nostalgikväll" om inte annat.

Vi spelade t.ex. Remi, Trivial, Monopol, Poker med plastmarker osv.

Tyvärr har inte min mans familj samma vana så nu blir det inte så mycket spelande längre, får nog ta upp det igen när vår lill* blivit så pass stor sen (om några år alltså).
Latmask
Poker, Trivial och Monopol går hem här också. Men vad är Remi?

Uno är jätteroligt, det tror jag vi har nånstans. Man kanske skulle köpa ett skip-bo?
Magdis
Vi brukar köra med NE-spelet (Nationalencyklopedin) ett ganska svårt frågespel som påminner rätt mycket om Trivial Pursuit fast roligare tycker jag. På det kan man vara två personer. Förutom att spela spelet är det dessutom roligt att tävla om vem som kan komma på flest bortförklaringar om varför man inte klarar frågorna, typ "amningshjärna" som jag ju inte kan köra med nu längre men det gick bra för några år sen! smile.gif
labarradepan
Yatzy , brainstorm ( Sällskaps spel som man ska gissa på saker som tex mans namn som börjar på S eller tex "tuggummimärke" eller tex bruna saker. Massa olika saker man ska gissa o få poäng för ) Pictonay ( rita o gissa )

Vanlig kortlek är ju kul, finns ju massor av spel.. Skitgubbe ( svensk eller spansk ) Rödskägg, kotte, plump.. m.m

Alfapet eller hur det stavas. tongue.gif

Eller kanske råttfällan.. hihi biggrin.gif
Vicke
Kimble är ju en klassiker smile.gif
Man ska inte spela den med dåliga förlorare bara för då blir de jättearga när man äter upp deras spelpjäser laugh.gif
Latmask
Vi har nog förbisett gamla klassiker, det är inte en helt dålig idé att gå igenom spelhyllorna och inte bara titta efter nyheter utan kolla lite djupare.

Brainstorm, är det från två personer?
fruberglund
CITAT (Latmask @ 11-11-2005, 13:27)
Poker, Trivial och Monopol går hem här också. Men vad är Remi?

Uno är jätteroligt, det tror jag vi har nånstans. Man kanske skulle köpa ett skip-bo?

Kanske inte hette Remi...nu blir jag tveksam. Var i alla fall en rosa låda med frågor och namnet var på 4 bokstäver. Vet inte vad jag fick namnet ifrån biggrin.gif

Får kolla med pappa vad det heter. Har för mig att det hette Remi tongue.gif
evarina
Här är ju min andra passion biggrin.gif sleep.gif wub.gif

Jag rekommenderar:
Settlers (kanonspel, men kanske inte jättekul på två)
Carcassonne (super även på två)
Lost cities (ett spel för två)
Bohnanza (klurigt litet kortspel, kostar bara runt 70kr)
Sagan om ringen (man spelar med varandra mot spelet, jättekul men reglerna är svåra att lära sig)
Pirate's cove (finns på välsorterade spelbutiker)
Spank the monkey (vansinnigt roligt spel av en svensk tillverkare, läs mer på www.gigantoskop.se)
Å min absoluta favorit: Puerto Rico (ett av världens högst rankade spel, ganska dyrt dock, runt 500 kr).

Och många många fler
Kan tipsa om dessa sidor:
www.pantang.com (svensk brädspelssida)
www.boardgamegeek.com (med recentioner av typ alla spel som finns)

Mitt bästa råd är att våga prova något utan för alla vanliga svenska "svenssonspel" som t ex när och fjärran, TP etc. Det lyfter verkligen spelupplevelsen till en helt annan nivå.

Får jag bara rekommendera ett enda spel så blir det nog faktiskt Carcassonne. Det är ett bra "nybörjarspel". Inte så dyrt, enkla regler, man kan spela det på två eller flera och man tröttnar aldrig. wub.gif
evarina
Ok, måste komma med lite kommentarer efter att ha läst trådstarten lite mer ordentligt:

Bohnanza, Pirate's cove och Spank the monkey går inte att spela på två.

Puerto Rico kräver lite specialregler för att spelas på två (men det går lätt att ladda ner på nätet)

Vill man ha tvåpersonersspel (som bara går att spela på två) har kosmos en bra serie. Kan t ex rekommendera lost cities, kahuna och settlers för två. Men det finns en hel uppsjö.
Jejja
CITAT (fruberglund @ 11-11-2005, 21:44)
Kanske inte hette Remi...nu blir jag tveksam. Var i alla fall en rosa låda med frågor och namnet var på 4 bokstäver. Vet inte

Kan det vara Geni du menar? Det är en rosa kartong. Man bygger pusselbitar och får sedan frågor i olika kategorier eller nåt sånt.
netaave
Pim pam pet, frågekort i olika kategorier, alfabetssnurra, svaret ska vara på den bokstav som kommer upp.
Ex på frågor, växt? Bilmärke? Man kan också göra egna frågor.

Fia med hutt, i stället för knoppar som man går med har man små huttglas, när man blir knuffad får man ta sig en hutt och börja om. (Behöver inte vara alkoholhaltiga drycker) tongue.gif
fruberglund
CITAT (Jejja @ 11-11-2005, 22:03)
CITAT (fruberglund @ 11-11-2005, 21:44)

Kanske inte hette Remi...nu blir jag tveksam. Var i alla fall en rosa låda med frågor och namnet var på 4 bokstäver. Vet inte

Kan det vara Geni du menar? Det är en rosa kartong. Man bygger pusselbitar och får sedan frågor i olika kategorier eller nåt sånt.

Hahaha...jag, där ser man ju vilket "Geni" jag är laugh.gif

Självklart var det ju Geni!

Nytt tips: Varför inte erotikspelet rolleyes.gif wub.gif

Köpte ett sånt för många år sen men vi har inte testat det än, hahaha. Men roligt verkar det vara tongue.gif
Castea
"Kampen mellan kvinna och man" var det många som köpte för några år sedan. Även jag. Det är en frågesport från 2 pers. och uppåt, och det förutsätts att bägge könen finns representerade. Kvinnorna får frågor om "manliga områden" och männen får frågor om "kvinnliga områden". Rätt kul, men jag förlorade jämt. laugh.gif
Latmask
Juat det, kampen mellan kvinna och man spelade vi för några år sedan. Min sambo visade på kunskaper jag aldrig kunde tänka mig att han skulle ha.

Erotikspel är inte ett alternativ. biggrin.gif Spelet ska användas bl a för att vi ska spela med svärföräldrarna på julafton, kan knappt tänka mig en jobbigare situation än det. laugh.gif laugh.gif
Castea
Jag blev också förvånad att sambon kunde så mycket om smink, Libresse, bh-modeller, osv.

Jag kunde nästan inga mansfrågor. De var om verktyg, bil-mek, tapetsering och sånt.
Latmask
Det var något år sen vi spelade det, men jag har ett minne av att det var väldigt roligt!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon