Full version: Snöbärsbuske
Sagosessa
Har för mig att jag läst någonstans att det finns olika sorter av Snöbär.
Jag hade tänkt sätta snöbärsbuskar i den mer vilda delen av vår trädgård.
Vill ha så täta snöbär som möjligt.
Är det kanske någon som har erfarenhet av olika sorter?
Tips?

Om ni har snöbärshäck - är ni nöjda med den?
Jag har tjuvläst lite grand på tidigare trådar i ämnet, men det är alltid intressant med färska inlägg.

rolleyes.gif
Big Gardener
Det finns fyra sorter jag känner till som är aktuella för vår del:

Symphoricarpos albus (syn. Symphoricarpos albus var. laevigatus) - Snöbär
Symphoricarpos albus 'Arvid' - Tuvsnöbär
Symphoricarpos rivularis fk Ultuna E (syn. Sypmphoricarpos albus fk Ultuna) - Snöbär (E-planta)
Symphoricarpos x chenaultii - Hybridsnöbär

Tuvsnöbäret är det som blir lägst, ungefär en halv meter högt och blir mycket tätt. Högst blir det vanliga snöbäret, upp mot två meter. Hybridsnöbäret blir mellan 1-1,5 meter högt.

Alla blir relativt täta, men det vanliga snöbäret blir ofta ganska risigt eftersom den skjuter mycket rotskott. Duger ganska bra till klippt häck, men kan gärna gallras ut emellanåt eftersom den lätt blir risig och enstaka skott ibland dör tillbaka.

Alla har vita bär utom hybridsnöbäret som har rosa-lila bär. De smakar inget gott kan jag intyga.
noora
Vi har en bit snöbärshäck. Den vill gärna sprida sig ut i gräsmattan, men gräsklipparen tar hand om de nya skotten utan problem. Vi har bara bott i huset sen i februari, så jag kan inte påstå att jag har någon lång erfarenhet. Än så länge är vi nöjda med snöbärshäcken. Vi klippte den inte i år, men den har blivit klippt tidigare år tror jag. Jag tycker att snöbär är snyggare som friväxande häck än som klippt häck, men vi får se vad jag tycker nästa år, då kanske jag ledsnar och klipper den igen.
Sagosessa
Tack för era svar! Det var precis det jag letade efter. wub.gif

Snöbärsbuskage kommer det att bli. Förmodligen:
Symphoricarpos rivularis fk Ultuna E (syn. Sypmphoricarpos albus fk Ultuna) - Snöbär (E-planta)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon