Skall plantera ny hck, funderar p avenbok eftersom den inte tar s stor plats. Tl en avenbokshck att man lter t ex klematis klttra i den?
Tips p hckar som tl att klttervxter klttrar i dem?
Big Gardener
11-11-2005, 14:50
Jag tror inte jag skulle lta en clematis klnga i en avenbokshck. Avenbok, Carpinus betulus, r bra som hckvxt men r naturligt ett trd och kan drfr bli mycket stort. Drfr mste den som hck hllas efter och klippas vldigt strikt och kontinuerligt. Jag kan se en konflikt mellan en clematis och hcken av sktselskl och av ljusskl.
Clematis r en vxt som sker sig s mycket solljus den kan och kommer drfr att klnga p utsidan av en hck och ta ver mycket om den bara fr mjligheten. Nr du d mste klippa hcken kommer clematisen troligtvis att svara mest p beskrningen och drfr ta ver och till stora delar begrnsa ljuset och drmed tillvxten fr avenboken. Slutligen kommer stora delar av hcken att ytligt best av clematis. Det kan drfr vara svrt att klippa hcken med en hrva av clematis ivgen. Visst kan det fungera men jag undrar om du missgynnar bda vxterna, avenboken fr ljusbegrnsningen och clematisen fr den hrda beskrningen.
Cilla
12-11-2005, 10:49
Jag brukar rekommendera klttervxter i gamla hckar p utgende som man inte vill byta ut, men inte i unga hckar som behver allt ljus och dr det dessutom blir konflikt med sktseln; man vill inte grna beskra hcken innan eller nr klematisen blommar, ven om hcken kanske behver det just d.
Bttre tror jag att vlja en hck man verkligen tycker om, och stta klematis t ex p stolpar innan- eller utanfr. Eller som avslutningsstolpar p hcken, vid grind eller dylikt.
Hannele
12-11-2005, 10:57
CITAT (andgart @ 11-11-2005, 12:32)
Tl en avenbokshck att man lter t ex klematis klttra i den?
Mnga klematis r vldigt sirliga, de kan klttra p vilken hck som helst, Texensis exempelvis. Summer Snow kanske inte r det bsta valet, men det har jag ocks sett.