Full version: Mossodling
little.lunatic
Hej!

Jag letar efter en länk eller tips om allt om hur man odlar mossa? Gärna många olika sorter.

Tacksam för svar.
Alexander-VG-zon3
mycket fuktigt se kaske inte jätte starkt ljus rolleyes.gif rolleyes.gif
Alexander-VG-zon3
letade och hittade lite länkar

1.http://www.odla.nu/fs/article/file_6724.html
2.http://www.odla.nu/fs/articles/file_306-1.html
det var vad jag hittade rolleyes.gif rolleyes.gif unsure.gif
Kalle Mandelstam
Om du ska ha mossa att växa i ett terrarium så undrar jag om det inte blir lite för varmt för våra svenska mossor där inne. Nu vet jag förstås inte vad du har i terrariet men det kanske tål att tänkas på.

Om du vill göra en mossetablering på sten eller torv eller dylikt så tänk på att samla mossa från samma typ av biotop ute i naturen som mossan ska växa på i terrariet.
Om man inte vill finhacka och pensla på mossbitar så går det att med lite epoxy lim limma fast stora mosstycken på stenar för ett snabbt och snyggt resultat. Dessa kommer att växa fast på stenen ganska snabbt. Tänk på att hålla det fuktigt bara.

smile.gif
Kalle
little.lunatic
Tack för svaren. Jag tror att lite mer torv och att behålla det fuktigt är den bästa lösningen.

Jag har dock en annan fråga. Jag har en flaska PH balans med kaliumfosfat som jag funderar på att använda för att få mitt kranvatten mjukare. Frågan är bara om detta är giftigt för ormen jag har i terrariet. Vill ju inte den ska bli dålig eller dö.

Jag har också byggt ett torvfilter för samma ändamål, men jag vet inte vilket av de två alternativen som är mest effektivt? Delvis för växterna, delvis för ormen.

Kan någon mer om detta än jag, svara gärna!
Tack!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon