Eva i Skåne
Jag har hört nåt om renodlad (tror åtminstone det var det ordet) havre som kan ätas av glutenallergiker.
Är det nån som kan förklara??? Och var får man isåfall tag i det?

Jag har en svärdotter som är glutenallergisk.
KURT
Kolla med Allergimat forum, men jag tror att det är så att ren havre inte innehåller något gluten. Men i vanlig sädhantering, d v s bonde, kvarn, packetering, lager och affär, så kan den bli kontaminerad med vete eller råg. Som båda innehåller gluten.

Däremot finns det ren havre som man har hanterat separat, men det är nog inte så vanligt.
marigt
Jag köper havregryn i kartong sempers (finns kanske andra sorter med) till min son som är glutenintolerant.
den ska vara fri från all kontakt med vete,korn,m m .
Magdis
Semper 100% havre heter den, jag brukar hitta den på hyllan bland de andra havregrynssorterna. Jag vet för egen del inte om jag törs äta havre, jag har blivit konstig i magen av den rena havren. De jag har pratat med tror att det bara beror på den stora fibermängden men jag vet inte. Så ovan vid fibrer är jag ju inte så magen borde explodera av lite havregrynsgröt! Hur mår din son av den rena havren Marigt?
marigt
Han gillar den men inte havregynsgröt, äter bara "tomtegröt"

Vi använder havre i bröd eller i negerbollar, (jag kallar dem fortfarande så).

Låter konstigt att du blir så konstig i magen av ren havre.
Det är ju egentligen inte så stor skillnad på havret det är ju hanteringen runt omkring.
Visst händer det att han blir konstig i magen också men inte pga av havre utan mer på att det kommit med lite mjöl nånstans, han är rätt känslig och får han i sig mjöl blir han liggandes i ca en vecka, med magont.
Eva i Skåne
Tack för tipsen.
Jag tror jag ska överraska svärdottern med negerbullar på lördag. smile.gif
Killensomvillhagrönafingrar
Min fru är gluten och lactos intolerant och jag ville testa 100% havre i brödbaket men hon har inte vågat ännu.

Problemet med gluten intolerans kontra exempelvis lactos är att lite lös i magen eller kli i halsen kan man väl tåla men om man går gluten i sig så slätas tarmluddet ut. . Detta innebär att man får svårare att ta upp näring.

Min fru fick diagnosen vid 12-13 års ålder, hon var då så sjuk att hon inte längre kunde gå i skolan och läkarna trodde det var leukemi.
Efter att hon bytt kost så blev hon markant bättre och växte 10-15 cm under ett år och var några år senare sveriges bästa målgörare i fotboll.

Så för att vara helt säker så väntar vi med att testa tills celiaki förbundet gå ut och säger att det är säkert.

Dock så var jag just inne och kollade och hade min fru inte varit gravid hade jag nog faktiskt vågat använda havre nu

Citat från http://www.celiaki.se/

"Jag äter en naturligt glutenfri kost. Kan jag äta havre?
I de studier som är gjorda var inga av deltagarna i behov av naturligt glutenfri kost. Läkarna avråder inte den som äter enbart naturligt glutenfritt att äta havre. Precis som för övriga vuxna med celiaki, anser läkarna att man bör kontakta sin behandlande läkare inför kostomställningen."

Varför ska jag ta kontakt med min läkare eller dietist innan jag börjar äta havre?
För att man säkert kunna säga vad eventuella problem beror på. Magbesvär kan uppkomma på grund av den höga fiberhalten i havregryn. Man kan också uppleva magproblem av rent psykologiska orsaker.

Vilka havreprodukter törs jag äta?
De vanliga havreprodukter som finns på marknaden idag kan innehålla föroreningar av vete-, korn eller råg. (Samma sak gäller för övrigt alla spannmål, t.ex. majs, ris, hirs och bovete som inte bär SCF:s symbol.). De spårmängder gluten som uppmätts i en analys av olika havregryn låg dock under gränsvärdet för naturligt glutenfritt, d.v.s. mindre än 2 mg gluten per 100 g konsumtionsfärdig vara. I samma undersökning analyserades havrevälling, vilket visade sig innehålla högre halter gluten från vete, korn eller råg.
Sedan en tid finns särskilda havreprodukter att köpa från Semper. Semper Havregryn 100% Havre, Semper Havrekakor och Semper Havreknäcke innehåller havre som har specialhanterats från utsäde till tillverkning. Havren odlas på särskilt utvalda gårdar och fälten får inte under de två föregående åren ha odlats med andra grödor såsom vete, råg och korn. I dessa havreprodukter har man minimerat risken för inblandning av andra sädeslag. Produkterna kallas inte glutenfria eftersom man enligt internationell standard (CODEX) inte får benämna havre som glutenfritt.
marigt
Sjävklart måste man känna att man personligen vill prova, aå är det för oss alla när det är nåt nytt.
Särskilt om man inte vet hur man mår efteråt.

När vi; jag och min son blir osäkra på nån produkt är det alltid han som har sista ordet, det är ju han som får ont om det inte går.

Jag är så glad och tacksam fär att inte jag har något som jag måste undvika.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon