Full version: Magnoliaboken
Xelma
Vad tycker ni mer erfarna odlare om den?

Jag har läst den och har jag lite frågor som står olika i boken mot vad andra säger:

Hur känsliga är deras rötter för "störning"?

Ska man köpa krukodlat eller inte?

Är M. wilsonii härdig i Sverige? Den sågar de totalt, men vad jag vet är den härdig i Göteborg och sägs vara trevligare än M.sieboldii?
woodcreature
störning av rötterna, definera??...köra bulldozer brevid eller
blink.gif

jag brukar vara ganska bekväm av mig när jag köper plantor,
och jag tycker mig oroa mindre över rotsystemet när jag köper det i kruka.
För plantan är det också bättre imed att den har alla sina rötter intakta när du planterar.

det är bara att pröva om den är härdig...om den inte fungerar så finns där allternativ som är snarlika
M wilsonii har en blomma som påminner om M hypoleuca. så det kan ju vara en ersättare i så fall smile.gif
MB1965
Jag tror att författarna har frågat ett antal odlare ifall den är härdig och dragit slutsatsen att de är mindra härdiga ( wilsonii ) Alltomträdgård anger den till zon 2 på hemsidan och Tommy Ahnby säljer dom från sin plantskola.

trampa tja, man skall ju inte trampa på rotknölen så trädet sätter sig i marken som man kan göra med andra växter när man planterar dom- smårötterna går faktiskt av. Det innebär inte att trädet dör med nödvändighet utan att det utvecklas sämre. Jag tänkte plantera ett par R. yak och R. impeditum samt alpros ung 1 meter från min M. Merril, så jag tror inte man måste vara nojjig när det gäller rötterna när magnoliorna blivit några år.

Krukodlat är att föredra tycker jag men egentligen borde dsiskussionen handla om hur hårt driven plantan är.

T.ex. så har jag beställt en M. Lillieflora "Nigra" 70-80cm till slutet av mars och den kommer garanterat att vara stenhårt driven- men krukodlad- så den blommar första året och sedan får den ta igen sig under något år innan den blommar igen.
Jan af Lisö
Magnoliaboken tillhör mina absoluta favoriter, brukar öppna den då och då bara för att titta på bilderna och läsa. Har rogivande verkan på mig...

I våras hade jag en lång pratstund med trädgårdsmästaren på en av Stockholms plantskolor och denne var rätt så kritisk mot vissa delar av Magnoliaboken. Minns inte exakt vad ha sade, men han ansåg den vara verk av lekmän som inte satte sig tillräckligt djupt i vad som skrev om. Han höll inte med om vattningsrekommendationer för Magnolior (de skulle inte vattnas lika mycket som det skrivs i boken) och ansåg att risken att rötterna ruttnar var minst lika stor som att de torkar ut. Han ansåg också att det var det bästa för magnolior att levereras med rotklump och inte krukodlade...

En brist med boken anser jag är att många nya hybrider, lämpliga för mellansverige, saknas...

Allmänt så har jag märkt att i trädgårdsbranchen, som i så många andra brancher, finns väldigt många motsägande sanningar i alla tänkbara fall och det behöver inte vara så att det ena är rätt och det andra är fel....
Xelma
Tack för era svar!

Ja, bilderna är underbara och berättelserna från Magnolia-människorna också. Jag hade gärna sett ännu fler bilder.

Jag var nyfiken på just de nämnda känsliga rötterna som man inte ska trampa på, hur känsliga bedöms de vara för rotkonkurrens eller ogräsrensning, typ maskrosjärn?

De magnolior jag sett har sålts i kruka, barrotat verkar inte vara vanligt.
Janne
Hej!
Jag skulle gärna vilja läsa denna bok om magnolior. så därför ....
Vad heter boken och vilka är författarna?
Tackar för ev upplysning!
Janne
jegi
CITAT (Janne @ 22-11-2005, 19:05)
Hej!
    Jag skulle gärna vilja läsa denna bok om magnolior. så därför ....
    Vad heter boken och vilka är författarna?
                                 Tackar för ev upplysning!
                                                Janne

Magnolia av Söderberg & Åsheden.
Finns en recension av den på odla f.ö. Sök på förstasidan.
CGB
Också när man köper containerplantor är det bra att kontrollera röttern på förhand. Ta bort krukan och se på rötterna. De skall vara ljusaktiga och friska. Kontrollera samtidigt att rothalsen syns. Det händer att plantskolorna slarvar och att plantan är för djupt planterad redan från början.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon