Full version: Vad välja?
Eva-Lotta
Hej

Jag är ny medlem här, så här kommer en kort presentation: Jag heter Eva-Lotta, är 33 år år och bosatt på Västkusten. Har odlat i snart tio år och är nu på gång att skaffa ett växthus.

Och nu till själva frågorna:
Vi är på gång att skaffa ett växthus på runt 20 kvadrat och har funderingar på att byta ut någon av väggarna i ett standardväxthus mot en uppmurad vägg, för att få ett bättre klimat i huset. Finns det någon som har prövat det? Eller som har synpunkter vi kan ha nytta av?

Vi har tittat på Willabs modeller men är öppna för andra också. Det vi söker är ett prisvärt hus som ska vara stabilt, ha höga väggar, kanalplast och goda ventialtionsmöjligheter. Några tips?
jåj
CITAT (Eva-Lotta @ 11-11-2005, 20:46)
Vi har tittat på Willabs modeller men är öppna för andra också. Det vi söker är ett prisvärt hus som ska vara stabilt, ha höga väggar, kanalplast och goda ventialtionsmöjligheter. Några tips?

Hej Eva Lotta!
Jag har mitt trdje växthus och är nästan nöjd...
Willabs Euro serre plus 4,5 meter brett med höga sidor.

Förslag använd kanalplast i taket, sidorna isoleras bara vid behov med bubbelplast. Jag tycker det blir vakrare så.
Takluckor väj så många som möjligt med termstatstyrda öppnare.
Här på västkusten har det funkat jättebra med gavlarna i Syd Nord riktning.
Väster taket med skugg färg och väster väggen och syd gaveln med gardiner.

Lycka till
JÅJ
P.S.
Ett dyrt och fint växthus är Linea ( finns på botaniska i GBG)
pisanggoreng
Vi har en murad vägg åt öster, höga väggar, kanalplast i taket och stora öppningsbara uterumsfönster på sidorna för ventilation. Ska också sätta in ventilationsluckor i taket till våren.

Bygget har precis blivit "klart" (nåja...), så vi har inte mycket till erfarenhet att dela med oss av, mer än att det verkar ha blivit bra.

Överväg alltså att bygg ett själv som uppfyller alla era önskemål. smile.gif
Eva St
Vad kul att få se det färdigt du visade ju ritningen i våras. Det blev verkligen kanonsnyggt Fick många ideer till mitt som ska komma igång till våren
Eva St
Ingrid på Västkusten
Uppmurad vägg och uppmurad socken är GULD värda! Vill man lägga ner jobb så rekommenderar jag en visit till Sofiero och kika på deras melonväxthus, där går man ner i växthuset som ligger ner e i backen förutom atcket som är av glas och är ovan jord. Bra om man har dränering och inte så blött och känner någoin med grävare. Otroligt lit ekrävs för att värma upp ett sådant!

Annars sockel - Pisangs hus ser ut å ha en sockel som jag menar :-) den är GULD värd ;-)
Och Euroserre är även en av våra favvisar ;-) den är smartare konstruerad än Linne-växthuset på Botan här i Bgb(höga sidor bl a) men de ser båda två helt olika ut.

Skall man ha värme året runt i växthuset så rekommenderar jag ett väggfast växthus, det är ungefär samma som en 'murad vägg' - det har vi och ack så ovanligt dte var när vi skaffade det för snart åtta år sedan ;-)
Fast 20 kvm - kanske svårt att a så mkt vägg ledigt?

Hälsar Ingrid
Eva-Lotta
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 14-11-2005, 08:07)
Annars sockel - Pisangs hus ser ut å ha en sockel som jag menar :-) den är GULD värd ;-)
Och Euroserre är även en av våra favvisar ;-) den är smartare konstruerad än Linne-växthuset på Botan här i Bgb(höga sidor bl a) men de ser båda två helt olika ut.

Skall man ha värme året runt i växthuset så rekommenderar jag ett väggfast växthus, det är ungefär samma som en 'murad vägg' - det har vi och ack så ovanligt dte var när vi skaffade det för snart åtta år sedan ;-)
Fast 20 kvm - kanske svårt att a så mkt vägg ledigt?

Hälsar Ingrid

Hej

Tack för era tips! Anledningen till att vi funderar på att byta ut en vägg i ett vanligt hus är att vi inte har hittat något väggfast växthus som är tillräckligt stort (i alla fall inte till ett pris vi kan klara). Pisang-växthus har jag aldrig hört talas om. Har du möjligen tips på någon länk?

Och säler Botaniska växthus?

undrar vänligen
Eva-Lotta
Eva-Lotta
CITAT (pisanggoreng @ 12-11-2005, 12:48)
Vi har en murad vägg åt öster, höga väggar, kanalplast i taket och stora öppningsbara uterumsfönster på sidorna för ventilation. Ska också sätta in ventilationsluckor i taket till våren.

.

Hej

Verkligen ett fint växthus! Har ni beställt allt material och byggt helt själva? Var får man tag på bra material? Och har du tips på bra bok om att bygga växthus själv?

Vänliga´häls
E-L
KURT
CITAT (Eva-Lotta @ 14-11-2005, 10:30)
Pisang-växthus har jag aldrig hört talas om. Har du möjligen tips på någon länk?

Och säler Botaniska växthus?

undrar vänligen
Eva-Lotta

En länk med bilder.
Ingrid på Västkusten
Signaturen Pisangs växthus.

Linne-växthuset säljs av Classicum :-)

Väggfast Euroserre finns ju . Vi har väggfast Juliana vilket r Willabs mosvarighet till Linne-växthuset fast inte riktigt så gediget.

http://www.lantbruksnet.se/lantbruksnet/ka...p?kid=3&aid=183

Kika vidare ;-)
Jonslund är en mkt trrevlig leverantör med!

Hälsar Ingrid
pisanggoreng
Hej.

Ja, vi beställde vad vi behövde och byggde själva.

Glasen är begagnade uterumspartier som vi hittade mycket billigt
på Blocket, och taket är från Skånska Byggvaror.

Här finns fler bilder från bygget.

Någon bra bok har jag inte direkt, men jag lånade allt biblioteken
i närheten hade på ämnet och försökte dra lite egna slutsatser... wink.gif

En byggnadsingenjör har hjälpt till med dimensioneringen av allt och
har också kontrollerat så att det är "korrekt" byggt.

Lycka till! smile.gif
kerstin z5-6
samma här, eget bygge - bilder i vinterträdgårdsalbum
Eva-Lotta
CITAT (pisanggoreng @ 17-11-2005, 09:18)
Ja, vi beställde vad vi behövde och byggde själva.

Glasen är begagnade uterumspartier som vi hittade mycket billigt
på Blocket, och taket är från Skånska Byggvaror.

Hej

Räknade ni ut ungefär vad ert växthus kostade er? Och har du i så fall lust att dela med dig av ungefärliga kostnader?

undrar
Eva-Lotta
pisanggoreng
CITAT (Eva-Lotta @ 21-11-2005, 20:51)
Hej

Räknade ni ut ungefär vad ert växthus kostade er? Och har du i så fall lust att dela med dig av ungefärliga kostnader?

undrar
Eva-Lotta

Hej,

Nja, någon exakt uträkning har vi inte gjort (åtminstone inte än).

Fönsterpartierna köpte vi begagnat för billiga 2500 kronor. Då ingick allt utom dörren som vi köpte ny för runt 1200 kronor. Taket kostade runt 12-13,000. Utöver detta är det såklart trästommen som kostat, men också cement, bruk, skruvar, plåtar, hängrännor, ventileringsluckor, vattendetaljer, eldetaljer (och inkoppling), bortforslande och nerbränning av oljetank, etc etc. Jag skulle gissa att prislappen för oss hamnar på runt 50,000 kronor, men då har vi haft en hel del kostnader som varit specifika för vårt bygge.

Edit: Jag glömde ju takpappen och taket till förrådsdelen, samt de måttbeställda triangulära fönsterrutorna till gavlen på växthuset. Vi har också köpt en del verktyg som har behövts, dock inga större saker.
Emmaibäcka
Välkommen hit Eva-Lotta!
Ett växthus med murad sida eller sockel måste helt enkelt vara det bästa, med tanke på temperaturutjämning, värmelagring mm. Känner inte heller till om det går byta ut en hel sida och mura den istället för att köpa ett helt befintligt växthus. Jag är inne på samma idé som Pinsang, att bygga ett eget. Har en gammal ladugårdsruin som jag kommer bygga upp växthuset på, har oxå lyckats få tag på gamla glasrutor (från drivbänkar, från en nedlagd handelsträdgård..) 28 st, 1*1,5 m styck, så förhoppningsvis räcker de till de 40 m2 som ladugården är.....
Om man letar så går det få tag på billiga glas, jag betalade 2000 för alla 28 fönstrena!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon