andgart
Skall plantera ny häck, funderar på avenbok eftersom den inte tar så stor plats. Tål en avenbokshäck att man låter t ex klematis klättra i den?

Tips på häckar som tål att klätterväxter klättrar i dem?
Big Gardener
Jag tror inte jag skulle låta en clematis klänga i en avenbokshäck. Avenbok, Carpinus betulus, är bra som häckväxt men är naturligt ett träd och kan därför bli mycket stort. Därför måste den som häck hållas efter och klippas väldigt strikt och kontinuerligt. Jag kan se en konflikt mellan en clematis och häcken av skötselskäl och av ljusskäl.

Clematis är en växt som söker sig så mycket solljus den kan och kommer därför att klänga på utsidan av en häck och ta över mycket om den bara får möjligheten. När du då måste klippa häcken kommer clematisen troligtvis att svara mest på beskärningen och därför ta över och till stora delar begränsa ljuset och därmed tillväxten för avenboken. Slutligen kommer stora delar av häcken att ytligt bestå av clematis. Det kan därför vara svårt att klippa häcken med en härva av clematis ivägen. Visst kan det fungera men jag undrar om du missgynnar båda växterna, avenboken för ljusbegränsningen och clematisen för den hårda beskärningen.
Cilla
Jag brukar rekommendera klätterväxter i gamla häckar på utgående som man inte vill byta ut, men inte i unga häckar som behöver allt ljus och där det dessutom blir konflikt med skötseln; man vill inte gärna beskära häcken innan eller när klematisen blommar, även om häcken kanske behöver det just då.

Bättre tror jag att välja en häck man verkligen tycker om, och sätta klematis t ex på stolpar innan- eller utanför. Eller som avslutningsstolpar på häcken, vid grind eller dylikt.
Hannele
CITAT (andgart @ 11-11-2005, 12:32)
Tål en avenbokshäck att man låter t ex klematis klättra i den?

Många klematis är väldigt sirliga, de kan klättra på vilken häck som helst, Texensis exempelvis.
Summer Snow kanske inte är det bästa valet, men det har jag också sett.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon